شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

پسر 11 ساله سه نفر را در تفرش به کشتن داد | نماینده تفرش به طرز فجیعی درگذشت

رانندگی پسر ۱۱ ساله ۳ نفر را به کشتن داد؛ مقصر کیست؟ پسر ۱۱ ساله‌ای که پشت فرمان خودروی پدرش نشسته بود در تصادفی هولناک باعث جان‌باختن ۳ نفر و مصدومیت ۴ نفر دیگر شد. اما مقصر این حادثه چه‌کسی است و جان باختن ۳ نفر چطور جبران می‌شود؟

پسر 11 ساله سه نفر را در تفرش به کشتن داد | نماینده تفرش به طرز فجیعی درگذشت

به گزارش شمانیوز: این حادثه روز پنجشنبه گذشته در محور قدیم ساوه - تفرش واقع در استان قم اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک خودروی سمند که ۴ سرنشین داشت و راننده اش پسری ۱۱ ساله بود با یک دستگاه خودروی پژو پرشیا به شدت تصادف کرد.

شدت این حادثه به حدی بود که هر دو خودرو آسیب شدیدی دیدند و وقتی گروه های امداد و نجات به محل حادثه رسیدند معلوم شد که هر ۳ سرنشین پرشیا به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده و ۴ سرنشین سمند نیز مصدوم شده اند. سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه استان قم درباره علت این تصادف گفت: بررسی ها نشان می دهد علت حادثه تجاوز به چپ خودروی سمند است که راننده آن پسری ۱۱ساله بود.

بررسی ها نشان می دهد قربانیان این حادثه رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان او بودند. در شرایطی که بررسی های پلیس درباره این حادثه آغاز شده است مهم ترین پرسش این است درحالی که راننده مقصر پسری ۱۱ ساله بوده، مسئولیت این حادثه با چه کسی است و خسارت سنگینی که به خانواده قربانیان وارد شده چطور جبران می شود؟

 

 

پسر 11 ساله تفرشی

 

سیدمجتبی حسین پور، وکیل دادگستری در این باره می گوید: در حالت کلی پسر ۱۱ ساله طبق قانون نابالغ محسوب شده و به جرمی که مرتکب می شود خطای محض گفته می شود.

تفاوت خطای محض با جرم عمد و شبه عمد این است که در این دو نوع جرم مسئولیت آن با شخص مرتکب است، اما در خطای محض که توسط کودک صغیر اتفاق افتاده باشد مسئولیت با عاقله فرد مرتکب است که این عاقله شامل پدر و بستگان مذکر شخص مرتکب می شود.

وی ادامه می دهد: گاهی دیده می شود که برخی افراد این اجازه را به فرزندان کم سن و سال شان می دهند که پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. این اتفاق معمولا در جا های خلوت اتفاق می افتد، اما اینطور که پسری نابالغ که گواهینامه نیز ندارد در جاده ای پرتردد پشت فرمان بنشیند و درحالی که ۳ نفر دیگر هم در خودرو حضور داشته اند که ظاهرا بالغ بوده اند رانندگی کند از قصور حکایت دارد. اگر سرپرست این کودک در خودرو حضور داشته باشد موضوع را از شمول خطای محض خارج دانسته و آن را شبه عمد قلمداد می کنند. یعنی سرپرست این پسر قصوری مرتکب شده که خودرو را در اختیار فرزند صغیرش قرار داده و مسئولیت این حادثه نیز سرپرست کودک است.

این قاضی سابق دادگستری درباره شرایط جبران خسارت از سوی بیمه در چنین مواردی نیز می گوید: شرکت های بیمه معمولا هنگام عقد قرارداد شرایطی را به بیمه گذار اعلام می کنند که درصورت رعایت این شرایط آن ها خسارت احتمالی را جبران می کنند که یکی از این شرایط در بحث رانندگی داشتن گواهینامه است.

به این معنا که بیمه درصورتی که راننده خودرویی که در تصادف مرگبار   مقصر است گواهینامه نداشته باشد خسارت وارده را پرداخت نخواهد کرد./ رکنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied