شمانیوز
شما نیوز

کرونا با خوردن مواد خوراکی منتقل می‌شود؟

کروناویروس‌ها نمی‌توانند در مواد غذایی تکثیر شوند، زیرا آن‌ها برای تکثیر به میزبانی بدن موجود زنده نیاز دارند.

کرونا با خوردن مواد خوراکی منتقل می‌شود؟

با وجود تعطیلی بسیاری از مشاغل پُرخطر در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، پرسنل صنایع غذایی موظف هستند به کار خود ادامه دهند تا امنیت غذایی افراد جامعه تامین شود. در این راستا حفظ سلامت کارگران در زنجیره‌های تولید مواد غذایی، نقش موثری در کنترل این همه‌گیری دارد. همچنین، حفظ بهداشت در محیط فرآوری مواد غذایی و رعایت اصول بهداشتی در پروسه‌های ذخیره‌سازی، توزیع و حمل‌ونقل نیز از جمله موارد پیش‌نیاز برای کاهش خطر آلودگی در صنعت مواد غذایی است. در خصوص امکان انتقال ویروس جدید کرونا از طریق مصرف مواد غذایی با مهرداد ابوطالبیان، دکتری صنایع غذایی گفت‎وگویی انجام داده‎ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا کروناویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، احتمال ابتلای افراد به کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی یا بسته‌بندی مواد غذایی بسیار اندک است، زیرا کووید ۱۹، نوعی بیماری تنفسی است و راه اصلی انتقال آن از طریق تماس شخص با شخص و از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی فرد آلوده در اثر سرفه یا عطسه است. کروناویروس‌ها نمی‌توانند در مواد غذایی تکثیر شوند؛ آن‌ها برای تکثیر به میزبانی موجود زنده نیاز دارند. همچنین از آنجا که قطرات تنفسی بسیار سنگین است و روی اشیا، سطوح و مواد غذاییِ در تماس با فرد آلوده می‌نشیند، این امکان وجود دارد که با لمس‌کردن آن سطح آلوده یا ماده غذایی و سپس تماس دست مصرف‌کننده با دهان، بینی یا چشم‌ها، آلودگی ایجاد شود.

کارکنان بخش غذایی چگونه می‌توانند به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا کمک کنند؟

در صنعت غذا، به‌دلیل تماس کارگران با مواد غذایی، رعایت اصول بهداشتی، برای کاهش خطر آلودگی امری ضروری است. در دوره همه‌گیری، استفاده صحیح کارکنان از ماسک و دستکش و شستشوی دست‌ها پس از تماس با دهان یا بینی، نقش مهمی در کاهش شیوع این ویروس و سایر آلودگی‌ها خواهد داشت. بنابراین بهتر است هر روز دمای بدن کارکنان و پرسنل بخش غذایی با استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج کنترل شود و افراد مشکوک به بیماری در صورت مشاهده اولین علائم از محیط کار فاصله بگیرند تا خطر مبتلا شدن کارگران دیگر و انتقال ویروس به مواد غذایی به حداقل برسد.

کارگران آلوده به کووید ۱۹ شامل افراد دارای علائم و ناقلان بدون علامت باید از محدوده تولید مواد غذایی دور بمانند. پرسنلی که با فرد آلوده تماس نزدیک داشته‌اند نیز باید پس از آخرین تماس، حداقل ۱۴ روز در منزل بمانند. شیوه‌های ایمنی مواد غذایی در کارخانه‌ها نیز باید طبق بالاترین استانداردهای بهداشتی مطابق با دستورالعمل های سازمان غذا و دارو صورت گیرد.

استفاده از دستکش یکبار مصرف تا چه حد به جلوگیری از شیوع کرونا ویروس کمک می‌کند؟

توصیه می‌شود افراد شاغل در محیط کار تولید مواد غذایی، از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و آن‌ها را به طور مکرر عوض کنند، اما دستکش نباید به عنوان جایگزینی برای شستشوی دست‌ها در نظر گرفته شود. همچنین از آنجا‎ که خارج‌کردن دستکش یکبار مصرف می‌تواند منجر به آلودگی دست‌ها شود، شستن آن‌ها پس از خارج‌کردن دستکش‌ها، بسیار اهمیت دارد. دستکش‌ها باید بعد از انجام هر گونه فعالیت غیرمرتبط با مواد غذایی مانند باز و بسته‌کردن درها، دور انداخته شود. همچنین، کارگران مواد غذایی هنگام کار با دستکش باید از تماس آن با دهان و چشم و بینی خودداری کنند.

حفظ فاصله فیزیکی در محیط کار به چه صورت است؟

فاصله فیزیکی در کاهش سرعت شیوع کووید ۱۹ بسیار اهمیت دارد؛ این امر به معنای به‌حداقل رساندن تماس بین افراد در یک محیط است. کلیه مشاغل غذایی باید تا آنجا که ممکن است از دستورالعمل حفظ فاصله فیزیکی پیروی کنند. در محیط فرآوری مواد غذایی، کاهش تعداد کارمندان در هر شیفت کاری باعث کاهش تعامل کارگران با یکدیگر و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود.

کارگران تحویل مواد و فرآورده‌های غذایی چه اصولی را باید رعایت کنند؟

رانندگان و سایر کارکنان تحویل غذا نیز باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. فرمان اتومبیل، دستگیره درب و دستگاه تلفن همراه از جمله سطوحی است که به احتمال زیاد به ویروس آلوده می‌شوند، بنابراین رانندگان باید همه این موارد را ضدعفونی کرده وسیله نقلیه خود را تا زمان تحویل غذا ترک نکنند. همچنین در هنگام تحویل مواد غذایی به فروشندگان نیز رعایت بهداشت، حفظ نظافت شخصی و رعایت فاصله فیزیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا مصرف مواد غدایی بسته بندی‌نشده مشکلی ایجاد می‌کند؟

در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی وجود ندارد. اما رعایت اصول بهداشتی در هنگام خرید محصولات بسته‌بندی‌نشده مانند میوه‌ها، سبزیجات و نان بسیار حائز اهمیت است. به مصرف‌کنندگان توصیه می‎شود میوه و سبزیجات را قبل از مصرف، با آب و مواد ضدعفونی شستشو دهند. مشتریان و کارکنان این بخش‌ها نیز باید اصول بهداشتی را به طور رعایت کنند.

 

منبع: ایمنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied