شمانیوز
شما نیوز

خبر خوش | یک ایرانی در آستانه ساخت داروی کرونا

در این روز‌های شیوع کرونا رسانه‌های معتبر جهانی درباره یک شرکت آمریکایی صحبت می‌کنند که توانسته نسخه آزمایشی داروی کرونا را با موفقیت نسبی تست کند. این دارو که RemdesiVir نام دارد و پس از عملکرد موفقیت روی چند آمریکایی حالا به امید شماره یک سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده و قرار است نتیجه آزمایش این دارو روی بیماران چینی نیز اعلام شود.

خبر خوش | یک ایرانی در آستانه ساخت داروی کرونا

به گزارش شمانیوز و به نقل از برترین ها:  در این روز‌های شیوع کرونا رسانه‌های معتبر جهانی درباره یک شرکت آمریکایی صحبت می‌کنند که توانسته نسخه آزمایشی داروی کرونا را با موفقیت نسبی تست کند. این دارو که RemdesiVir نام دارد و پس از عملکرد موفقیت روی چند آمریکایی حالا به امید شماره یک سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده و قرار است نتیجه آزمایش این دارو روی بیماران چینی نیز اعلام شود.


نکته مهم، اما اینجاست مدیر بخش پزشکی این شرکت آمریکایی یک ایرانی است. دکتر مهرداد پارسی. حالا در کنار دارو‌هایی مانند داروی آنفلوآنزا (تامی فلو)، داروی HIV داروی مالاریا و هپاتیت که به بیماران کرونایی داده می‌شد، داروی Rendesivit در حال تبدیل شدن به امید شماره یک برای درمان و تسکین کروناست، مسئله سوال برانگیز، اما اینجاست که مقام‌ها و مسئولان ایرانی درباره این دارو و احتمال موفقیت آن در آینده صحبتی به میان نمی‌آورند! تا آنجا که می‌دانیم فقط یک بار دکتر ایرج ملک زاده معاون وزیر بهداشت درباره این دارو صحبت کرد.

گیلیاد Gilead Sciences شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی است که در زمینه تولید دارو‌های پزشکی ریه و هایپر تنسیون ریوی، هپاتیت بی، هپاتیت سی و ترک اعتیاد، نارسایی قلبی، سرطان شناسی، مبارزه یا آسم، اچ آی وی و ایدز، دارو‌های فشار خون و انواع پیش دارو‌ها فعالیت می‌کند. بنا بر گزارش شرکات گیلیاد دونالد رامسفلد پیش از آنکه در کابینه جرج بوش مشغول به کار شود، سهامدار و مدیر عامل شرکت گیلیاد بوده است. به همین نکته آخر ممکن است یکی از عوامل عدم تمایل مقام‌های ایرانی به اطلاع رسانی درباره این دارو باشد، سهامداران این شرکت آمریکایی از سیاستمداران مشهور و متنفذ آمریکایی هستند و احتمالا اعتماد به آن‌ها و همکاری با آن‌ها غیرممکن است، نکته دیگر این است که شاید برخی سهامداران و مسئولان این شرکت دارای مبیلی باشند که نتوان با آن‌ها همکاری کرد.

سایت «الف» درباره آقای پارسی نوشت: می‌توان به ارتباط ضمنی این دارو با ایران از مدیر عامل شرکت گیلیاد یعنی پروفسور مهرداد پارسی اشاره کرد که شاید در رایزنی‌های احتمالی متخصصان و بخش مدیریت بهداشت کشور با این کمپانی مفید باشد، مهرداد پارسی یکی از بزرگترین دانشمندان صنعت بیو تکنولوژی در سطح اول دنیاست.

داروی "Rendesivir چگونه کار می‌کند؟

مراحل تحقیق و تولید این دارو بیشتر در بحران جهانی ویروس ابولا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ انجام شده بوده و روی ویروس ایبولا موثر بوده و روی سایر ویروس‌های هم خانواده مانند سارس ومرس هم در آزمایش‌ها جواب داده و حالا هم به گفته مقامات دانشگاهی و بهداشتی چین و تایوان و آمریکا که این دارو را در یک اقدام مشترک در بیماران کرونا ویروس با شرایط وخیم در یازده بیمارستان ایالت هوبی به مرکزیت ووهان و همچنین بیماران وخیم در تایوان و آمریکا انجام شده موثر و مفید بوده، ادعا شده یکی از دلایل اصلی کاهش سریع مرگ و میر این ویروس در چین در روز‌های اخیر همین استفاده گسترده‌تر از این دارو در این یازده بیمارستان است.

و در مورد بیمار آمریکایی با شرایط بسیار وخیم بعد از استفاده از این دارو ظرف بیست و چهار ساعت علایم بیماری به نحو بسیار قابل توجهی تخفیف یافته و بیمار توانسته از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش قرنطینه برگردد نحوه عمل این دارو تاثیرگذاری بر RNA‌های ویروس‌هاست به صورتی که آن‌ها را به اصطلاح گیج و چیدمان آن‌ها را به هم می‌ریزد و چرخه باز تولید و تکثیر آن را کاهش و در نهایت متوقف می‌کند هر چند این دارو هنوز در شرایط آزمایشی قرار دارد، ولی حالا با توجه به فوریت کنترل فاجعه دولت‌های چین و تایوان وارد توافق تجاری با کمپانی میلیاد برای تولید انبوه این دارو برای استفاده گسترده‌تر از آن شدند و آزمایشگاه ملی تایوان با کسب اجازه از کمپانی گیلیاد توانسته یک گرم از این داروی بیوتکنولوژی را در تایوان تولید کند و امیدوار است که بتواند تا یک کیلوگرم از این دارو را در عرض یک تا دو هفته آینده تولید کند.

به هر حال مراحل تایید دارو توسط اداره استاندارد دارویی و غذایی آمریکا برای استفاده عمومی در آمریکا بسیار وقت گیر است، ولی تایوان با چین یا هر کشور دیگری برای استفاده گسترده مجبور به انتظار برای تایید این دارو توسط اداره دارو و غذای آمریکا نیستند و فقط نیاز به توافق برای حق معنوی تولیدات و اختراعات با این کمپانی دارند که در حال انجام آن هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • مونا

    سلام .خبرخیلی خوشو امیدوارکننده بود.امیدوارم هرچه زودتربااین دارو درمان قطعی بشه درغیر اینصورت همگی یا از بیماری کرونا میمیریم یاازاضطرابه به این بیماری راهی دیونه خونه میشیم