شمانیوز
شما نیوز

توسعه ایرتاکسی

دلایل عدم توسعه ایرتاکسی / از چالش تامین سوخت تا تردد هوایی

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: چالش‌های زیادی در راستای توسعه هوانوردی عمومی و استفاده از ایرتاکسی ها وجود دارد که در صدد رفع آنها هستیم.

دلایل عدم توسعه ایرتاکسی / از چالش تامین سوخت تا تردد هوایی

امیر رضوی درباره آخرین وضعیت ایرتاکسی ها اظهار کرد: معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در سال‌های گذشته از چند پروژه طراحی و ساخت هواپیمای سبک و فوق سبک حمایت کرده که پیشرفت‌های بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه برای توسعه این ایرتاکسی ها از بعد فنی در زمینه ساخت بدنه و سیستم‌های پروازی مانند اویونیک، مدیریت پرواز، حسگرها و … مشکلی وجود ندارد، گفت: اما مسئله اصلی طراحی و ساخت موتور هواپیما است.

به گفته وی، تا کنون تمام نیاز از طریق واردات این نوع موتورها تأمین شده است.

آئین نامه تأسیس شرکتهای هوانوردی در دست بررسی

رضوی درباره چالش دیگر توسعه ایرتاکسی ها گفت: با همکاری ستاد پیش نویس آئین نامه تأسیس شرکت‌های هوانوردی عمومی نوشته شده و در انتظار تصویب یا رد در شورای عالی هواپیمایی هستیم.

چالش تأمین سوخت ایرتاکسی ها

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی درباره تأمین سوخت ایرتاکسی ها که یک مسئله چالشی در راستای توسعه این نوع هواپیما است، گفت: تأمین سوخت مورد نیاز ایرتاکسی ها (۱۰۰ ال ال) به دلیل تعداد بسیار کم پرواز روند ثابت و مشخصی نداشته و تولید سوخت توسط پالایشگاه‌های تولید کننده به صرفه نیست در این خصوص ستاد اقداماتی انجام داده است.

وی گفت: امیدواریم مسئله سوخت با افزایش تعداد پروازهای هواپیماهای هوانوردی عمومی و همکاری وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری ستاد حل شود.

چالش تردد بین هوایی ایرتاکسی ها

رضوی خاطر نشان کرد: آئین نامه تردد هوایی بین فرودگاه‌های کوچک و عبور از فضای هوایی کشور، شناسایی این نوع پروازها توسط مرکز کنترل ترافیک کشور و برج‌های مراقبت از چالش‌های حوزه هوانوردی عمومی به شمار می‌رود، چرا که متأسفانه این تصور اشتباه در عدم ایمنی پرواز با هواپیماهای کوچک سبب عدم رغبت استفاده از این پروازها شده است.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی خاطر نشان کرد: همچنین اشاعه فرهنگ هوانوردی در قالب هواپیماهای کوچک با موتورهای توربینی و ملخی نیز از ضروریات در راستای توسعه هوانوردی عمومی است.

وی تاکید کرد: تاکسی هوایی زمانی کارآمدی خود را نشان خواهد داد که اجازه جابجایی مسافر در فرودگاه‌های اصلی کشور را هم پیدا کند.

وی گفت: باید با گذشت زمان حلقه تجاری و توسعه هوانوردی عمومی در کشور ایجاد شود که در صدد رفع موانع آن هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied