شمانیوز
شما نیوز

نحوه دریافت کارت اعتباری برای مشمولان سهام عدالت

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت برای مشمولانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، تشریح کرد.

نحوه دریافت کارت اعتباری برای مشمولان سهام عدالت

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایسنا؛ علیرضا ماهیار با بیان اینکه یکی از طرح هایی که برای توسعه سهام عدالت و اعطای تسهیلات به مشمولان سهام عدالت طراحی شد، اعطای کارت اعتباری بود، اظهار کرد: این کارت ها مخصوصا برای سهام دارانی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند و تعداد آن ها حدودا ۳۰ میلیون نفر است، طراحی شده است.

به گفته او، این فرایند به صورت تمام الکترونیک از مبدا بانک های عامل تا مقصد که شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه هستند، خواهد بود.

 

ماهیار درمورد نحوه اخذ این کارت توضیح داد: مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده است، باید سجامی باشد و بعد از احراز هویت در اپلیکیشن های مربوط به بانک های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند.

وی افزود: در واقع فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری متوجه می شود که می تواند تا چه میزان تسهیلات دریافت کند.

 

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره میزان تسهیلاتی که از سوی بانک ها اعطا می شود، گفت: برخی بانک ها ۶۰ درصد ارزش روز دارایی فرد و برخی تا ۱۰۰ درصد هم برای اعطای تسهیلات پیش بینی کرده اند که مکانیزم آن بستگی به بانک عامل دارد. در نهایت درخواست فرد به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می شود.

 

ماهیار گفت: این درخواست ها به صورت تجمعی بوده و بحث توثیق مکانیزه اتفاق می افتد و بعد از آن شرکت به بانک اعلام می کند که سهام فرد توثیق شد و بانک می تواند به سهامدار اعتبار دهد.

 

به گفته وی، برخی از بانک ها در نظر دارند این مبلغ را در قالب شارژ کردن کارت عادی مشتریان، برخی کارت خرید و برخی از طریق روش های نوین پرداخت شارژ کنند.

 

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درمورد زمان آغاز فرایند مذکور نیز اظهار کرد: بحث های حقوقی و تعاملات بین شبکه بانکی، شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه این فرایند از بحث های فنی آن پیچیده تر است، زیرا برای نخستین بار است و باید پروتکل های حقوقی به نحوی باشد که بحث ارتباطات و ذینفعان و عاملیت فرد وثیقه گذار و وثیقه گیر کاملا مشخص شود.

 

وی ادامه داد: باید بحث احراز هویت الکترونیک پیاده سازی شود و معاونت حقوقی شرکت سپرده گذاری در حال تدوین نهایی سازی این موضوعات است. در این راستا با چند بانک تعاملات اولیه اتفاق افتاده است و برخی بانک ها سرویس را تا بخش زیادی پیاده سازی کرده اند.

به گفته ماهیار، پس از اینکه اولین قرارداد نهایی شود، مردم می توانند از مزایای این کارت اعتباری تا پایان آذرماه بهره مند شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied