شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

از کجا بفهمیم خودرو رنگ‌شدگی دارد؟

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در قیمت یک خودروی کارکرده، میزان رنگ شدن و یا حتی بی‌رنگ بودن آن است. اگرچه به لطف هنر برخی از صافکاری‌ها تشخیص رنگ‌شدگی خودروهای تصادفی گاهی سخت می‌شود، ولی با استفاده از روش‌های ساده می‌توان تا حد زیادی این اتفاق را کشف کرد.

از کجا بفهمیم خودرو رنگ‌شدگی دارد؟

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در قیمت یک خودروی کارکرده، میزان رنگ شدن و یا حتی بی‌رنگ بودن آن است. اگرچه به لطف هنر برخی از صافکاری‌ها تشخیص رنگ‌شدگی خودروهای تصادفی گاهی سخت می‌شود، ولی با استفاده از روش‌های ساده می‌توان تا حد زیادی این اتفاق را کشف کرد.

وقتی پای معامله خودرو کارکرده به میان کشیده می‌شود، مهم‌تر از قیمت اعلامی فروشنده، بحث سلامت فنی و ظاهری آن است. چیزی که به طرزی فاحش روی قیمت نهایی تاثیرگذار است.

برای اغلب مشتریان تشخیص رنگ‌شدگی خودرو کار ساده‌ای نیست. به این افراد توصیه می‌کنیم از خدمات کارشناسی خودرو Mashinchi استفاده کنند تا علاوه بر بحث رنگ، یک بررسی کامل روی قابلیت‌های فنی خودرو داشته باشند.

در ضمن این تنها سرویس ویژه ماشینچی نیست. این مجموعه تنها شرکت کارشناسی خودرو در ایران است که خدمات خود را بیمه می‌کند. از سوی دیگر مشتریان خودروهای داخلی و خارجی نیز می‌توانند با بهره‌گیری از وام ماشینچی خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.

فارغ از همه اینها هنوز هم دغدغه عمده خریداران خودرو، بی‌اعتمادی نسبت به سلامت ظاهری خودروی مورد معامله است. همانطور که گفتیم تشخیص رنگ‌شدگی خودرو تخصص ویژه‌ای می‌طلبد ولی شاید با استفاده از روش‌های زیر بتوانید سلامت ظاهری محصول موردنظرتان را ارزیابی کنید.

لبه کاپوت، صندوق و در‌ها را بررسی کنید

یکی از بارزترین نقاطی که نشان می‌دهد خودروی موردنظر رنگ‌شدگی دارد یا خیر، لبه‌های بیرونی کاپوت، صندوق عقب و در‌ها هستند. جایی که حتی می‌توان با چشم غیرمسلح نیز آن را متوجه شد. لازم است بدانید که لبه‌های بیرونی قسمت‌های گفته‌شده اغلب به صورت فابریک دارای یک موم خاص هستند. به هر دلیل مانند تعویض و یا رنگ‌شدگی این موم از جای خود کنده می‌شود.

چراغ قوه دست بگیرید

راه دیگری که می‌توان به کمک آن رنگ‌شدگی خودروها را بررسی کرد، استفاده از یک چراغ قوه ساده است. این می‌تواند حتی چراغ موبایل‌های عادی هم باشد. به این صورت که نور چراغ قوه یا چراغ موبایل را به صورت مورب روی قسمت‌های مختلف بدنه قرار دهید. رنگ شدن این قسمت‌ها اغلب با کنتراست متفاوت خودنمایی می‌کند. صاف بودن نامتعارف یک قسمت در حالی که بخش‌های دیگر به صورت دانه دانه و یا پرتغالی هستند، نشانه واضحی از رنگ شدن بدنه فوق دارد. برای استفاده از این روش در رنگ‌های روشن اغلب کارشناسان زاویه 160 درجه را توصیه می‌کنند.

گلگیرها را نگاه کنید

عمده آسیبی که در یک تصادف به خودرو وارد می‌شود، متوجه گلگیرها است. شاید رنگ کردن هنرمندان این بخش از بدنه خودرو باعث شود که روش تشخیص رنگ جواب ندهد، اما نگران نباشید. روش دیگری برای شما معرفی می‌کنیم که در این زمینه کارساز باشد. اگر تصادف به قدری قوی باشد که آسیب گلگیر منجر به جابجایی آن شود، صافکار و نقاش مجبور به رگلاژ دوباره این قسمت است. پس محل فابریک و استاندارد پیچ‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. برای ارزیابی این قسمت لازم است که نگاهی دقیق به پشت گلگیر و چرخ‌ها بیندازید.

گول کیلر اضافی را نخورید

در کارخانه‌های خودروسازی آخرین مرحله رنگ‌آمیزی را به پوشش کیلر اختصاص می‌دهند. کیلر یک لایه بسیار نازک است که علاوه بر محافظت از لایه‌های رنگ اصلی، نمایی براق نیز به بدنه می‌بخشند. در یک تصادف ساده نیز اولین لایه‌ای که از بین می‌رود همین کیلر است. به همین دلیل برای پنهان کردن رنگ‌شدگی بدنه اغلب یک بار دیگر روی آن پوشش کیلر اسپری می‌شود؛ اما اغلب این کار به صورت فاحشی نمایان است. چراکه کیلر تازه به مراتب براق‌تر از کیلر قدیمی است. با کمی دقت روی قسمت‌های حساس مانند ستون‌ها، در صورتی که خودرو رنگ‌دار باشد می‌توانید این تفاوت را به راحتی تشخیص دهد.

زیر دستگیره‌ها را هم چک کنید

یکی از اقدامات هوشمندانه‌ای که برخی از کارشناسان تست رنگ بدنه خودرو انجام می‌دهند، مشاهده قسمت‌هایی است که از چشم بقیه افراد دور باقی می‌ماند؛ مانند زیر دستگیره در‌ها. سؤال این است که چرا این قسمت در بحث رنگ‌شدگی اهمیت دارد. این بخش به دلیل دشواری در بتونه‌کاری معمولاً به صورت دندانه‌دار رنگ می‌شود. حتی اگر خوش‌شانس باشید قسمت‌های خشک شده بتونه را نیز می‌توانید در اینجا پیدا کنید.

نگاهی به سیم‌کشی بیندازید

اگر یک خودرو به دلیل تصادف نسبتاً شدید دچار آسیب شاسی شده باشد، صافکار مجبور است که کل محتویات داخل خودرو را به منظور شاسی‌کشی تخلیه کند. معمولاً این پروسه بسیار طولانی و با حواشی بسیاری همراه است. تقریباً هیچ کسی نمی‌تواند مانند خط تولید دوباره دسته سیم‌ها را سر جای خود قرار دهد. برای کشف این نکته سراغ لایه‌های درونی در، زیر صندلی‌ها، زیر داشبورد و البته پشت چراغ‌های عقب و جلو بروید. اگر مجموعه‌ای از سیم‌ها به طرزی نامنظم از محل خود خارج شده باشند، شک نکنید که این خودرو رنگ شده است.

عکس بگیرید

شایدکمی عجیب به نظر بیاید ولی عکس گرفتن یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش‌ها برای تشخیص رنگ‌شدگی بدنه خودروهای تصادفی است. در فاصله مناسبی از خودرو قرار بگیرد. سعی کنید عکاسی شما در ساعات میانه روز باشد تا از نور غیر مستقیم خورشید بهره بگیرید. عکسی بدون لرزش بگیرید. آن وقت روی قسمت‌های موردنظر زوم کنید تا ببینید آیا نور روی بدنه مواج است یا خیر. اگر در قسمت‌های صاف مانند کاپوت و روی ستون‌ها برشی از نور به صورت تاب‌دار بود احتمال رنگ شدن و یا بدون رنگ درآوردن آن بالا است.

روی بدنه دست بکشید

اگرچه این روش نیازمند تبهر ویژه‌ای است ولی با تمرین می‌توانید در استفاده از آن خبره شوید. اغلب خودروهای معمولی دارای برجستگی‌های بسیار ریزی روی بدنه خود هستند که به آن پدیده پرتغالی می‌گویند. درست مانند پوست پرتغال که علاوه بر نرمی، فرورفتگی‌های ریزی نیز دارد. سعی کنید با دستانی خشک روی بدنه مسیری را به صورت مستقیم لمس کنید. نیاز نیست زیادی روی آن فشار وارد کنید. همینکه حس کردید قسمت‌هایی از بدنه ناگهان صاف و ناگهان با پدیده پرتغالی حس می‌شوند، یعنی در آن قسمت رنگ وجود داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied