شمانیوز
شما نیوز

برنامه محاکات

ساعت پخش برنامه محاکات از شبکه دو + ساعت بازپخش محاکات

برنامه تلویزیونی «محاکات» با اجرای منصور ضابطیان از امشب دوم تیرماه، فصل دوم خود را با حضور فرزین محدث آغاز می کند.

ساعت پخش برنامه محاکات از شبکه دو + ساعت بازپخش محاکات

به گزارش شمانیوز: محاکات با بررسی قصه ها و داستان های مخاطبان خود و پرسشگری و هدایت آن ها ، به دنبال استفاده و بهره برداری این روایت ها برای ساخت یک اثر تلویزیونی و یا نگارش ادبی است. محاکات مسابقه‌ای بزرگ برای روایت داستان‌های زندگی، یک چالش دوست‌داشتنی و صمیمی از حکایت‌هایی است که روایتگر آن خود مردم هستند. محاکات زنده کردن سنت به حاشیه رفته قصه‌گویی است و می خواهد مفهوم حکایت‌گری را به درستی به نسل جدید منتقل کند. مسابقه محاکات رقابتی با حضور هیئت داوران و تماشاچیان است که از تعاملات متعددی شکل می‌گیرد و می خواهد با معرفی منابع ادبی، اهمیت حکایت‌گری را روشن‌تر کند چرا که باور دارد قصه ، قدرت تاثیرگذاری فراوانی دارد.

برنامه محاکات

ساعت پخش برنامه محاکات از شبکه دو

«محاکات» به تهیه کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی محمد صوفی ساخته شده و داوران آن امیر شهاب رضویان، فلورا سام و رسول نجفیان هستند و این برنامه هر هفته چهارشنبه و پنجشنبه بعد از خبر ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

فرزین محدث بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با فیلم «شاعر زباله ها» به شهرت رسید و تاکنون در آثاری چون «بچه مهندس ۲»، «شکلات داغ»، «خوب، بد، جلف، رادیواکتیو»، «یک تکه نان»، «ما همه با هم هستیم» و ... حضور داشته است امشب دوم تیر ماه روی آنتن تلویزیون و در برنامه محاکات داستانی از زندگی اش را روایت می کند.

نخستین قسمت این مجموعه ، ششم اسفند و در شب میلاد مولی الموحدین (ع) از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

 گفت و گو با عوامل برنامه محاکات

به بهانه پخش مسابقه «محاکات» با برخی از عوامل این برنامه گفت و گو کرده ایم .

منصور ضابطیان که کار اجرای مسابقه «محاکات» را بر عهده دارد ، درباره ساختار این برنامه گفت : «محاکات» ماجرای زندگی آدم های معمولی اطرافمان است ، ماجراهای زندگی افرادی که در مسیر زندگی با فراز و فرودهایی مواجه شده اند که همین امر ، قصه آن ها را شنیدنی و جذاب کرده است .

ضابطیان ادامه داد : خیلی از این آدم ها را ما اطراف خودمان دیدیم و «محاکات» به دنبال این است که ببیند چگونه قصه ها را می تواند به تصویر درآورد و تا چه اندازه داستان زندگی افراد قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم ، سریال یا یک اثر ادبی را دارد.

وی با اشاره به اینکه افراد در هر جایگاه و مقامی با حضور در برنامه داستان زندگی خود را تعریف می کنند و در پایان هر ماه ، کارشناسان برنامه به ارزیابی قصه ها می پردازند ، گفت : «محاکات» سعی کرده است فضا را برای مهمان خود به گونه ای فراهم کند که به راحتی درباره داستان زندگی خود صحبت کنند و به برنامه اعتماد داشته باشند .

وی ابراز امیدواری کرد : با پخش این برنامه تعداد زیادی قصه به دست ما برسد و ممکن است هر کدام از جذابیت بالایی برخوردار باشد و جریان ساز شود.

ضابطیان با توجه به این که در برنامه سه کارشناس ثابت حضور دارد ، گفت : فلورا سام ، امیرشهاب رضویان ، رسول نجفیان از کارشناسانی هستند که در هر برنامه با شنیدن قصه ها و روایت مهمانان برنامه ، نظر خود را اعلام می کنند و یک کارشناس مهمان از شخصیت های فرهنگی ، هنری ، اجتماعی کشورمان نیز ، هر بار در کنار بقیه کارشناسان حضور دارد.

مجری «محاکات» ویژگی این برنامه را بررسی قصه ها و داستان ها به منظور بهره برداری و استفاده در ساخت یک اثر تلویزیونی یا نگارش کتاب و اثر ادبی عنوان و تصریح کرد : ما در تلاش هستیم که این داستان ها را به گونه ای هدایت کنیم که به صورت کاربردی از آن استفاده شود و این اقدام ، نخستین بار است که در تلویزیون صورت می گیرد.

رسول نجفیان از کارشناسان مسابقه محاکات هم درباره این برنامه گفت : افرادی که در این برنامه حاضر می شوند هر کدام سرگذشت شگفت انگیز و عبرت آمیزی دارند و در زندگی خود سختی ها ، شادی ها ، غم ها ، فراز و فرودهایی را داشتند و ما در این برنامه به شنیدن داستان واقعی زندگی آن ها می نشینیم.

نجفیان از بازیگران خوب کشورمان ادامه داد : هر داستانی می تواند شرح حال زندگی هر کدام از ما باشد و ویژگی هنر در این است که با برقرار کردن ارتباط با مخاطبان ، وجوه مشابهت را درک می کند . ما قرار است در این برنامه اندرز بگیریم و هم ذات پنداری کنیم که ویژگی و خصلت هنر است.

وی با اشاره به این که « محاکات» سرشار از روایت سرگذشت های واقعی و عبرت آمیز است ، گفت : همه ما در طول پیمودن مسیر زندگی با سختی هایی مواجه شدیم که از آن عبور کردیم و به روزهای خوبی زندگی رسیدیم و در «محاکات» سعی خواهد شد اگر موضوع روایت شده قابلیت تبدیل شدن به فیلم باشد یا بتوان از آن رمانی ارزشمند در شکل و شمایل کتاب عرضه شود با کمک گروه های فیلمسازان و نویسندگان این امر محقق شود.

بازیگر پیشکسوت کشورمان خاطرنشان کرد : براساس پرسشنامه و معیارهای اعلام شده ، گروه کارشناسی نظرات خود را ماهانه اعلام می کند و خود من ، سرگذشت ها را به ادبیات کهن و ارزشمند زبان فارسی تسری می دهم.

فلورا سام فیلمنامه نویس ، کارگردان و بازیگر که از کارشناسان محاکات است گفت : در این برنامه سعی داریم قصه واقعی زندگی مردم که دراماتیک تر و امکان تبدیل شدن به فیلم و کتاب را دارند برای بینندگان بیان کنیم.

وی افزود : معیارهای ما برای انتخاب داستان های گزیده ، این است که خط داستان باید ، خط روایی خوب و منطقی و گره گشایی خوبی داشته باشد و موضوع از شگفتی و شبهه برخوردار باشد.

در « محاکات» می خواهیم بگوییم که همه آدم ها با دشواری ها و سختی هایی در زندگی همراه بودند اما توانستد با توکل به خدا ، همت ، تلاش و امید ، مشکلات را پشت سر بگذارند.

شنیدن این داستان ها ، این پیام را به بینندگان و مخاطبان می دهد که هر کسی در زندگی مشکلات و سختی هایی دارد که نباید فکر کند در پایان راه است و می توان با امید و انگیزه باید بر سختی ها فائق آمد.

فلورا سام خاطرنشان کرد : از آن جایی که قصه گویی همیشه برای مردم جذاب بوده امیدواریم این برنامه بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند و هدف آن نیز محقق شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied