شمانیوز
شما نیوز

مدیر ژئوپارک جهانی قشم تشریح کرد؛

حمایت از صنایع کوچک محلی در جهت توسعه پایدار جوامع محلی / اقدامات ژئوپارک جهانی قشم در راستای توسعه و حمایت از صنایع کوچک محلی

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: آموزش، ترویج و توانمندسازی کودکان و نوجوان با هدف کشف، پرورش و جهت دهی به استعدادها و حمایت از گروه های فعال دانش آموزی در مسیر توسعه در صدر برنامه های این مدیریت قرار دارد.

حمایت از صنایع کوچک محلی در جهت توسعه پایدار جوامع محلی / اقدامات ژئوپارک جهانی قشم در راستای توسعه و حمایت از صنایع کوچک محلی

به گزارش شما نیوز ؛ علیرضا امری کاظمی با بیان این مطلب اظهار کرد: ترویج مسئولیت پذیری کودکان و نوجوانان به آینده زمین و ایجاد کارآفرینی با تاکید بر فعالیت های خلاقانه در زمینه ژئوپروداکت از جمله برنامه های اصلی شبکه ژئوپارک های جهانی است و در همین راستا و به منظور دستیابی جوامع محلی همجوار با ژئوسایت ها به عنوان ذینفعان اصلی اقدامات و راهکارهایی توسط ژئوپارک جهانی قشم انجام گرفته است.

 وی ادامه داد: در همین راستا برگزاری دوره ها و کارگاه های متعدد آموزشی جهت ارتقاءکیفی محصولات و بازارسازی تولیدات دانش آموزی در سطح نمایشگاه های داخلی و خارجی طی سال های اخیر توسط این مدیریت صورت گرفته است.

به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم؛ گروه های داوطلب و منتخب فعال دانش آموزی که همگی از اعضای شبکه همیاران ژئوپارک جهانی قشم هستند در قالب پنج گروه در زمینه های صنایع کوچک محلی، توانمندسازی، کارآفرینی ساماندهی و معرفی شده اند.

امری کاظمی گفت: دختران روستای برکه خلف همراه مادران خود، از سال 84 با فعالیت شرکت تعاونی بانوان اقدام به ساخت "دختولوک" به عنوان یکی از صنایع دستی این منطقه کردند که در حال حاضر تولیدات آنها در مرکز ویزیتور سنتر ژئوسایت دره ستاره ها و فروشگاه های موجود در روستا بفروش می رسد.

وی با اشاره به اجرای طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) توسط موسسه همیاران سلامت روان اجتماعی اندیشه خلیج فارس قشم، تصریح کرد: طرح توانمندسازی و کارآفرینی نیز یکی از این پروژه هایی بود که نوجوانان دختر به این نتیجه رسیده اند که خودشان کارآفرین شوند و دست سازه های خود را به فروش برسانند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم ادامه داد: کارگاه تولیدی عروسک های شوشی طرح دیگری است که از سال ۹۴ با مشارکت ۱۰ نفر از دانش آموزان روستای سلخ با هدف حفظ و معرفی آیین ها و مراسمات سنتی جزیره با ساخت عروسک های دختولوک به بازدیدکنندگان و علاقمندان فعالیت خود را آغاز کرده است.

امری کاظمی افزود: گروه دانش آموزی فاطمه زهرا سلخ نیز طی سال های گذشته با استفاده از هنر خلاقیت خود از ضایعات پارچه و اشیاء دور ریختنی اقدام به ساخت کارهای هنری و جذاب می کنند و تولیدات خود را به فروش می رسانند.

وی تصریح کرد: پنجمین گروه از فعالیت های آموزشی ژئوپارک قشم طرح دانش آموزی کآشف (کارآفرینان شایسته فردا) بود که در روستاهای دولاب، گوری، دیرستان و برکه خلف اجرا شد و یکی از شاخص ترین آموزش های صورت گرفته در این دوره، تولید ژئوپروداکت شمع نمکدان است.

امری کاظمی ادامه داد: تولید محصولاتی با استفاده از پتانسیل های موجود در ژئوپارک و مرتبط با علوم زمین شناختی، زیستی و فرهنگی جهت ارتقاء و رونق اقتصاد جوامع محلی ژئوپروداکت نامیده می شوند و شمع نمک یکی از ابتکارات ژئوپارک جهانی قشم است که برای به تصویر کشیدن گوشه ای از زیبایی های غار نمکدان و جلوگیری از تخریب آن ساخته شده که با استقبال جهانی مواجه شده است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم در پایان خاطرنشان کرد: حمایت های این مدیریت از کارگاه های فعال در حوزه های گردشگری و ژئوپارک در راستای حمایت از فعالیت واحدهای تولیدی و صنایع کوچک محلی، ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی جوامع محلی این منطقه صورت گرفته است.

گفتنی است؛ تعریف صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و تابع شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم است. برخی از معیارهایی که برای تعیین نوع صنایع (کوچک، متوسط و بزرگ) به‌کار می روند عبارتند از: تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید. براساس طبقه بندی بنگاه های صنعتی ایران برحسب تعداد نیروی کار شامل در آنها بنگاه ها و کارگاه های دارای 10 تا 149 نفر نیروی کار به عنوان بنگاه های کوچک و متوسط معرفی می شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied