شمانیوز
شما نیوز

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه مطرح شد:

سلام کن مجوز بگیر!

فرجی تهرانی گفت: اینماد وزارت صنعت به همه تعلق می‌گیرد. شما به این وزارتخانه، سلام کنید اینماد می‌گیرید!

  سلام کن مجوز بگیر!

 

 

در هفته گذشته، گزارشی پیرامون خرید و فروش لپ‌تاپ‌های استوک در گسترش‌نیوز منتشر کردیم. فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به خبرنگار گسترش‌نیوز گفته بود: «تمامی لپ‌تاپ‌های استوک قاچاق هستند». این در حالی است که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین لپ‌تاپ استوک اینماد دارند. اگر این گونه است چرا این کالای قاچاق با مجوز رسمی وزارت صمت فروخته می‌شود؟ برای بررسی بیشتر موضوع مجددا با رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

فرجی تهران اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل و اختلاف اتحادیه فناوران رایانه و وزارت صمت به موضوع اعطای نشان اینماد مربوط می‌شود. این مشکل را بقیه اصناف سنتی نیز دارند. اتحادیه کسب‌وکار مجازی تا سال ۱۳۹۵ عضو اتحادیه ما بودند. با هماهنگی رئیس وقت اتحادیه جدا شدند. کسب‌وکارهای مجازی مثل چاره و زنبیل در ابتدا عضو اتحادیه فناوران رایانه بودند. بعد از این جدایی هرکس با ارائه مدارک، مجوز گرفت!

 

فرجی اظهار کرد: اینماد وزارت صنعت به همه تعلق می‌گیرد. شما  به این وزارتخانه، سلام کنید اینماد می‌گیرید! این روند به فروش قانونی کالای قاچاق منجر می‌شود. لپ‌تاپ استوک هم نمونه این قانون است. بزرگ‌ترین متضرر این قضیه مصرف‌کننده است. کالای استوک برای مردم خودمان نیست. اکثراً لپ‌تاپ‌های دست‌دوم خارجی است. این لپ‌تاپ‌ها ممکن است به صورت کیلویی خریداری شود.

 

وی افزود: کالای استوک با کیفیت بالا باید وجهه قانونی داشته باشد. به طور مثال لپ‌تاپ استوک باید از طریق مرجعی مثل استاندارد چک شود. در دنیا شرایط کالای برگشت خورده از کارخانه با شرایط ایران متفاوت است. در ایران کالای برگشت خورده به کارخانه تعمیر می‌شود و به اسم کالای نو فروخته می‌شود. در سایر کشورها بر اساس قانون تجارت الکترونیک، دستگاه‌ها به هر علتی حتی تا ۷ روز اگر خریدار نپسندند، به کارخانه بر می‌گردد. کالاهای رفع عیب‌شده در حراجی با قیمت کمتر فروخته می‌شود.

قاچاق قانونی کالاهای الکترونیکی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران تاکید کرد: در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند باید اجازه ورود این‌گونه کالا را به کشور بدهیم. حتی مشاهده شده است که کالاهای برگشت خورده از کارخانه به صورت قانونی اما قاچاق و به اسم کالای نو، وارد کشور می‌شود. کالای قاچاق به راحتی در سایت‌هایی که نماد اطمینان از وزارت صمت دارند فروخته می‌شود.

فرجی خاطرنشان کرد: سایت‌های فروش لپ‌تاپ استوک ضمانت ۷ روزه به مشتریان ارائه می‌کنند. اعطای این ضمانت، وظیفه سایت‌های فروش کالا است. در خرید آنلاین به هر علتی مشتری می‌تواند کالای خود را تا ۷ روز برگردانند. البته این قانون شامل کالاهای بهداشتی و آرایشی نمی‌شود. با منت جنس قاچاق را به مردم می‌فروشند. مشتری به هر علتی تا ۷ روز می‌تواند کالای خود را برگرداند.

قانون جدید خرید ماشین‌های اداری و رایانه

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به قوانین جدید برای خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای حوزه ماشین‌های اداری و رایانه گفت: در گذشته بعد از ثبت سفارش؛ ۶ ماه فرصت برای انجام مراحل اداری  داشتیم. این مراحل شامل ثبت سفارش، گرفتن ارز، تامین ارز و تامین کالا بود. بعد از ۶ ماه به دلیل شرایط خاص کشور امکان تمدید وجود داشت.

فرجی در پایان گفت: در حال حاضر اگر این روند بعد از ۶ ماه انجام نشود، شرایط متفاوت خواهد بود. بعد از ۶ ماه ثبت سفارش باطل می‌شود و از سقف واردات نیز کسر می‌شود. در حقیقت کالایی وارد نشده است و از سقف واردات واردکننده نیز کسر می‌شود. در نتیجه منافع تاجر به خطر می‌افتد. تاجر با قانون جدید به مشکل می‌خورد. احتمالا در این شرایط باید از صرافی به صورت قاچاق دلار بخرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied