شمانیوز
شما نیوز

روند ابتلا و جان باختن از کرونا رو به کاهش است

سخنگوی دولت ضمن اشاره به اینکه در ابتلا و در جان‌باختن بر اثر کرونا روند کاهشی داریم، تاکید کرد: همچنان باید مراقبت و مراعات کرد.

روند ابتلا و جان باختن از کرونا رو به کاهش است

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم :  نشست خبری هفتگی علی ربیعی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

 

ربیعی طبق روال گذشته پس از سخنانی، به برخی سوالات پاسخ می‌ دهد.

علی ربیعی ضمن تبریک هفته سلامت گفت: این هفته سلامت برای ما بار معنایی بیشتری از هر سال دیگری خواهد داشت و جامعه ما توأمان به سلامت تن و روان نیاز دارد و این دو در کنار یکدیگر عامل پیشرفت خواهند بود.

وی افزود: قهرمانان و حماسه‌سازان از عرصه‌ای متفاوت و از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و در عرصه پزشکی تا کارگران شریفی که به خدمات مشغول هستند سربرکشیده‌اند؛ امروز دولت با سلامت انسان‌ها در همه ابعاد آن روبروست و این نیاز به درک مشترکی بین دولت، نخبگان و جامعه دارد.

سخنگوی دولت گفت: دولت باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا مانند فقر و بیکاری مبارزه کند. امروز هیچ جامعه کرونا زده‌ای را نداریم که مانند ما با این شرایط ظالمانه تحریم روبرو شده باشد، اتخاذ سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند راه‌حلی برای این معضل جهانی بوده است. ما ضمن پاسداری از سلامت جامعه مانع از زیست اجتماعی مردم نیز باید باشیم.

ربیعی گفت: دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود و در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا محور اصلی سال‌های پایانی دولت قرار گرفته و این دولت نیز دولت سلامت‌محور در همه ابعاد آن است. این دولت به دنبال این است که هم تحریم را به عقب براند و هم جامعه را در برابر بیماری‌ها از جمله کرونا حفظ نماید. دولت به‌رغم تلاش‌ها برای کنارزدن تحریم‌ها و دشمنی‌ها دست روی دست نگذاشته و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد و با اتکای به توامندی‌های داخلی نیازهای مردم را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: تولید ماسک در کشور در 30 بهمن حدود 400 هزار بود ولی امروز  تولید صنعتی ماسک ما به بیش از 4 میلیون عدد رسیده و این عدد فقط منهای تولیدات کارگاهی روستاها و خانه‌هاست که این عزیزان نیز فعالیت می‌کنند. درباره تولیدات مواد ضدعفونی علاوه بر تأمین مصرف داخلی به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم و فروشگاه‌های ما اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می‌کنند. اصل برای ما تأمین نیازهای داخلی طبق نظر وزارت بهداشت است. طبق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی مقابله با کرونا و  در جلسه روز گذشته دولت، ما هم در ابتلا و هم در جان‌باختن روندهای کاهشی داریم؛ هرچند در برخی استان‌ها با شیبی کند ولی  در مجموع با شیب ملایم در حوزه‌های ابتلا و فوت و حاد شدن بیمای روند کاهشی داریم.

سخنگوی دولت گفت: لازم است درباره غربال‌گری نیز بگویم که از مرز 72 میلیون نفر گذشتیم و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند شدیم و هدف ما افرادی است که با مبتلایان در تماس بوده‌اند و امروز با قدرت فناوری‌هایی که وجود دارد، این افراد را شناسایی و غربال‌گری دوم را آغاز کردیم. چیزی بنام عادی‌شدن شرایط را نداریم و همچنان باید مراعات کنیم و ناگزیر از زندگی با فاصله‌گذاری و رعایت دستورالعمل‌ها هستیم و تا روزی که وزارت بهداشت اعلام کند که ویروس را به عقب رانده‌ایم، باید شرایطی را اتخاذ کنیم که کمترین فشار را به نظام سلامت ما وارد شود.

ربیعی اظهار داشت: به ایرانیان توصیه می‌کنم از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند و این اَپ مورد حمایت دولت است و به ما برای فاصله‌گذاری هوشمند کمک می‌کند. پیشاپیش ماه مبارک رمضان را تبریک می‌گویم و از خداوند می‌خواهیم تا بتوانیم بر این ویروس که در همه دنیا وجود دارد، پیروز شویم. همچنین درباره پویش احسان و کمک به یکدیگر که مقام معظم رهبری فرموده‌اند نیز توصیه می‌کنیم که همه در حد توان خود به کمک یکدیگر بشتابند تا افرادی که دچار تنگدستی و فقر شده‌اند بتوانند روزگار خود را بگذرانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: تعجب می‌کنم از برخی ایرانی‌هایی که در شبکه‌های فارسی‌زبان دروغ‌های ترامپ را با صدایی دیگر اعلام می‌کنند. رسانه‌هایی فارسی‌زبان که ادعای تحریم نبودن داروها را مطرح می‌کنند، دروغ می‌گویند. کماکان مشکل ورود دارو به کشور را داریم.

سخنگوی دولت درباره جزییات برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا گفت: این پول از تبدیل به نرخ نیمایی به دو امر اختصاص پیدا می‌کند، حدود 12 هزار میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو یا در صورت لزوم، واردات دارو، تجهیز تخت‌های بیمارستانی و افزایش «ICU»برای مقابله با بیماری کرونا.  همچنین تاکید داریم که تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو نیاز وزارت بهداشت اولویت قرار بگیرند، هر چقدر از این پول در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی باقی بماند آن پول به حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت. صندوق بیمه بیکاری به صورت شفاف همه خدمت‌گیرندگانش را مشخص کرده و می‌کند. تصمیم گرفتیم وامی نیز در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد، ضمن آن‌که به شکل ساده‌ای پرداخت می‌شود، در سایت اطلاع‌رسانی شده و منوط به حفظ کارگر خواهد بود و هر مرحله که پول پرداخت شود، در سایت اعلام می‌شود.

ربیعی همچنین درباره تحریم اقلام بهداشتی، تصریح کرد: اخیرا همانطور که ترامپ موضع گرفت و آن را به خط امنیت روانی تبدیل کرد و گفت پول‌های ما را آزاد نمی‌کند و بعد اتهام می‌زند اگر پول‌ها را بدهیم جور دیگر هزینه می‌کنند. این اظهارات درحالی است که تصمیم داریم هزینه‌کرد پول برداشت شده از صندوق ملی را طور دقیق و با جزئیات اعلام کنیم. ساده‌ترین راه برای روشن شدن واقعیت و مشاهده موانعی است که تحریم برای دارو و حتی کمک‌های مواد غذایی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تلاش برای سرانجام رساندن یکی از این اقدامات از طریق سیستم بین المللی است. دولت آمریکا پاسخ بدهد که کدام سیستم بین المللی را از تحت فشار خود خارج کرده است؛ او می‌گوید می‌توان دارو تأمین کرد اما چگونه پول آن را می‌توان انتقال داد؟ این موضوع نوعی فریب‌کاری بیشتر نیست، این اتفاق برای ایرانیان امروز با ادراک کامل ملموس است. اگر یک شهروند عادی بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران در هر کشوری  انجام دهد به شکست کامل می‌انجامد. حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده‌شان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها  دچار این مشکل شده‌اند و به راحتی می‌توان گزارش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای با یک جستجوی ساده درباره این موانع به‌دست آورد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: آنانی که با وجود شواهد روشن همچنان به انکار غیرانسانی و نابخشودنی خود نسبت به تأثیرات تحریم بر دارو تاکید می‌کنند به نظرم باید به این سوال جواب دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوییس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد با مانع روبرو می‌شویم. 

ربیعی همچنین درباره گزارش دیوان محاسبات درخصوص تفریغ بودجه، گفت: اظهارات آقای عادل آذر متناقض با آنچه بیان شد، نیست. وی توضیح داد که نامه‌ای داده و درست هم گفته است. دولت کنونی از نظارت‌پذیرترین دولت بوده‌ است و در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که دولت در اتاق شیشه‌ای باشد.  نمی‌خواهم بگویم بسیار عالی هستیم اما در کدام دوران، فضای مجازی دولت را این‌گونه نقد کرده باشد؟ نامه اداری که میان دو دستگاه تا حقوق و مزایا در فضای مجازی و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. ما هیچ اقدامی هم برای محدودسازی فضای مجازی نکردیم. بیشترین نظارت و نقد به دولت انجام می‌شود و بیشترین نظارت دستگاه‌های نظارتی به اعتقاد من در این دولت شکل گرفته است. در این دوره نهادینه‌شدن نظارت بر دولت بیش از دولت‌ها و دوران‌های دیگر سامان گرفته است؛ ضمن احترام به رئیس و کارکنان دیوان محاسبات، بحث ما این بود که نوع انتشار منجر به اتهام جدید به کشور شد. نمی‌گویم در نامه دیوان این بوده که پولی گم شده اما شکل بیان به‌گونه‌ای بود که افکارعمومی برداشت کرد که این پول گمشده است. 

وی ادامه داد: دوستان می‌گویند ما ننوشتیم پولی گمشده است اما هر کسی آن را می‌خواند فکر می‌کرد پول گم شده است؛ رسانه‌های خارجی نوشته‌اند اگر به ایران پول بدهید، دچار همین سرنوشت می‌شود و گم می‌شود. یک نفر دیگری گفت به‌جای وام سراغ همین پول‌ها بروید، فکر می‌کنیم این گزارش می‌توانست غیرعجولانه و همراه با توضیح باشد. نامه به رئیس‌جمهور ارسال شده و در همان زمان هم وی به محض رویت گزارش، دستور لازم برای بررسی را صادر کرد؛ گزارش مربوط به آذرماه بوده و بهتر بود که از دولت سوال می‌شد در پی آن چه اتفاقی افتاده و این دو مسئله با هم منتشر می‌شد تا منجر به روشن شدن افکارعمومی می‌شد و  شائبه‌ای نیز در افکارعمومی ایجاد نمی‌شد. قسمت قابل توجهی از تعهدات ارزی این کار انجام شده و از چهار و خرده‌ای به سه رسیده بود. در دوران پس از آذرماه این رقم کاهش یافته بود. یک تعداد از کالاها به کشور داخل شدند یا سفارش شدند که به دلیل تحریم نتوانستند وارد کشور شوند، خوب بود این موارد در گزارش منعکس می‌شد. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: هر پولی که بتواند فاصله ایجاد کند عده‌ای هم سواستفاده می‌کنند، عده‌ای نمی‌آورند و فکر می‌کنند موضوع فراموش می‌شود. عده‌ای ارز را می‌گیرند اما کالای دیگر را وارد می‌کنند؛ حجم بزرگی که وارد بازار شده، از این دست است. ای‌کاش اشاره می‌شد دولت تخلفات را مشخص کرده و به افراد مهلت داده اگر تا یک تاریخی کالا را وارد نکنید، پرونده‌تان در تعزیرات است، تعدادی را هم به قوه قضاییه معرفی کرده است که منتظر صدور حکم هستند. 

ربیعی خاطر نشان کرد: اشکال گزارش دیوان محاسبات فقدان همه‌جانبه‌گرایی است؛ مردم مطمئن باشند که دولت حتی یک دلار از ارز اختصاص داده را دنبال خواهد کرد. این ارز یا کالایش باید وارد بازار شود یا به دادگاه برود و همراه با ارزش روز نیز باید آن ارز را برگرداند.

وی درباره اصرار برخی کارفرمایان برای بازگشت کارگران و کارمندان خود، گفت: پاساژگردی و مدارس تعطیل است تا افرادی که باید در خانه بمانند در خانه باشند. در کنار این مبارزه با بیکاری، فقر و کرونا دنبال می‌شود، بسیاری از سیاست‌گذاران بر مراقبت طولانی مدت تأکید دارند. اصل بر در خانه ماندن است و بخش زیادی از مردم در خانه هستند؛ اگر این سیاست را دنبال نکنیم با جامعه‌ای بحران‌زده روبرو می‌شویم.

سخنگوی دولت  همچنین با تبریک سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (2 اردیبهشت) به سپاهیان و فعالان در بسیج مستضعفین گفت: ما همه پاسدار هستیم، پاسدار ارزش‌ها و جان و معیشت مردم و باید به نوعی  پاسداری را تجربه کنیم و حرمت جامعه و زندگی مردم و این مفهوم را گسترده ببینیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مولود انقلاب است. سپاه از ابتدای انقلاب حافظ کشور بود در جنگ نیز اگر رشادت‌های سپاه در کنار ارتش و اگر روحیه بسیجی مردم نبود به تعبیر ارتشبد فردوست "وقتی عراق حرکت به کرمانشاه آغاز  کرد ما نگرانی سقوط در تهران را هم داشتیم". این روحیه آن زمان سپاه است. دولت امروز هم سپاه در کنار مردم است، از حمایت‌ها رهبر معظم انقلاب برای به صحنه آوردن همه نهادهای انقلابی برای مبارزه با کرونا تشکر می‌کنم.

ربیعی در ادامه درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه نیز گفت: از واحدهای تولیدی که در کشور وجود دارد فقط یک واحد تولیدی این کار را انجام داده که شکل کار غیراخلاقی بوده است و اگر هیچ‌کس نباید برای اینکه حرف خود را بزند به شیوه غیر اخلاقی متوسل شود. با واحد تولیدی که تخلف و به شیوه غیراخلاقی جوجه‌ها را معدوم کرده برخورد می‌شود و سنت مرغداری‌ها این بوده نه در این شرایط، بلکه اگر جوجه‌ها و طیور بیمار شده‌اند این اقدامات را انجام می‌دهند. در یک مقطعی تولید جوجه مقرون به صرفه نبود، اما توجیه نمی‌کند که این کار غیراخلاقی انجام شود. مشکلات تأمین نهاده‌های موردنیاز مرغداری‌ها حل شده و یکی از مباحث در مورد قیمت‌ها و خریداری از پیش صورت گرفته بود  که نیاز بازار امروز نبود، با وجود تحریم، تأمین نهاده‌ها جبران شد.

وی اظهار داشت: تاکنون 70 هزار تن نهاده برای نیاز جامعه خریده شده و هنوزهم این روند ادامه دارد و میزان مورد نیاز بازار در ماه رمضان هیچ مشکلی نخواهد داشت. تولید گندم موردنیاز کشور 14 میلیون تن است ‌که ده و نیم میلیون تن مورد نیاز مصرف است؛ برای سایر تولیدات داخلی تا پایان سال نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت درباره پرداخت مستمری فروردین‌ماه بازنشستگان براساس سال 98 و در شرایطی که باید براساس حداقل حقوق پرداخت می‌شد و اینکه چرا دولت به سازمان تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق‌ها کمک نمی‌کند، تصریح کرد: مستمری بازنشستگان معمولا از فروردین محاسبه می‌شود و نرخ جدید از اردیبهشت یا خرداد پرداخت می‌شود، همیشه همینطور بوده و مابه‌التفاوت را هم پرداخت کرده‌ایم، لذا پرداخت مستمری فروردین در سال جاری بر اساس سال 98 اتفاق خاصی نبوده چرا که حقوق بازنشستگان نیازمند تعیین مزد از سوی شورای عالی کار است و بر اساس تعیین مزد در این شورا پیشنهاد به هیئت وزیران ارائه شده و با تصویب هیئت وزیران حقوق بازنشستگان مشخص می‌شود. با توجه به اینکه تعیین مزد امسال در فروردین ماه صورت گرفته، نیاز به یک فرآیند زمانی دارد و بعد مابه التفاوت پرداخت خواهد شد.

ربیعی گفت: دولت بخشی از بدهی خود به تأمین اجتماعی یعنی معادل حدود سه سال هزینه اجرای طرح همسان‌سازی را از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی و دارایی باید بپردازد، این مسئله تفاهمی است که صورت گرفته و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌اند که به صورت بنگاه‌داری نباشد. ما در گزارشی که اخیرا به یکی از رسانه‌ها ارائه دادیم، اعلام کردیم که در بحث خصوصی‌سازی در این دولت ما بیشترین تلاش را کردیم که حتی مرحله دوم خصوصی‌سازی‌ها هم انجام شود و فقط 12 هزار و 800 میلیارد تومان از صندوق فولاد بود که به قانون مجلس باز می‌گشت.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی نیز با تبدیل این دارایی‌ها و اسناد به نقدینگی یا توثیق آن‌ها نزد بانک‌ها یا انتشار اوراق می‌تواند منابع لازم را تهیه کند و امیدواریم بتوانیم از محل این منابع حاصل از وصول مطالبات، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کنیم و البته تاکید می‌کنم این را وظیفه خود می‌دانیم که برای افرادی که سال‌ها کار سخت کردند و بازنشسته هستند شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که زندگی پرکرامت آن‌ها حفظ شود.

سخنگوی دولت همچنین در مورد سفر امروز وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه، گفت: سفر آقای ظریف به سوریه در ادامه رایزنی‌ها برای سیاست جنگ‌زدایی و ایجاد صلح است. با شیوع کرونا روند صلح با کندی روبرو بود و مبارزه با کرونا سنخیتی با جنگ در منطقه نداشته و جان مردم را به خطر می‌اندازد.

 

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied