شمانیوز
شما نیوز

کرونا را اولین بار چه کسی به ایران آورد ؟

با فوت دو مرد در قم شیوع بیماری کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد و ترس و واهمه از ابتلا به این ویروس مرگبار گسترش یافت. بسیاری بر این عقیده بودند که طلبه های چینی این بیماری را به ایران آورده اند و برخی می گفتند استفاده از کارگران چینی کرونا را وارد ایران کرده است. در این میان دانشجویان چینی هم متهم شدند که ویروس کرونا را به ایران آورده اند. اما اولین نفر که بود؟ در این گزارش می خوانید.

کرونا را اولین بار چه کسی به ایران آورد ؟

به گزارش شمانیوز به نقل از رکنا : با فوت دو مرد در قم شیوع بیماری کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد و ترس و واهمه از ابتلا به این ویروس مرگبار گسترش یافت. بسیاری بر این عقیده بودند که طلبه های چینی این بیماری را به ایران آورده اند و برخی می گفتند استفاده از کارگران چینی کرونا را وارد ایران کرده است. در این میان دانشجویان چینی هم متهم شدند که ویروس کرونا را به ایران آورده اند. اما اولین نفر که بود؟ در این گزارش می خوانید.

این روزها دیگر از قرنطینه خارج شده ایم . ادارات باز شده ، مراکز تجاری کار خود را از سر گرفته اند ، رستوران ها و مراکز تفریحی نیز مجوز بازگشایی دریافت کرده اند و خلاصه اینکه کشور از شرایط کرونایی خارج شده است با آنکه هنوز آمارها صفر نشده و حتی مراکز قرمز در کشور وجود دارد و مبتلایان هم کم تعداد نیستند ولی مسئولان به این نتیجه رسیده اند که می توان شرایط را به قبل از اسفند ماه بازگرداند و همه جا باز و تردد ها آزاد شود.

سه ماه است ایرانیان درگیر با ویروسی هستند که می تواند در مدت کوتاهی بعد از ابتلا ، حیات آنان را تهدید کند و حتی به مرگ بکشاند. یکی از سوالات که دراین ماه ها در ذهن هر کدام از ما شکل گرفت این بود که ویروس با چه کسی وارد ایران شد و اولین فرد کرونایی ایران کیست؟

 

گیلان اولین استان آلوده ایران به کرونا

مینو محرز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: طبق تحقیقاتی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشخص شد؛ قبل از این که کسی متوجه شود کرونا در ایران وجود دارد، گیلان آلوده شده بود. قبل از این که بدانیم کرونا وجود دارد دانشجویان ووهانی برای دیدن خانواده شان به ایران آمده بودند. کرونا در گیلان قبل از قم به کرونا آلوده شده بود.

 

30درصد تست های کرونا پاسخ منفی کاذب دارد

مینو محرز با اشاره به این که دانشجویان ووهان در فرودگاه چین تست داده اند، گفت: 30درصد تست های کرونا پاسخ منفی کاذب دارد و احتمال دارد جوان ها بدون علامت بوده و بیماری را به دیگران انتقال دهند. این 30درصد منفی کاذب احتمال دارد به دلیل نمونه گیری نادرست اتفاق بیفتد. تست های کرونا منفی کاذب داشته اما مثبت کاذب نداشته است.

 

گیلان اولین استان مبتلا به کرونا

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: در آن زمان برای یکی از تیم های ورزشی ایرانی  اردویی گذاشته بودند که مربی این تیم پس از بازگشت به ایران مشخص شد به کرونا مبتلا شده است. یعنی در آن زمان تمام کشورهای آسیا به این ویروس مبتلا شده اند در حالی که کسی نمی دانست کرونایی وجود دارد. گیلان اولین استانی است که دانشجویان ووهان آن را آلوده کردند و شاید هم خودشان نمی دانستند چون در آن زمان کرونا به این شدت شیوع پیدا نکرده بود.

مینو محرز با اشاره به به جام نامجو، افزود: ممکن است افرادی که در این جام حضور داشتند به کرونا مبتلا بوده اند. اما تحقیقات نشان می دهد، کرونا در گیلان زودتر از قم شیوع پیدا کرده است. اگر جام نامجو در گیلان برگزار شده و چینی ها نیز در آن حضور یافته اند، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ما قرنطینه بودیم

دانشجویان از ووهان آمده و به استان گیلان رفته چه کسانی بودند. سه دانشجو که در گفت و گو با رکنا مدعی شدند هیچ  کدام نه خود به کرونا تاکنون مبتلا شده اند و نه خانواده و کسانی که با آنها در ارتباط بودند تاکنون حتی به کرونا خفیف هم مبتلا نشده اند .

میرمیران، عضو مجمع دانشجویان ووهان  یکی از این دانشجویان است . او در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نه من و نه همراهانمان تاکنون به کرونا مبتلا نشده ایم .اگر عنوان می کنند که دانشجویان از ووهان کرونا را به ایران و گیلان آورده اند، باید این احتمال را هم در نظر بگیرند که قبل از ورود دانشجویان ووهانی به گیلان، چند مدرس و مربی برای جام نامجو بدون هیچ تستی وارد گیلان شده بودند. ما سه دانشجوی گیلانی هستیم که به ایران آمدیم. وقتی آمدیم  اعلام کردیم که از ما تست بگیرید ولی نگرفتند . ما و خانواده هایمان  به کرونا مبتلا نشده ایم .  بعد از 50روز با  اقوام ارتباط گرفتیم.

 

اولین دانشجوی ووهانی از سیبری به ایران آمد

میرمیران با اشاره به این که شیوع کرونا همراه با عید چین بود و 3دانشجو از ووهان به گیلان آمده اند، افزود: یک دانشجو قبل از تعطیلات به مجارستان می رود و در بازگشت اجازه ورود به ووهان به او داده نمی شود به همین دلیل به شهری نزدیک  سیبری می رود  و از آنجا به ایران  و گیلان می آید تاکنون نه او و نه خانواده اش به کرونا مبتلا نشده اند . بنابر این گزینه حذف می شود.

 

پس از ورود به ایران از ما هیچ تستی گرفته نشد

مورد بعدی خود من بودم که قبل از شیوع کرونا در ووهان، در جنوب چین بودم. در جنوب چین متوجه شدند که ما از ووهان آمده ایم 14 روز قرنطینه بودیم و از ما تست گرفتند که منفی بود. اگر تستم مثبت بود اجازه پرواز به من نمی دادند. پس از ورود به ایران هیچ تستی از ما گرفته نشد و فقط به یک تب سنجی بسنده کردند. یک دانشجو دیگر گیلانی که از ووهان به ایران  آمد، حدود 14روز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هتل باغ گیلاس شهریار قرنطینه شد و او و خانواده اش نیز تاکنون به کرونا مبتلا نشده اند.

 

شکایت از وزارت بهداشت

میرمیران در پاسخ به این سوال که آیا از زمانی که وارد ایران شدید از وزارت بهداشت با شما تماس گرفته اند یا خیر؟ گفت: بعد از عید، یعنی چند هفته بعد از ورود به ایران  وزارت بهداشت و نهادهای دیگر با من تماس گرفتند. از وزارت بهداشت استان گیلان از من چند سوال پرسیدند  و من جواب آنها را دقیق دادم. اما بعد از نیم ساعت پاسخ من را کاملا برعکس به علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت انتقال دادند و وزارت بهداشت اعلام کرد؛ «سرنخ هایی پیدا کردیم که دانشجویان ووهانی که به ایران آمده اما قرنطینه نشدند، ناقل این بیماری از چین به کشور بودند.»

در عید نوروز رسانه های خارجی از این خبر سوءاستفاده کردند. من اعلام کردم که در مورد این خبر شکایت می کنم.  بعد از گذشت مدتی حالا دکتر محرز دوباره این موضوع را مطرح کرده است. این در حالی است که شنیده ام یکی از  نمایندگان مجلس اعلام کرده یک مدرس چینی حاضر در جام نامجو به دلیل کرونا بعد از بازگشت به چین جان خود را از دست داده است. دانشجویان گیلانی از ووهان آمده هیچ کدام تاکنون به کرونا مبتلا نشده اند و هیچ کدام از افرادی که با آنها در  ارتباط بودند نیز اثری از ابتلا به کرونا نداشته اند.

 

شروع کرونا از گیلان نبود

با وجود آن که شیوع کرونا در چین در اخبار جهان منعکس شده بود، در تاریخ 13 تا 16 بهمن رقابت های وزنه برداری بین المللی جام پهلوان نامجو حضور وزنه بردارانی از 18 کشور دنیا و با هدف کسب سهمیه المپیک 2020 برگزار شد. پس از آن برخی زمزمه کردند که این جام باعث شیوع کرونا شده است و حتی در فضای مجازی شایعه شد که یکی از مدرسان چینی پس از برگزاری جام نامجو به چین رفته و به دلیل کرونا فوت کرد. اما غلامعلی جعفرزاده‌، نماینده مردم رشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کسانی که در جام نامجو حضور داشتند با مشکل روبرو نشده اند.  این ادعا را هم که یک دانشجوی چینی در گیلان اولین مبتلا به کرونا بوده است را قبول ندارم. چون وزارت بهداشت یکی از  این دانشجویان را قرنطینه و سلامت آنها را تایید کرده است.دیگر  دانشجویان نیز خود را تا 50روز قرنطینه شخصی کردند. من نمی دانم چرا می خواهند قم را از شیوع کرونا مبرا کنند.

 

موج دوم و سوم کرونا در پیش است

غلامعلی جعفرزاده‌ با تشکر از کادر درمان و وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت دنبال واکسن و درمان کرونا باشد و برای موج دوم یا حتی سوم بیماری خود را آماده کند. با قاطعیت می گویم دانشجویان گیلان مشکل ندارند و دکتر محرز ادعایی داشته که امیدوارم مسئولان استانی این ادعا را پیگیری کنند.

 

کرونا از آذرماه در تهران!

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده رشت در دوره دهم نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کرونا دامنگیر همه دنیا شده و فرقی نمی کند از کجا شروع شده و جهانی است. ویروس کرونا از آذرماه در ایران وجود داشت اما ما آن را نمی شناختیم. نماینده ای که به دلیل کرونا از دنیا رفت، از یکماه قبل به این ویروس مبتلا شده و قبل از انتخابات در بیمارستان بستری بود. کرونا در همه جای ایران وجود داشته است ولی پزشکان نمی دانستند کرونا وجود دارد. موردی داشتیم که دو، سه ماه قبل از انتخابات به عنوان تنگی نفس یا مشکل ریوی در بیمارستان بستری شد. به هر حال آن زمان خیلی از کشورها نمی دانستند که به این ویروس مبتلا شده اند و این ویروس هم جولان خود را داده است .

 

مسافران گیلان را آلوده کردند

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: چهارشنبه می خواستم به گیلان بروم اما آنقدر ترافیک بود که از کرج برگشتم. سیل مسافر به سمت گیلان بسیار زیاد است و از تمام نقاط ایران به این استان سفر می کنند و این استان هر لحظه می تواند آسیب ببیند. به نظر من پس از اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مسافرت بی شمار هموطنانمان به این استان شیوع کرونا در گیلان شدت گرفت. دولت تعطیل کرد که مردم در خانه ها بمانند اما مردم سمت گیلان آمدند. اما خدا رو شکر که این استان در حال حاضر شرایط در این استان خوب است. مردم ابتدا فکر می کردند هر کسی کرونا می گیرد باید بمیرد به همین دلیل به بیمارستان ها هجوم آوردند. اما این هجوم کاهش یافته است.

 

شروع شیوع کرونا از قم بود

مهرداد بائوج لاهوتی در خصوص اینکه تحقیقات چه نشان می دهد و اولین نفری که در ایران به  کرونا مبتلا شده است از کجا آمده و به کدام استان رفته است گفت: شیوع کرونا در قم بوده و دلیل آن نیز چینی هایی هستند که در زمانی که چین به کرونا مبتلا شده بود به ایران آمده و به قم رفتند. استان گیلان با مسافران آلوده شد و شیوع آن شدت گرفت.

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied