شمانیوز
شما نیوز

فطریه

مبلغ فطریه 1401 | فطریه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

دفتر آیت الله صانعی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ شمسی را اعلام کرد.

مبلغ فطریه 1401 | فطریه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به گزارش شمانیوز: در این اطلاعیه آمده است: با توجه به فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) و سایر مراجع عظام تقلید مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج (که امروزه جزء قوت غالب مردم است) پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار نیز کفایت می‌کند.

در بخش دیگر اطلاعیه آمده است:  بنابراین با توجه به استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر آیت الله العظمی صانعی(ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت برنج (ایرانی) ۲۴۰ هزار تومان و برنج (خارجی) ۹۰ هزار تومان به ازاء هر نفر می باشد.

 

فطریه عبارت است از زکاتی که هر مسلمان برای خود و هر کس که نان‌خور او محسوب شود، به مستحق می‌پردازد.

 

فطریه چیست؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما و مانند این‌ها باشد؛ معمولاً در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‌ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.

 

پرداخت فطریه

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی