شمانیوز
شما نیوز

تعداد افراد کشته شده بر اثر الکل

پندار نادرستی در برخی از اقشار جامعه شکل گرفته مبنی بر آنکه نوشیدن الکل یا مشروبات الکلی می‌تواند در کاهش ابتلا به کرونا موثر باشد، این باور نادرست در روزهای گذشته موجب شده تا شمار جان‌باختگان مسمومیت الکلی بیش از تعداد افرادی باشد که از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

تعداد افراد کشته شده بر اثر الکل

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا : توصیه همه متخصصین و صاحبنظران علوم پزشکی این است که مصرف الکلی تاثیری در افزایش ایمنی و عدم ابتلا به کرونا یا هر بیماری دیگری ندارد.

افرادی که اغلب دچار سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر می‌شوند ، به‌ احتمال‌ زیاد سیستم ایمنی بدن‌ضعیفی دارند . سیستم ایمنی متشکل از ساختارها و فرایندهای بیولوژیکی بسیاری در بدن است . هنگامی که این سیستم به‌درستی عمل کند، به از بین بردن میکروب‌ها و ویروس ها یا ارگانیسم‌های مضرِ عامل بیماری و عفونت کمک می‌کند.

از آنجا که سیستم ایمنی بدن  برای دور نگه‌داشتن افراد از بیماری‌های مختلف وظایف بسیاری را انجام می‌دهد، سالم و قوی نگه‌داشتن آن بسیار مهم است. در واقع سیستم ایمنی ضعیف، بدن را در برابر میکروب‌ها ، ویروس ها و باکتری‌هایی که روزانه با آنها در تماس هستیم بی‌دفاع می‌گذارد و موجب می‌شود در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شویم.

مطالعات علمی نشان داده که سیستم دفاع ایمنی بدن در افرادی که با نوشیدن مقادیر بالایی از الکل مست می‌شوند کاهش می‌یابد. در این مطالعه که نتایج آن در مجله Alcohol منتشر شده است محققین ۱۶ فرد را با نوشاندن مقادیری الکل مست کردند و میزان سیستم دفاع ایمنی بدن آنها را بررسی کردند. مطالعه نشان داد که تنها ۲۰ دقیقه پس از رسیدن سطح الکل خون به میزان مسمومیت، فعالیت سیستم دفاعی بدن کاهش پیدا کرد.

مصرف الکل ممکن است باعث نابودی سلول‌های آنتی‌بادی (که برای مبارزه با سلول‌های ویروسی ضروری‌اند) شود و در نتیجه اثر مخربی بر سیستم ایمنی فرد بگذارد. علاوه بر آن از آنجا که الکل ماده‌ای آب‌زداست، آب درون سلول‌ها را خارج می‌کند و باعث مرگ آنها می‌شود. همچنین مصرف الکل موجب کمبود مواد غذایی می‌شود و بدن را از مواد مغذی تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی محروم می‌کند.

مصرف الکل باعث ضعف ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سینه‌پهلو (ذات‌الریه)، سل و سایر بیماری‌های عفونی می‌شود.جای تعجب نیست که مصرف الکل برای سیستم ایمنی بدن خطرناک است. الکل حاوی قند بالایی است و مصرف آن یکپارچگی مخاط روده را تغییر می‌دهد. ضمن این که میکروارگانیسم‌های روده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

مصرف الکل پایه علمی ندارد!

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این روزها با باور غلطی مواجهیم که برخی تصور می ‌کنند ترکیبات الکلی باعث ضدعفونی و پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا می ‌شود، گفت:  این مساله هیچ پایه و اساس علمی نداشته و فاقد وجاهت قانونی است.

 دکترمحمدرضا حیدری با هشدار نسبت به افزایش تعداد مراجعان دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل در بیمارستان ‌ها، اظهار کرد: متاسفانه چیزی که این روزها شاهد آن هستیم این است که عده ‌ای تصور می ‌کنند چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌ رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می ‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی‌ که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

حیدری با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، توضیح داد: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می گویند که هرجا اسم الکل می آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می شود.

او تاکید کرد: اما مسمومیت با متانول می‌ تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری ‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانه ها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: الکل اتیلیک اغلب در غلطت ۷۰، ۸۰ و ۸۵ درصد، اثرات ضدعفونی کننده ای که از آن انتظار می رود را ایجاد می کند.

دکتر حیدری در پایان با تاکید بر این مساله که در شرایط فعلی همه بیمارستان‌ ها و کادر درمان کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، یادآور شد: باید سعی کنیم با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتارهای غلط بی ‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری ‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، جلوگیری کنیم.

 

الکل ، یکی از پنج عامل اصلی بیماری 

 صفورا صادقی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تاکید بر اینکه در سطح جهان، مصرف الکل یکی از پنج عامل اصلی بیماری، ناتوانی و مرگ محسوب می شود گفت: بین مصرف الکل و بیش از ۲۰۰  بیماری، اختلال و جراحت، رابطه وجود دارد.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با برشمردن برخی عوارض مصرف الکل افزود: رفتار تهاجمی و خشن، اضطراب و افسردگی، مشکلات ارتباطی، دشواری در به خاطر آوردن چیزها و تصادفات ، کاهش عملکرد جنسی و پیری زودرس ، مشکلات گوارشی، زخم معده، ورم لوزالمعده، فشار خون بالا ، سکته، آسیب دایمی مغز، آسیب عصب و عضله، آسیب مغزی در کودکان ، بیماری کبدی، بیماری لوزالمعده، سرطان دهان، گلو و سینه و مسمومیت  که شدیدترین عارضه مصرف الکل می باشد از جمله این عوارض است.

صادقی مسمومیت با اتانول یا همان الکل مرسوم را شدیدترین نوع مسمومیت دانست و گفت: این مسمومیت با افزایش سطوح خونی الکل ایجاد می شود و شامل نشانه هایی مانند کندی عملکرد حرکتی، نوسانات خلقی، خشم، پرخاشگری و حالات تهاجمی، اختلال در تعادل، تمرکز، قضاوت و توانایی فکر کردن است. این مسمومیت در زمان مصرف الکل یا مدت کوتاهی بعد از آن ایجاد می شود.

وی همچنین شاخص های مسمومیت با متانول را نیز بیان کرد و گفت: در مشروبات تقلبی، متانول وجود دارد که همان الکل چوب است و به وسیله آنزیم هایی در کبد، ماده سمی «فرمالدهید» تولید می کند و می تواند سبب کوری یا مرگ شود.

به گفته این کارشناس نشانه مسمومیت با متانول اغلب ظرف نیم تا چهار ساعت ظاهر شده که به صورت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی، خواب آلودگی بروز می کند.نیاز است به محض مشاهده نشانه مسمومیت الکل، به سرعت به اورژانس بیمارستان مراجعه شود.

صادقی افزود: بسیاری از افراد به ‌دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست شدن از سوی پلیس، خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌ کنند و جان خود را به خطر می اندازند، در حالی که باید بدانند هدف پزشکان، تنها کمک به بیمار و نجات جان اوست.

 

۳۱کشته و ۲۶۴ مصدوم 

رییس اورژانس فارس از مسمومیت ۲۶۴  نفر در فارس بر اثر مصرف الکل خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱ نفر  تا کنون جان خود را از دست داده اند.

محمدجواد مرادیان افزود: ۱۶۹ نفر از مراجعین متعلق به شیراز بودند که ۲۵ نفر جان خود را از دست داده و یک نفر نیز در یکی از شهرستان های فارس جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه جانباختگان سوءمصرف الکل از بیماری کرونا پیشی گرفته است، از مردم تقاضا کرد: به شایعات توجه نکنند و جان خود را به خطر نیندازند.

مرادیان اظهار داشت: خانواده‌ها نظارت بیشتری بر روی رفتار و کارهای جوانان و نوجوانان خود داشته باشند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس بیان کرد: مردم و به خصوص جوانان به تبلیغات دروغین فضای مجازی که اغلب هم بدون پشتوانه علمی است، توجه نکنند.

مرادیان اظهار کرد: با توجه به آنکه بیماری از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد. بهترین راهکار برای مقابله با این ویروس،  قرنطینه کردن و در خانه ماندن و نیز رعایت مسائل بهداشتی است.

 شایعه غلط تاثیر مصرف الکل به شکل خوراکی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا سبب روی آوردن برخی افراد به مصرف الکل و مسمومیت با آن شده است.مصرف الکل به شکل خوراکی هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد و می‌تواند به مسمومیت شدید و مرگ مصرف کننده منتهی شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied