شاید با شنیدن عبارت جاهای دیدنی بندر ترکمن، نخستین تصویری که در ذهنتان می‌آید، دریا باشد. همان‌گونه که از نام این شهر تماشایی پیداست، شما مسافر شهری بندری هستید و دریا اصلی‌ترین میزبان شما در این سفر دل‌انگیز است؛ میزبانی که در کنار القای حس آرامش، خستگی‌های شما را نیز از تنتان به در می‌کند. بد نیست بدانید علاوه بر دریا، جاذبه‌های مثال‌زدنی دیگری در بندر ترکمن منتظر شما هستند. اکنون که چمدان ماجراجویی خود را بسته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌ تودی، با ما همراه باشید تا با دیدنی های بندر ترکمن بیشتر آشنا شوید.

جاذبه‌ های گردشگری بندر ترکمن | آغاز سفری متفاوت!

هر شهری به مردم، فرهنگ، آداب‌ و رسوم، طبیعت و تاریخش زنده است. بندر ترکمن نیز از این جاذبه‌ها بی‌بهره نیست؛ اما پیش از شروع معرفی بندر ترکمن، یکی از جاهای دیدنی گلستان، خوب است کمی از پیشینه این شهر بندری بدانید. شاید تعجب کنید که بندر ترکمن، عمری کمتر از صد سال دارد. این بندر، در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی به‌ دستور رضاشاه و در راستای احداث راه‌آهن سراسری ساخته شد. به همین دلیل، تا مدت‌ها به‌ نام بندر شاه شناخته می‌شد.

جاهای دیدنی بندرترکمن 1

بندر ترکمن که از ابتدا با اهداف استراتژیک راه‌اندازی شده بود، در جنگ جهانی دوم، هنگامی که روس‌ها وارد ایران شدند، به محلی برای استقرار آن‌ها تبدیل شد. در سال‌های بعد، بندر ترکمن مسیر پیشرفت را طی کرد و با افزوده‌شدن کارخانه‌هایی در آن، مهاجرپذیر شد؛ اما در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی، با پیدایش رقبایی مثل رامسر و چالوس، تا حدی از رونق آن کم شد. البته این به‌ معنای کنارگذاشته‌شدن این بندر دیدنی نیست. بندر ترکمن، بسیار وسیع‌تر از گذشته شده است و طبیعت و فرهنگ خاص آن، شما را به‌ سوی خود جذب می‌کند. برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

منطقه شکارممنوع صوفیکم | جاذبه محبوب طبیعت گردها

اگر از دوستداران طبیعت و ماجراجویی در آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن، منطقه شکارممنوع صوفیکم را هرگز از دست ندهید. این منطقه جذاب، که از جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر ترکمن محسوب می‌شود، محل زندگی بیش از ۱۳۰ نوع پرنده است که ۱۲ نوع پرنده بومی زایا و ۹ گونه پرنده مهاجر را در بر دارد. به همین دلیل، بازدید از این منطقه برای پرنده‌نگاران جذابیتی دوچندان خواهد داشت.

پرندگانی مانند اردک سرسفید آفریقایی و عقاب دریایی دم‌سفید که در معرض خطر هستند نیز در این منطقه سکونت دارند. علاوه بر پرندگان، منطقه شکارممنوع صوفیکم زیستگاه حشره‌خوار کوتوله، کوچک‌ترین پستاندار ایرانی است. روباه ترکمن، یکی دیگر از ساکنان غیر پرنده‌ای این منطقه زیباست.

جاهای دیدنی بندرترکمن 22
  • آدرس: استان گلستان، کیلومتر ۲۵ جاده آق‌قلا
  • مبلغ بلیت: رایگان
summer vacation تابستان کجا سفر کنیم؟

تالاب گمیشان | پناهگاه امن پرندگان مهاجر

از دیگر دیدنی های بندر ترکمن، تالابی در نزدیکی این شهر است که در مرز ترکمنستان و ایران قرار دارد. تالاب گمیشان که از جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر ترکمن به حساب می‌آید، اغلب میزبان پرندگان مهاجری است که با سرمای هوا از روسیه به ایران می‌آیند و در بازه زمانی اوایل آبان تا اوایل فروردین در این تالاب زندگی می‌کنند.

در میان بیش از ۸۰ گونه جانوری که در این تالاب وجود دارند، قوهای فریادکش و فلامینگوها بسیار مشهور هستند. علاوه بر آن‌ها، لک‌لک، کوکر، مرغابی سرسبز، بالابان، سار، چکاوک، خوتکا، مرغابی سرحنایی، غاز خاکستری، عقاب شاهی، حواصیل، پلیکان، پرستوی دریایی، کاکایی، گیلان‌شاه خال‌دار، آبچلیک، سلیم طلایی و… از دیگر پرندگان مقیم تالاب گمیشان هستند.

در تالاب گمیشان، انواع پوشش گیاهی و بیشتر از ۲۰ نوع آبزی هم وجود دارند و همین ویژگی، آن را به یکی از چرخه‌های غذایی طبیعی کامل و متنوع تبدیل کرده است. این تالاب، منطقه‌ای منحصربه‌فرد برای عکاسان پرندگان و پرنده‌نگاران است. از آنجا که بخش زیادی از تالاب گمیشان، شکارممنوع است و توسط سازمان محیط‌زیست حفاظت می‌شود، شما برای دیدن آن، باید مجوز سازمان محیط‌زیست بندر ترکمن را داشته باشید.

جاهای دیدنی بندرترکمن 8
  • آدرس: استان گلستان، ۲۴ کیلومتری بندر ترکمن.
  • مبلغ بلیت: رایگان

جزیره آشوراده | تنها جزیره ایرانی دریای خزر

شاید وقتی در فهرست جاهای دیدنی بندر ترکمن، نام یک جزیره را ببینید، شگفت‌زده شوید و گمان کنید با ماجرایی باورنکردنی مواجه شده‌اید؛ اما باور کنید این یک واقعیت است. دریای خزر فقط یک جزیره ایرانی دارد که آن هم در نزدیکی بندر ترکمن است. جزیره آشوراده، تا چند دهه قبل، ساکنانی داشت که با افزایش سطح آب دریای خزر، مجبور شدند این جزیره را ترک کنند. اصلی‌ترین دلیل مهم‌بودن جزیره آشوراده، این است که حدود ۴۰ درصد از خاویار دریای خزر از این جزیره تامین می‌شود.

جزیره آشوراده، از پناهگاه‌های مهم حیات وحش ایران است و به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ثبت جهانی شده است. همچنین هزاران پرنده و گونه‌های مهاجر در سال، میهمان این جزیره می‌شوند. محل اصلی زندگی مشهورترین حیوان منقرض‌شده شمال ایران، یعنی ببر مازندران، تا حدود دهه چهل شمسی جزیره آشوراده بوده است. علاوه بر طبیعت زیبا، این جزیره قسمت‌های تاریخی و دیدنی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی بندرترکمن 13
  • آدرس: استان گلستان، ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن، قسمت شرقی شبه‌جزیره میان‌کاله
  • مبلغ بلیت: رایگان

دژهای صفوی | نشانه‌ ای از محبوبیت جزیره

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی بندر ترکمن در جزیره آشوراده، دژهای صفوی است. همان‌گونه که از نام این جاذبه پیداست، قدمت دژها به دوران صفویه می‌رسد. وجود دژها نشان‌دهنده این است که جزیره آشوراده روزگاری مورد توجه پادشاهان صفوی و شکارگاه محبوب آن‌ها بوده است.

پل چوبی | لذت عکاسی

در ابتدای ورود به جزیره آشوراده، پل چوبی که قدمتی تاریخی دارد، توجه شما را به خود جلب می‌کند. این پل یکی از جاذبه‌های محبوب این جزیره برای عکاسان است.

قلعه روس‌ها | ردپایی از دومین جنگ جهانی

قلعه‌ای مثلثی که در شمال جزیره آشوراده واقع شده و از جاهای دیدنی و تاریخی بندر ترکمن است، نشانه‌ای از ردپای روس‌ها هنگام اشغال این جزیره دارد. پس از خروج روس‌ها از کشور، این قلعه که شبیه مقر نظامی برای آنان بود، بازسازی شد و به پاسگاه تغییر کاربری داد؛ اما اکنون سال‌هاست که متروک مانده است.

جاهای دیدنی بندرترکمن 6

گِل‌ فشان نفتلیجه | جاذبه‌ ای خوش‌ رنگ در بندرترکمن

هنگام معرفی جاهای دیدنی بندر ترکمن، به جاذبه‌ای خوش‌رنگ می‌رسیم. گل‌فشان نفتلیجه، دیدنی صورتی‌رنگ چشم‌نوازی است که در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد. گل‌فشان پدیده‌ای زمین‌شناسی است شامل یک یا چند دهانه آتش‌فشانی که گل‌ولای سردی از داخل زمین، مداوم مثل چشمه می‌جوشد و به سطح زمین می‌آید. به‌مرور و در اثر انباشت گل‌ها، مخروط‌های بزرگ و کوچکی ایجاد می‌شوند.

گل‌فشان نفتلیجه که از جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر ترکمن محسوب می‌شود، در قیاس با گل‌فشان‌های جنوب ایران، روان‌تر است و مواد خروجی آن غلظت کمتری دارد. از این گل‌فشان، بوی نفت خام حس می‌شود. در سال‌های اخیر رنگ گل‌فشان نفتلیجه به صورتی و بنفش تغییر کرده که علت این دگرگونی، می‌تواند وجود یُد در محیط اطراف این گل‌فشان باشد. علاوه بر زیبایی و خوش‌رنگی، از منظر درمانی نیز گل این گل‌فشان برای درمان دردهای مفصلی، بیماری‌های عصبی، انقباض‌های عضلانی و مراحل نخست تنگی عروق سودمند است.

جاهای دیدنی بندرترکمن 7
  • آدرس: استان گلستان، بندر ترکمن، گمیشان، ۱۵ کیلومتری گمیش‌تپه
  • مبلغ بلیت: رایگان

قدمگاه بهاء الدین نقشبندی | تجربه تاریخ در طبیعت

بنیان‌گذار سلسله طریقت نقشبندیه، محمد بهاءالدین نقشبند بخاری، در قرن هشتم هجری قمری زندگی می‌کرد و زمانی در این قدمگاه اقامت کرده است. گفته شده این مکان، اغلب زیارتگاه زنانی است که بچه‌دار نمی‌شوند و برای این حاجت به آنجا می‌روند.

جاهای دیدنی بندرترکمن 5
  • آدرس: استان گلستان، ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن، روستای خواجه‌لر
  • مبلغ بلیت: رایگان

ترکمن‌ صحرا | زیبایی بی‌ کران طبیعت

در دیدار با جاهای دیدنی بندر ترکمن می‌توانید منطقه‌ای شگفت‌انگیز را به فهرست سفرتان اضافه کنید. ترکمن‌صحرا، منطقه‌ای با وسعت فراوان است که از قسمت شمالی با کشور ترکمنستان هم‌مرز است و در استان‌های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد. در استان گلستان، ترکمن‌صحرا شامل شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس، آق‌قلا، گمیشان، مراوه‌تپه و کلاله می‌شود. ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از ترکمن‌صحراست.

جاهای دیدنی بندرترکمن 9
  • آدرس: استان گلستان، ترکمن‌صحرا
  • مبلغ بلیت: رایگان

روستای قره‌ قاشلی | جایگاه اسب‌ های اصیل ترکمنی

اگر از دوستداران اسب‌سواری هستید، حتما می‌دانید که بندر ترکمن، اسب‌های مشهوری دارد. یکی از جاهای دیدنی بندر ترکمن برای علاقه‌مندان به سوارکاری، روستای قره‌قاشلی است. در روزگاری که اسب اصیل ترکمن بسیار کم پیدا می‌شود، این روستا محل خوبی است تا با استفاده از اسب‌های اصیل ترکمن اسب‌سواری کنید، مسابقه دهید و لذت ببرید.

اسب ترکمن مشهورترین نژاد اسب ایرانی و از نژادهای معروف اسب در جهان است. هر سال، روستای قره‌قاشلی میزبان مسابقه‌های اسب‌دوانی است و تعداد زیادی از بومیان این روستا به کار پرورش اسب مشغول هستند.

  • آدرس: استان گلستان، ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن، میان جاده بندر ترکمن به گرگان
  • مبلغ بلیت: رایگان

امامزاده آق‌ امام | جایی برای خلوت در تپه‌ های باستانی

حال که به روستای قره‌قاشلی آمده‌اید و دل به جاذبه‌های خیره‌کننده‌اش سپرده‌اید، می‌توانید از امامزاده آق‌امام در این روستا دیدن کنید. قدمت این بنا، به دوران صفویه می‌رسد و شامل بقعه‌ای چهارضلعی است که مسجدی به آن وصل شده است. در اتاق این بقعه، صندوق دو در سه متری با کنده‌کاری‌های ظریف وجود دارند که دربردارنده مرقد است.

جاهای دیدنی بندرترکمن 14
  • آدرس: استان گلستان، ۱۱ کیلومتری بندر ترکمن، روستای قره‌قاشلی
  • مبلغ بلیت: رایگان

اسکله بندر ترکمن | لذت قایق‌ سواری

قطعا یکی از جاهای دیدنی و تفریحی بندر ترکمن، اسکله آن است. اسکله بندر ترکمن در قسمت غرب بندر ترکمن واقع شده است و حدود یک ربع از مرکز شهر فاصله دارد. لذت دریانوردی با قایق‌های موتوری و پدالی، یکی از جذابیت‌های این اسکله است.

جاهای دیدنی بندرترکمن 25

آدرس: استان گلستان، غرب بندر ترکمن

دوشنبه‌ بازار بندر ترکمن | خرید از بافت بومی شهر

اگر برنامه‌ریزی سفرتان به‌گونه‌ای است که روز دوشنبه را در بندر ترکمن می‌گذرانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به دوشنبه‌بازار بزنید تا ضمن آشنایی نزدیک با فرهنگ بومی این شهر تماشایی، خریدی مقرون‌به‌صرفه هم داشته باشید. در این دوشنبه‌بازار، می‌توانید محصولات سوزن‌دوزی و نمدی، قالی، پشتی، مواد خوراکی و… را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

  • نشانی: استان گلستان، ابتدای ورودی بندر ترکمن
  • ساعت بازدید: دوشنبه‌ها
  • مبلغ بلیت: رایگان

ایستگاه راه‌آهن بندر ترکمن | تماشای معماری نئوکلاسیک اروپا

از دیگر جاهای دیدنی بندر ترکمن، می‌توان به ایستگاه راه‌آهن آن اشاره کرد؛ شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری کشور که در شهریور سال ۱۳۱۷ یعنی در دوره رضاشاه تاسیس شد. سبک معماری این ایستگاه، برگرفته از الگوهای معماری آلمان، معماری نئوکلاسیک اروپا و معماری باستان ایران است.

جاهای دیدنی بندرترکمن 16
  • آدرس: استان گلستان، بندر ترکمن، خیابان آزادی
  • مبلغ بلیت: رایگان

معروفترین غذاهای بندر ترکمن | چشیدن طعم غذاهای ترکمنی

به طور حتم یکی از راه‌های لمس فرهنگ مردم هر شهر و ارتباط‌گرفتن با زیست آن‌ها، تجربه‌کردن طعم غذاهای محلی آن‌هاست. لذت هم‌سفره‌شدن با مردم و چشیدن طعم‌های خاص اقلیمی که به آن سفر کرده‌اید، قسمتی اساسی از هر سفر است.

همان‌گونه که از نام بندر ترکمن مشخص است، اغلب ساکنان این شهر را اقوام ترکمن تشکیل می‌دهند. همین موضوع، موجب شده است تا آداب‌ورسوم، زبان، نوع پوشش، غذاهای محلی، موسیقی و به‌طور کلی ساختار فرهنگی این بندر، جلوه‌ای خاص از اقوام ترکمن داشته باشد.

گرچه بندر ترکمن به پایتخت خاویار دنیا معروف است؛ اما فرهنگ غذایی آن تنها در خاویار خلاصه نمی‌شود. غذاهای خاص بندر ترکمن با تکیه بر ذائقه قوم ترکمن، از تجربه‌های بی‌نظیری است که پیشنهاد می‌کنیم بدون آزمودن آن‌ها به سفرتان پایان ندهید. حالا که جاهای دیدنی بندر ترکمن را شناختید، با ما همراه باشید تا با غذاهای لذیذ ترکمنی آشنا شوید.

چکدرمه | از معروفترین غذاهای بندر ترکمن

از غذای ترکمنی که صحبت شود، نخستین غذایی که از آن یاد می‌شود، چکدرمه است؛ مشهورترین غذای ترکمن‌ها که در دیگ ویژه‌ای به‌نام قازان پخته می‌شود و طعم آن، مورد پسند ذائقه ما ایرانی‌ها است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده چکدرمه، برنج، گوشت، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، نمک، روغن و فلفل است. ته‌دیگ این غذای لذیذ به کسمک معروف است. لذت چشیدن طعم چکدرمه را هرگز از دست ندهید.

جاهای دیدنی بندرترکمن 2

باسترمه | تجربه طعم متفاوت غذای دریایی

از دیگر پیشنهادهای غذایی هوس‌انگیز در بندر ترکمن، باسترمه است. این غذای خوشمزه، حاصل شیوه متفاوت ترکمن‌ها در پختن ماهی اوزون‌برون است. برنج، ماهی اوزون‌برون، انار دانه‌شده، سیب‌زمینی، نمک، فلفل و پیاز از ترکیبات باسترمه هستند.

جاهای دیدنی بندرترکمن 17

بوروک | پیراشکی ترکمنی

نوبت به معرفی غذای خوش‌طعم دیگری از بندر ترکمن به‌نام بوروک می‌رسد. بوروک یا بوروگ، غذایی است شبیه به پیراشکی است که اغلب در ماه رمضان، تهیه می‌شود. برای پخت بوروک، خمیری کوچک و نازک را پهن می‌کنند و مواد لازم را پس از ورزدادن، داخل آن قرار می‌دهند. این مواد عبارتند از سیب‌زمینی آب‌پز کوبیده‌شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک، پیاز و در بعضی مواقع، سبزی یا اسفناج در این پیراشکی قرار می‌گیرند. سپس دو طرف خمیر را به‌شکل نیم‌دایره به هم می‌چسبانند تا مواد در خمیر بمانند. بعد هم آن را در روغن داغ سرخ می‌کنند و به این ترتیب، بوروک لذیذ آماده می‌شود.

جاهای دیدنی بندرترکمن 18

بولامه | طعمی به یاد ماندنی

بولامه یا بولاما، نوعی غذا مانند حلیم است که اغلب در هفتمین روز تولد نوزاد در یک دورهمی زنانه از آن استفاده می‌شود. در پختن بولامه، گوشت نقشی ندارد و برنج ماده اصلی آن است. این غذا با طعمی متفاوت و شیرین، لذت سفر را برای شما بیش از پیش می‌کند.

اوناش | آش با رشته‌ ای متفاوت

اوناش، نوعی آش ترکمنی است که انواع گوناگونی دارد. تفاوت مهم این آش با آش رشته، ضخامت رشته آن‌هاست. رشته‌های اوناش به‌ نازکی رشته‌های آش رشته نیستند. از رشته‌های خمیری و دست‌ساز برای پخت اوناش استفاده می‌شود و به همین دلیل، در طعم این آش، خمیر نقش برجسته‌ای دارد.

چوروک | نان با طعمی بی‌ نظیر

از نان مخصوص ترکمن‌ها غافل نشوید! چوروک یا چورگ، اسم نانی ترکمنی است. این نان را در تنورهایی به‌ نام تامدور می‌پزند. چورگ انواع گوناگونی دارد که در ادامه، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

جاهای دیدنی بندرترکمن 23

پتیر چوروک | شیرین و ملایم

پتیر چوروک یا پتیر چورگ، نانی شیرین است. شیرینی این نان به‌قدری میانه است که بتوان آن را به‌تنهایی میل کرد. شیر، شکر، روغن و جوش‌شیرین از مواد تشکیل‌دهنده پتیر چوروک هستند.

قاورت‌ ماچلی چوروک | نان شکم پر

قاورت‌ماچلی چوروک یا قاورت‌ماچلی چورگ، نانی است که برای تهیه آن، نخست دنبه گوسفند ریزشده را سرخ می‌کنند تا قاورت‌ماچ به دست آید. سپس آن را با پیاز خردشده ترکیب و به خمیر اضافه می‌کنند. طعم منحصربه‌فرد این نان را حتما تجربه کنید.

جاهای دیدنی بندرترکمن 3

کلچه چوروک | کلوچه‌ ای ترکمنی

کلچه چوروک یا کلچه چورک، همانند پتیر چوروک از ترکیب خمیر، شکر، شیر، جوش‌شیرین و روغن به دست می‌‎آید. تنها تفاوت آن دو، این است که کلچه چوروک ضخیم‌تر از پتیر چوروک است.

 اکمک چوروک | نان عروسی های ترکمن

اکمک چوروک یا اکمک چورگ، نانی است که در عروسی‌های ترکمن‌ها از آن استفاده می‌شود. در تهیه این نان از روغن استفاده نمی‌کنند و طعمی خاص دارد که تنها با امتحان‌کردن آن، متوجه می‌شوید چه اندازه بی‌نظیر است. در ترکمنستان به اکمک، چلفک می‌گویند.

جاهای دیدنی بندرترکمن 24

برای پخت اکمک چوروک ابتدا ته دیگ چدنی را با روغن، چرب و آن را روی آتش گرم می‌کنند. بعد خمیر را به‌صورت ورقه‌هایی نازک توسط چوب باریکی در دیگ می‌چرخانند و پیش از آنکه سرخ شود، آن را از دیگ خارج می‌کنند. خمیرهای دیگر را به همین ترتیب آماده می‌کنند و سپس خمیرها را روی هم می‌چینند تا لایه فشرده‌ای به دست آید. بنا بر سلیقه، ممکن است روی این لایه فشرده شکر بریزند؛ اما اغلب ترجیح می‌دهند طعم اصیل آن بدون شکر را تجربه کنند.

انواع شیرینی های ترکمنی | طعم شیرین به یاد ماندنی

ترکمن‌ها ۳ شیرینی اصلی دارند که در عروسی‌ها، کام خود را با آن‌ها شیرین می‌کنند. مرسوم است که خانواده داماد با قاتلاما، بیشمه و تاتار چورگ به خانه خانواده عروس بروند و به این ترتیب، عروس را با خود به خانه داماد رهسپار کنند. در ادامه، هر یک از این سه شیرینی را معرفی می‌کنیم.

قاتلاما | خوش‌طعم چندلایه‌ ای

قاتلاما یکی از انواع شیرینی ترکمنی است. برای پختن آن، نخست آرد را خمیر می‌کنند و خمیر را به‌شکل چند نان کوچک درمی‌آورند. یک تخم‌مرغ به‌ازای هر ۴ عدد خمیر اضافه می‌کنند. خمیرها را به‌صورت دایره‌های نازک درمی‌آورند و آن‌ها را در حالی روی هم قرار می‌دهند که میان هر لایه، روغن مالیده می‌شود. در مرحله بعد، خمیرهای چندورقه‌ای را داخل روغن داغ می‌پزند. پس از آنکه قاتلاما آماده شد، روی آن شکر می‌ریزند.

جاهای دیدنی بندرترکمن 4

بیشمه | شیرینی محبوب ترکمن‌ها

بیشمه نوعی شیرینی است که به بامیه شباهت دارد. از شیر، شکر، جوش‌شیرین و تخم‌مرغ برای تهیه خمیر بیشمه استفاده می‌کنند. خمیر را به‌شکل بامیه حالت می‌دهند و سپس آن‌ها را در روغن می‌پزند و نتیجه آن، بیشمه می‌شود. این شیرینی محبوب ترکمن‌ها، در مواقع غیر از عروسی‌ها نیز استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی بندرترکمن 19

تاتار چورگ | ساده و خوش طعم

شیرینی دیگر ترکمن‌ها، تاتار چورگ است. این شیرینی خوش‌طعم به‌شکل استوانه‌های پیچ‌درپیچ است که در لایه‌های آن، پودر قند وجود دارد. این شیرینی با وجود سادگی، طعم دل‌چسبی دارد و کام شما را شیرین می‌کند.

جاهای دیدنی بندرترکمن 21

مسیرهای دسترسی به بندر ترکمن | زمینی و هوایی

اگر قصد دارید به‌وسیله قطار به این شهر سفر کنید و جاهای دیدنی بندر ترکمن را ببینید، به‌راحتی می‌توانید این تصمیم را عملی و در ایستگاه راه‌آهن بندر ترکمن، ماجراجویی خود را آغاز کنید. اگر قصد سفر هوایی دارید، باید بگوییم بندر ترکمن فرودگاه ندارد؛ اما می‌توانید به مقصد گرگان پرواز کنید و از آنجا با قطار، اتوبوس یا تاکسی به بندر ترکمن بروید. برای رزرو بلیط هواپیما گرگان با ارزان‌ترین قیمت، به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی راهی بندر ترکمن شوید، در صورتی که از تهران حرکت می‌کنید، فاصله‌ای حدود ۴۰۰ کیلومتر تا بندر ترکمن وجود دارد. می‌توانید از تهران به‌سوی دماوند بروید، سپس فیروزکوه و بعد از آن، قائم‌شهر و ساری را پشت‌سر بگذارید و بعد از گذشتن از بهشهر، به بندر ترکمن برسید.

همچنین اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، می‌توانید از پایانه شرق تهران، م

ستقیم راهی بندر ترکمن شوید. اگر ساکن تهران نیستید، برای اینکه آگاه شوید که آیا پایانه مسافربری شهرتان به مقصد بندر ترکمن یا گرگان اتوبوس دارد یا خیر، این موضوع را از پایانه مسافربری شهر خود جویا شوید.همچنین برای آشنایی با جاهای دیدنی گرگان مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

تجربه سفری خاطره‌انگیز به بندر ترکمن

جاهای دیدنی بندر ترکمن و اطراف آن به‌قدری زیباست که تنها باید آن‌ها را از نزدیک دید. در این مطلب، تلاش کردیم تا شما را با بهترین جاهای دیدنی بندر ترکمن آشنا و مسیر شما را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن هموارتر کنیم. دریادوست باشید یا شیفته سرسبزی، اهل قایق‌سواری و جزیره باشید یا مشتاق اسب‌سواری، این مقاله راهنمای شما در سفر به بندر ترکمن خواهد بود. ما منتظر نظرات شما هستیم تا بدانیم اولین مقصد شما در سفر به بندر ترکمن کجا بوده است. می‌توانید نظرات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بندر ترکمن

بهترین فصل سفر به بندر ترکمن چه فصلی است؟

بهترین فصل برای دیدن جاهای دیدنی بندر ترکمن، بهار است. گرچه پاییز نیز می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به بندر ترکمن باشد؛ اما بهترین فصل سفر به این بندر تماشایی بهار است.

سوغات بندر ترکمن چیست؟

قالی و قالیچه ترکمن، پشتی، شال ترکمن، محصولات سوزن‌دوزی‌شده، شیرینی، زیورآلات سنتی دست‌ساز، محصولات ابریشم‌بافی و محصولات نمدی، چند نمونه از سوغات بندر ترکمن هستند.

غذاهای معروف بندر ترکمن چیست؟

چکدرمه، باسترمه، بوروک و چوروک از غذاهای معروف بندر ترکمن هستند.

11 نظرات

  1. سلام
    ممنون از توضیحات شما ولی لازم به ذکر است دیگه از تالاب گمیشان چیزی نمونده و به کل نابود شده ، جزیره آشوراده هم که نگم دیگه آخراشه اونم رفته به سمت نابودی، نفتلیجه هم که دوستانی که میخوان تشریف ببرن حتما یه راهنما داشته باشن چون تابلو یا چیز خاصی نیست که تو مسیر پیدا کنید وسط بیابان هست

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توصیه های خوبتون.
      بله خیلی از جاذبه های گردشگری در معرض نابودی هستن و لازمه که گردشگران نگاه مسئولانه تری داشته باشن

  2. پیشنهاد بازدید از روستای پنج پیکر (قطب پارچه شمال کشور) به فاصله ۱۰ کیلومتر از شهر بندرترکمن بخاطر وجود بازار جالب و جذاب پارچه با بیش از ۳۰۰ مغازه پارچه فروشی در روستایی در دل طبیعت که با تنوع جنس بسیار بالا و قیمتهای بسیار مناسب ، همه روز پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور میباشد

  3. گلستان واقعا زیباست اگر رفتید حتما سری هم ب درازنو کردکوی در فاصله ۳۰ کیلومتری بندر ترکمن بزنید، مثل جنگل ابر ولی بسیار زیباتر

  4. سلام من پارسال برای اولین بار رفتم بندر ترکمن واقعا خوش گذشت بندر ترکمن گرگان جزیره اشورده بازارچه ساحلی خیلی خوش گذشت پیشنهاد میکنم حتما برین

    • سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این شهر و جاذبه‌های گردشگری بندرترکمن رو دوست داشتید و ممنون از نظرتون 🙂

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید