شمانیوز
شما نیوز

معافیت حقوق زیر ۳ میلیون از پرداخت مالیات

دولت از حقوق‌های سه میلیون تومانی و کمتر در سال آینده مالیات نخواهد گرفت، اما برای مازاد آن تا ۳۵ درصد به صورت پلکانی مالیات تعیین شده است.

معافیت حقوق زیر ۳ میلیون از پرداخت مالیات

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایسنا، آنچه در تبصره شش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اعلام شده نشان می‌دهد، سقف معافیت مالیاتی در سال حدود ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است.

براین اساس نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر آن مشمول مالیات ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲.۵ برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۲۰ درصد می‌شود.

همچنین مالیات برای نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص نیز براساس قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

در سال جاری حقوق کارکنان تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف بود و به طور پلکانی تا ۳۵ درصد به آن مالیات می‌خورد.

 

شرط ارزی برای معافیت مالیاتی و مشوق‌های صادرکنندگان

در سال آینده صادرکنندگان فقط در شرایطی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و هرگونه جایزه و مشوق صادراتی استفاده کنند که ارز حاصل از صادرات آنها به چرخه اقتصادی برگردد.

 مشروط شدن معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان در سال جاری در بودجه مورد توجه قرار گرفت و این موضوع در سال آینده نیز از سوی دولت مطرح شده است.

بر این اساس، هرگونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، محصولات بخش کشاورزی و مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط در صورتی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگشت داده شود، اعمال خواهد شد.

مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده که در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی قراردارد از طرف سازمان امور مالیاتی یک ماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی تعیین شده است.

همچنین پرداخت هرگونه جایزه و مشوق صادراتی برای صادرکنندگان منوط به حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به چرخه اقتصادی براساس دستورالعمل بانک مرکزی است.

مشروط شدن معافیت‌ها و مشوق‌های صادرکنندگان با توجه به اهمیت برگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی مورد توجه قرار دارد، چراکه از ابتدای سال ۱۳۹۷ که سیاست‌های ارزی دستخوش تغییرات شد موضوع برگشت ارزهای صادراتی اهمیت قابل توجهی پیدا کرد تا این منابع در بازار ارز نیمایی عرضه و بین واردکنندگان و صادرکنندگان مبادله شود.

اما با توجه به این‌که در ابتدا صادرکنندگان بنا به شرایطی که ایجاد شده بود تمایل به برگرداندن ارزهای خود نداشتند که شرایط خاصی برای آنها تعریف شد که از جمله آن همین موضوع معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی به شرط برگشت ارز حاصل از صادرات است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied