شمانیوز
شما نیوز

ایکس ۲۲ پرو

ایکس ۲۲ پرو مدیران خودرو را بهتر بشناسید + تصاویر و قیمت

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو خودروی تازه‌واردی است که روز جمعه پنجم آذر 1400 به‌صورت رسمی توسط شرکت مدیران‌خودرو معرفی و قیمت‌گذاری شد.

ایکس ۲۲ پرو مدیران خودرو را بهتر بشناسید + تصاویر و قیمت

به گزارش شمانیوزام وی ایکس ۲۲ پرو خودروی تازه‌واردی است که روز جمعه پنجم آذر 1400 به‌صورت رسمی توسط شرکت مدیران‌خودرو معرفی و قیمت‌گذاری شد. ام وی ایکس ۲۲ پرو در نمای جلو شباهت بی‌حدوحصری به هیوندای کُنا دارد. ام وی ایکس 22 پرو نسبت به نسخه پیشین تغییرات اثربخش و بهبودهای قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. افزوده شدن تجهیزاتی چون اتوهلد، ترمز پارک الکتریکی و فرمان برقی نیز خبر از بهبود همه‌جانبه تجربه رانندگی با ام وی ام ایکس 22 پرو در شهر و جاده می‌دهند. قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو توربو اکسلنت 580 میلیون تومان اعلام و فروش آن از شنبه ششم آذر 1400 آغاز شده است. برای شناخت بهتر از قیمت و کیفیت به ادامه مطالب توجه کنید:

ایکس ۲۲ پرو

ام ‌وی ‌ام ایکس ۲۲ پرو و استارت از روز شنبه

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو خودروی تازه‌واردی است که روز جمعه پنجم آذر 1400 به‌صورت رسمی توسط شرکت مدیران‌خودرو معرفی و قیمت‌گذاری شد. گروه خودروسازی مدیران شامگاه جمعه گذشته طی مراسمی در مجموعه ایران‌مال ایکس 22 پرو را در برابر دیدگان خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو، مشتریان قدیمی این شرکت و عموم مرده از پرده برون کرد. این خودرو در حقیقت نسخه به‌روزرسانی‌شده یکی از مینی‌کراس‌اوورهای شناخته‌شده بازار ایران است که در رده مینی‌کراس‌های نسبتا ارزان‌قیمت بازار توانسته همواره سهم قابل‌قبولی از سبد این کلاس را به خود اختصاص بدهد. خودرویی که گرچه میراث‌دار هاچ‌بک فالوین 2 یا همان ام‌وی‌ام 315 خودمان است، اما از ابتدای کار بر پایه المان‌های یک شاسی‌بلند شهری شکل گرفته است. چهره ایکس 22 که در حال حاضر نیز نمی‌توان آن را قدیمی نامید از سال 2020 دست‌خوش تغییرات اساسی یا فیس‌لیفت ماژور شد. نتیجه کار نیز خودرویی از آب درآمد که در نمای جلو شباهت بی‌حدوحصری به هیوندای کُنا دارد.

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام ایکس 22 پرو، به ایران خوش آمدی!

مدیران‌خودرو پیش‌تر یعنی بیش از یک ماه قبل به مناسبت ورود این کراس‌اوور ساب‌کامپکت استایلیش به خطوط تولید خود یک مراسم خوش‌آمدگویی ویژه در پیست اتومبیلرانی تهران برای اهالی رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو برگزار کرده بود. راستش را بخواهید ما هم هرچه فکر کردیم در حال و اوضاع فعلی هیچ استقبالی بهتر از یک تست‌درایو تخصصی در پیست برای خودرویی تازه‌وارد به بازار به ذهن‌مان نرسید. تا انتهای گزارش تست‌درایو ام‌وی‌ام ایکس 22 پرو همراه ما باشید تا بتوانیم داستان یک روز «کاملا ماشین‌بازانه» را برایتان تعریف کنیم.

ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام ایکس 22 پرو، نسل جدید یا فیس جدید؟

کمپانی چری سیاست‌گذاری‌های جالب‌توجهی دارد. این خودروساز که اگر بخواهیم آن را به شکلی بهتر تشبیه کنیم باید بگوییم نقش ایران‌خودرو را در چین بازی می‌کند، به‌خوبی می‌داند کجا و به چه اندازه‌ای باید روی هر محصول سرمایه‌گذاری کند. اکنون چری زیرمجموعه‌های زیادی دارد و با کراس‌اوورهای فول‌سایزی چون اکسید رویای حضور در بازار آمریکای شمالی را در سر می‌پروراند. البته بهتر است بگوییم حضور در ایالات‌متحده و کانادا برای چری یک رویا نیست و شاید واژه برنامه تعریف بهتری به نظر برسد. طبق آن‌چه بیان شد، چری برای هر محصول متناسب با کشش بازار آن هزینه می‌کند و آتش تندی جهت ریخت‌وپاش و عرضه مدل‌های کاملا جدید مشهور به All New طی هر سال برای یک خودروی موفق ندارد.

اگر می‌خواهید مقصود ما را بهتر متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم سیر تحول کراس‌اوور کوچک ایکس 33 را از 10 سال پیش تاکنون در مدیران‌خودرو دنبال کنید. خودرویی که هم‌چنان بر پایه همان مدل اولیه که خود وام‌دار نسل دوم تویوتا راو4 (2000-2005) بود از نظر ظاهری و فنی به‌روزرسانی می‌شود و در کورس رقابت باقی می‌ماند. چنین اقدامی شاید خوشایند بسیاری از مشتریان اروپایی و آمریکایی نباشد، اما برای بازار هدف این خودرو که آمریکای لاتین، ایران، روسیه، مصر، شمال آفریقا و ... است ازقضا نوعی تعهد به عرضه محصول جدید به‌شمار می‌رود.

به‌این‌ترتیب چری یک تغییر چهره اساسی روی پیکره کلی و کابین محصول پرفروش خود اعمال می‌کند، در بخش فنی تا می‌تواند از فناوری‌های روز بهره می‌گیرد و محصول بهینه‌سازی‌شده خود را با یک پسوند پرو، پلاس و مانند اینها روانه بازار هدف می‌کند. نتیجه چه می‌شود؟ عرضه خودرویی که فراتر از فیس‌لیفت است و در عین حال نسل جدیدی از آن محصول نیز به‌شمار نمی‌رود؛ اما قیمت‌اش نسبت به نسخه قبلی افزایش چشم‌گیری ندارد!

نکته اصلی ماجرا همین‌جاست. جایی که هوشمندی چری موجب می‌شود علاوه بر حفظ ترکیب برنده، مشتریانی که با سطح خاصی از درآمد آن محصول را گزینه مناسبی برای خود می‌دانستند، در عمل بتوانند حتی به مدل جدید خودروی مورد نظر نیز بیندیشند. اتفاقی که با عرضه مدل جدید محصولات هیوندای، کیا و تویوتا در ایران شاهد عکس آن بوده‌ایم. وقتی نسل جدید آزرا می‌آید، آن‌قدر قیمت بالاتری دارد که بیشتر آزراسواران سابق نمی‌توانند حتی به آن فکر کنند. سانتافه، اپتیما، سورنتو، سوناتا، یاریس، کرولا، پرادو، کمری و بسیاری از خودروهای محبوب دیگر نیز در بازار کشورمان در همان ماه‌های ابتدایی عرضه نسل جدید این‌چنین به درِ بسته خورده‌اند.

ایکس ۲۲ پرو

چری بازارهای هدف خود را به‌خوبی می‌شناسد و ازقضا طبق استراتژی جدید خود لایه‌های مختلف بازار کشوری چون ایران، حتی در رده کراس‌اوورهای پریمیوم را نیز هدف قرار داده است. چری تیگو 7 و 8 پرو هر 2 گواهی محکم بر این مدعا هستند. چری آن‌جا که باید هزینه می‌کند و به‌هنگام نسل‌های جدید محصولات خود به بازار می‌فرستد و جایی‌که جایز نیست با حداقل‌ها محصول فعلی را به استانداردهای روز صنعت خودروسازی نزدیک می‌کند. این است شاهکار علم آغشته به هنر مدیریت در دوران مدرن! شک نکنید، چری هیوندای و هوندای آینده است.

حال ام وی ام ایکس 22 پرو که برخی منتظر بودند ام وی ام x22 پلاس نام بگیرید با همین سیاست روانه بازار ایران شده تا علاوه بر تکیه بر موفقیت‌های مدل قبلی، نقایص آن را نیز پوشش بدهد. سیاستی که کمی قبل‌تر نماینده دیگری با نام آریزو 5 پرو براساس آن به بازار ایران معرفی شد.

ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام ایکس 22 پرو چه در چنته دارد؟

اگر بخواهیم صادق و منصف باشیم باید بگوییم ایکس 22 پرو نسبت به نسخه پیشین تغییرات اثربخش و بهبودهای قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. چهره خودرو در جلو کاملا متحول شده و از یک‌سو شباهت بی‌اندازه‌ای به زبان طراحی جدید هیوندای و به‌طور خاص مدل کُنا دارد و از سوی دیگر از جلوپنجره کهکشانی که بخشی از زبان طراحی چری است بهره می‌برد. به‌هرحال حتی با وجود تقلید مستقیم چری از هیوندای، چراغ‌های کشیده جلو و مه‌شکن‌های بزرگی که به زیبایی درون سپر جای گرفته‌اند طراحی جلوی این خودرو را کم‌نقص جلوه می‌دهند. داخل x22 جدید نیز یک داشبورد متحول‌شده که به نمایش‌گر 9 اینچی به‌عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز است، سردنده جدید و جذاب، غربیلک فرمان دی‌کات خوش‌دست و صندلی‌های راحت‌تر و دربرگیرنده‌تر از مدل قبلی ماموریت دارند روح جوانی را در کالبد ایکس 22 میان‌سال بدمند. از این پس می‌توان گفت انواع ام وی ام x22 تنوع بیشتری دارند.

ایکس ۲۲ پرو

افزوده شدن تجهیزاتی چون اتوهلد، ترمز پارک الکتریکی و فرمان برقی نیز خبر از بهبود همه‌جانبه تجربه رانندگی با ام وی ام ایکس 22 پرو در شهر و جاده می‌دهند. همچنین وقتی درون کابین این خودرو می‌نشینید به‌سادگی درمی‌یابید که متریال مورد استفاده در بخش‌های مختلف به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند. برای نمونه بهره‌گیری از قطعات پلاستیکی با ظاهر فیبرکربن و پیانو بلک ترکیب چشم‌نوازی از 2 نوع تکسچر «مات و برجسته» و «صاف و براق» پدید آورده است. به نظر می‌رسد چینی‌ها نیز کم‌کم مانند ژاپنی‌ها در حال کشف تولید قطعات ارزان‌قیمت پلاستیکی با ظاهر دلچسب و دوام بالا هستند.

جای خالی را با آپشن‌های مناسب پر کنید!

به‌روزرسانی‌های مدل پرو در بخش آپشن قابل‌قبول هستند اما جای خالی یک پشت‌آمپر تمام‌دیجیتال یا دست‌کم نمایش‌گر TFT برای سیستم کامپیوتر سفری و کی‌لس استارتر به‌شدت مشهود است. هرچند بی‌انصافی است اگر بگوییم نشان‌دهنده‌های عقربه‌ای جدید جذاب‌تر از نمونه ساختارشکنانه قبلی نیستند. آپشن‌های ساده مذکور می‌توانستند به درخشش هرچه بیشتر ایکس 22 پرو کمک کنند. گزینه‌هایی که البته در نسخه فول‌آپشن این خودرو به کار گرفته شده‌اند. حال اگر کمی پا را فراتر بگذاریم و خواهان سقف پانورامیک، دوربین ثبت وقایع، تنظیم برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، گرمکن فرمان، هدآپ‌دیسپلی، آینه الکتروکرومیک و آپشن‌های ریز و درشت دیگر نیز باشیم می‌توانیم این خودرو را در رده محصولات کم‌نظیر در بازار آپشن‌پسند ایران قرار بدهیم.  

اما فراموش نکنیم‌ مدیران چری و ام‌وی‌ام بهتر از هر کسی به جذابیت آپشن‌های مذکور واقف هستند و از سویی می‌دانند آپشن‌های بیشتر برابر است با قیمت بالاتر و همان بلایی که سر نسل‌های جدید خودروهای وارداتی محبوب در بازار ایران آمد. پس مدیریت هزینه‌ها در این خودرو به شکلی منطقی صورت گرفته و حتی از برهم زدن نظم طراحی بخش عقب خودرو اجتناب و تنها به افزودن یک دیفیوزر مشابه آن‌چه پیش‌تر در تیگو 5 شاهدش بوده‌ایم بسنده شده است. درمجموع از نظر ظاهر و آپشن این خودرو یک پکیج منطقی و قابل‌قبول برای بازار ایران به‌شمار می‌رود.

خداحافظی با پیشرانه تنفس طبیعی

حال می‌رسیم به قسمت شیرین ماجرا، یعنی مشخصات فنی! جایی‌که دیگر خبری از آن موتور تنفس طبیعی 5/1 لیتری و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک قدیمی نیست. درون سینه ام وی ام ایکس 22 پرو یک قلب کوچک سه سیلندر با حجم تقریبی یک لیتر و مجهز به توربوشارژر می‌تپد. مجموعه‌ای که با یک گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی 9 دنده مجازی جفت می‌شود. همان جعبه‌دنده‌ای که در مدل آریزو 6 و نسخه بهبودیافته آریزو 5 پرو نیز شاهدش هستیم. پس با این اوصاف نقص‌های فنی ایکس 22 اتومات قبلی را تا حد زیادی می‌توان به فراموشی سپرد.

سیستم پیشرانشی ایکس 22 پرو در حالت بهینه 102 (اعلام رسمی مدیران‌خودرو- برخی منابع ارقام 98 و 107 را نیز بیان کرده‌اند) اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور به تولید می‌رساند. ارقامی که اگر نسبت قدرت به وزن خودرو را محاسبه کنید چندان چشم‌گیر نیستند و باید به مرور زمان و در بوته آزمایش مصرف‌کنندگان دید با توجه به کیفیت بنزین داخلی تا چه اندازه در ایران قابل دستیابی خواهند بود. هرچند حتی اگر ایکس 22 پرو با بیشینه توان خود در خدمت راننده باشد، بازهم نمی‌تواند مینی‌کراس چالاک و قدرتمندی لقب بگیرد. موضوعی که ازقضا شاید برای عمده مشتریان این خودرو اهمیت چندانی نداشته باشد.

به هر صورت باید پذیرفت ام وی ام ایکس 22 پرو خودرویی فراتر از یک هاچ‌بک و برخوردار از نمای کراس‌اوورها برای استفاده روزمره شهری است. جایی‌که بیش از شتاب اولیه و ثانویه، زور و کشش موتور و پایداری بی‌نقص در پیچ‌ها؛ فرمان برقی، ارگونومی بالای داشبورد، دکمه‌ها، ابزارک‌ها و صندلی‌ها، گیربکس اتوماتیک کم‌استهلاک با عملکرد نرم و یکنواخت، سیستم مولتی‌مدیای مدرن و آپشن‌های ریز و درشتی چون TPMS کاربرد دارند. بر همین اساس باید گفت ایکس 22 پرو با تکیه بر چهره زیبا و مدرنی که در نمای جلو دارد به‌علاوه داشبورد ارگونومیک خود می‌تواند طرح تکراری نمای عقب، فقدان آپشن‌هایی چون سیستم ورود بدون کلید و پشت‌آمپر دیجیتالی را پوشش بدهد.

تجربه نشان داده محصول خوش‌چهره پرفروش است و ایکس 22 پرو بی‌تردید در رده مینی‌کراس‌های استایلیش بازار ایران دست‌کم در نمای جلو قرار می‌گیرد. جایی‌که رقیب اصلی این خودرو یعنی جک اس3 ایستاده و در برابر تغییرات ظاهری دلچسب ایکس 22 پرو کمی قدیمی به نظر می‌رسد. از دیگر سو رقیب خوش‌استایل دیگر این سگمنت، یعنی هایما اس 5 فعلا در بازار حضور ندارد و تا اطلاع ثانوی ماجرای رقابت در این رده به دوئل ایکس 22 پرو و جک اس 3 ختم خواهد شد. هرچند کرمان‌موتور نیز همواره ثابت کرده رقیب دست‌وپابسته‌ای نیست و در بزنگاه‌ها برگ‌برنده خود را رو می‌کند.

ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام ایکس 22 پرو در پیست آزادی

راستش را بخواهید از همان لحظه اولی که پشت فرمان ایکس 22 پرو نشستیم، صندلی و آینده‌ها را تنظیم کردیم، ترمز را فشردیم و شستی دنده را به داخل هدایت کردیم تا سر دنده را روی حالت درایو قرار بدهیم از خود می‌پرسیدیم: «آخر چرا در پیست؟» پرسش ما چندان هم بی‌راه نیست. ام وی ام ایکس 22 پرو خودرویی نیست که برای مانورهای سنگین هیجانی ساخته شده باشد و حین ورود به قوس پیچ‌ها راننده را متقاعد کند در عوض فشردن پدال ترمز پای راستش را با تمام قدرت روی پدال گاز بفشارد. اصلا چرا باید این‌چنین باشد؟ چری و مدیران خودرو نیز مدعی نیستند ام وی ام ایکس 22 پرو در پیست بدون بادی‌رول (Body Roll) و با بالاترین پایداری ممکن می‌تواند عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش بگذارد.

اما به نیکی می‌دانیم شرایط تست جاده‌ای و شهری این خودرو برای انبوه خبرنگاران در فاز نخست مهیا نیست و شاید همان‌گونه که ابتدا عرض کردیم به چالش کشیدن این مینی‌کراس در پیست آزادی پیش‌درآمد خوبی برای محک زدن توانایی‌های آن در خیابان‌های پرترافیک، بزرگراه‌های شلوغ، آزادراه‌های خلوت و جاده‌های کوهستانی و کویری باشد. اگرچه مدیران‌خودرو برنامه دارد ام وی ام ایکس 22 پرو را برای انجام تست شهری نیز در اختیار رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو قرار بدهد و آن‌جاست که کنکور اصلی برای این خودرو استارت می‌خورد. بله! رانندگی در پیست آزادی را باید کنکور آموزشی ایکس 22 پرو به حساب آورد. آزمونی که البته در آن مردود نیز نشد و نمره قبولی را کسب کرد.

البته ما حین رانندگی در پیست نیز همواره نیازمندی‌های رانندگی در شهر را مدنظر داشتیم و از این حیث باید اعتراف کرد فنربندی ایکس 22 پرو نرمی مناسبی دارد که هم می‌تواند جاذب ضربات مسیر به سیستم تعلیق خودرو باشد و هم در پیچ‌ها اگر با سرعت منطقی برانید و فرمان را به‌صورت چکشی وارد قوس پیچ نکنید، تعادل خودرو را حفظ کند. سیستم پایداری آن نیز باتوجه به تیزی معمول فرمان‌های برقی عملکرد قابل دفاعی در پیست از خود ارائه می‌دهد.

توقع شتاب اولیه خارق‌العاده از خودرویی در قامت یک مینی‌کراس شهری اکونومی کمی دور از انصاف است اما ایکس 22 در شتاب ثانویه و پس از ورود توربو به مدار نیز اندکی پایین‌تر از انتظار ما ظاهر شد. هرچند شتاب ثانویه نامحسوس از مشخصه‌های خودروهای مجهز به گیربکس CVT است. ورود بیش از اندازه صدای موتور خودرو به کابین نیز از جمله مشکلاتی است که نشان می‌دهد مدیران‌خودرو باید در اسرع وقت و پیش از اعلام طرح‌های فروش و پیش‌فروش این خودرو آن را مرتفع کند.

نظر نهایی درخصوص ایکس 22 پرو را باید پس از بارها رانندگی با این خودرو در ترافیک‌های سنگین و طولانی، حین نیاز به پارک سریع در فضاهای کوچک، زمان فیکس کردن صندلی کودک روی صندلی عقب، حین ترمزهای ناگهانی در بزرگراه‌های لغزنده طی روزهای بارانی و برفی، زمان استفاده از کولر در روزهای گرم تابستان، هنگام بهره‌گیری از امکانات سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید با صفحه نمایش 9 اینچی، حین شروع حرکت در سربالایی‌ها، زمان چرتکه انداختن برای محاسبه مصرف سوخت واقعی خودرو، مشخص شدن میزان استهلاک سیستم توربوشارژر خودرو به مرور زمان و کارایی آپشن‌هایش اعلام کرد.

پیشرانه سه سیلندر یک لیتری توربو ممکن است به مذاق عده‌ای خوش نیاید اما فراموش نکنیم که این پیشرانه می‌تواند در مسیرهای شهری مصرف سوخت پایین در حد یک خودرو با قدرت 50 اسب‌بخار و در مسیرهایی که راننده نیازمند دستیابی به سرعت‌های بالاتر است، توانایی حرکتی یک خودرو مجهز به موتور 5/1 تا 2 لیتری تنفس طبیعی را به ارمغان بیاورد و البته به همان اندازه نیز بنزین بسوزاند. پس چنین پیشرانه‌هایی آپشن مهندسی مصرف سوخت را در برابر راننده قرار می‌دهند.

ایکس ۲۲ پرو

شاید ایکس 22 پرو با عدم ارائه برخی آپشن‌های مرسوم و اعمال کمترین تغییرات در بخش جانبی و عقب خودرو پنج سال بعد از معرفی مدل نخست از نظر عده‌ای یک قدم به عقب برای عرضه‌کننده‌اش به حساب بیاید اما با قطعیت می‌توان گفت مدیران‌خودرو با معرفی این مینی‌کراس مدل 2020 حداقل سه قدم محکم به جلو برداشته است. جذابیت غیر قابل انکار نمای جلو، ارتقاء ارگونومی خودرو و طرح داشبورد، به‌علاوه استفاده از یک پیشرانه کم‌حجم توربو را می‌توان این سه گام مهم و موثر دانست.

ام وی ام ایکس 22 پرو چند؟

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو توربو اکسلنت 580 میلیون تومان اعلام و فروش آن از شنبه ششم آذر 1400 آغاز شده است. خودرویی که نسبت به نمونه قدیمی 80 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و در آینده نزدیک رقبایی چون سایپا آریا، کراس‌اوور K125 ایران‌خودرو، احتمالا نسخه نیوفیس جک S3 و ... را در برابر خود خواهد دید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied