شمانیوز
شما نیوز

این سردردها با پرخوری بوجود می آید!

محمدیانی‌نژاد گفت: کلید درمان میگرن تغییر ساده در شیوه زندگی است که اگر انجام شود حتی نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد.

این سردردها با پرخوری بوجود می آید!

 سیداحسان محمدیانی‌نژاد فوق تخصص مغز و اعصاب در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه میگرن ترکیب و مجموعه‌ای از علائم میگرن است که زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: اگر افراد دچار سردردی در ناحیه پیشانی و گیجگاه باشند و  همراه با موارد ضربان‌دار با حالت تهوع، حساسیت به نور، صدا باشد باید افراد در یک جای تاریک و ساکت قرار گرفته و استراحت کنند.

او ادامه داد: افراد باید سعی داشته باشند در مواجهه با باد سرد مراقب بوده تا به سردرد‌های سینوس دچار نشوند، زیرا این موارد با گرسنگی و عقب افتادن وعده غذا و حتی پرخوری و در خانم‌ها با تغییرات هورمونی بدن این سردرد‌ها به همراه خون دماغ تشدید پیدا می کند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه میگرن بیماری است که علائم گسترده و متنوعی دارد، عنوان کرد: میگرن از نظر مکانیسم این بیماری به گونه ای است که رگ‌های مغز دچار تغییراتی شده و در سیگنال‌های مغز یک مکانیسم عصبی و عروقی دارد، به طورکلی اصل این بیماری ریشه در ژنتیکی دارد.

محمدیانی‌نژاد با تأکید بر اینکه مهمترین بخش درمان‌های میگرن، درمان‌های غیردارویی است، اظهار کرد: اکثر موارد درمان میگرن با تغییرات ساده در شیوه زندگی انجام خواهد شد، ۱۲ درصد جمعیت عمومی را ۲۰ تا ۳۰ درصد بانوان و ۱۰ درصد آقایان را تشکیل می دهد، البته این بیماری در اکثر موارد با راهکار‌های غیردارویی ساده قابل کنترل است.

او ادامه داد: با اصلاح رفتار‌های غلط در زندگی می‌توان بخش عمده‌ای از میگرن‌ها را کنترل کرد، همچنین بانوانی که استراحت کمی دارند و وعده صبحانه و نهار را یکی کرده بیشتر مستعد ابتلا به میگرن هستند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: فقدان فعالیت فیزیکی می‌تواند میگرن را تشدید کند، لذا ما روزانه با انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی که ضربان قلب و تنفس را بالا ببرد را توصیه می‌کنیم. البته نباید از استفاده زیاد از تلفن همراه، استفاده از نور‌های درخشان و چشمک‌زن، نور‌های فلئورسنت و فلش‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده میگرن است.

محمدیانی‌نژاد در خصوص رژیم غذایی این افراد نیز توصیه کرد: مصرف غذا‌هایی که حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، غذا‌های کنسرو شده و فست‌فودها، غذا‌های خیلی چرب و سرخ‌کردنی و ترامین ماده‌ای که در پنیر‌های مانده و ترشیجات وجود دارد. نیترات که در گوشت‌های فرآوری شده وجود دارد همه از عوامل تشدید میگرن هستند.

او در پایان توضیح داد: گاهی نیز میگرن همراه با پیش‌درآمد‌هایی از جمله دیدن جرقه‌های نورانی، مورمور کردن دست یا سنگین شدن زبان و سرگیجه است. در اغلب موارد میگرن کنترل می‌شود، اما ریشه‌کن نمی‌شود و بیمار در طول زندگی باید رعایت کند، تعداد کمی از میگرن‌های مقاوم به درمان در برخی از نقاط دنیا جراحی می‌شود، اما طرفداران کمی دارد و اکثریت متخصصان معتقد هستند که تزریق بوتاکس و استفاده از بلوک عصب بیش از ۵۰ درصد به بیمار کمک می‌کند، اما همه بیماران کاندید آن نیستند و این درمان ویژه میگرن‌های مزمن است.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied