شمانیوز
شما نیوز

علائمی از کرونا که پس از بهبودی نیز ممکن است باقی بمانند

وقتی انسان به یک بیماری مبتلا می شود، علائم مختلفی از خود نشان می دهد. با بهبودی حال بیمار علائم نیز از بین می رود و پس از مدتی فرد می تواند به زندگانی قبلی خود بازگردد. با این حال، همیشه این روند به طور کامل طی نمی شود.

علائمی از کرونا که پس از بهبودی نیز ممکن است باقی بمانند

مطالعات نشان می دهد مبتلایان به کرونا علائم مختلفی را از خود نشان می دهد که دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن ها مشاهده می شود.

پزشکان می گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبود یافتگان از کووید 19 دیده می شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج ترین مواردی است که بهبود یافتگان همواره از آن شکایت می کنند.

سندرم خستگی مزمن در بهبود یافتگان از بیماری به گونه ای است که آن ها پس از انجام اقدامات روزمره مانند دوش گرفتن یا خرید از مغازه احساس خستگی شدید می کنند. همچنین آن ها زمانی که به سرعت از جای خود برمی خیزند احساس سرگیجه و ضعف می کنند. برخی مبتلایان به این سندرم برای روز ها و هفته ها بستری می شوند، اما با وجود استراحت و خواب حالشان بهتر نمی شود.

دکتر نات فوین، یکی از متخصصان در این باره می گوید: در مجامع عملی هم اینک موضوع وجود سندرم خستگی مزمن در بهبود یافتگان از کرونا به طور گسترده مطرح است. این موضوع می تواند در بلند مدت نیز فرد را درگیر خود کند.

مه مغزی نیز یکی از دیگر مواردی است که در بیماران کرونایی پس از بهبودی مشاهده می شود. مه مغزی به حالتی اطلاق می شود که فرد دچار اختلالات فکری می شود و فرد احساس می کند فرآیند تفکر کردن و یادگیری اش به درستی کار نمی کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می شوند.

این امر لزوماً به معنای آن نیست که افراد پس از بهبودی از ویروس کرونا حتماً عوارض سنگینی مانند خستگی مزمن و مه مغزی را برای طولانی مدت تجربه خواهند کرد. شدت این موضوع به توانایی جسمی خود بیمار و بیماری های زمینه ای فرد بستگی دارد.

متخصصان می گویند یکی از دلایلی که بیماران کرونایی احساس خستگی می کنند به لخته شدن خون باز می گردد. همچنین یکی از پاسخ های ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا التهاب است. التهاب می تواند به بافت های بدن آسیب برساند.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی برخی علائم شایع در میان مبتلایان به کرونا را معرفی کرده است. تب با 88 درصد و سرفه خشک با 67 درصد، رایج ترین علائم دیده شده در میان مبتلایان بوده است. سرگیجه، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و بثورات پوستی نیز از دیگر علائم ابتلا به این ویروس است.

 

منبع:همگردی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied