شمانیوز
شما نیوز

نحوه بازگشایی مدارس از 15 شهریور + جزئیات

نحوه بازگشایی مدارس از روز 15 شهریور اعلام شد.

نحوه بازگشایی مدارس از 15 شهریور + جزئیات

وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید توضیحات زیر را ارائه کرده است. به گفته حاجی میرزایی اولویت در بازگشایی مدارس حضور فیزیکی در سر کلاس ها است اما در شزایطی که این مهم امکان پذیر نباشد، کلاس ها به طور مجازی دایر می شوند و هزینه اینترنت شبکه شاد نیز به دستور رئیس جمهور کاملا رایگان خواهد بود.

اخبار اجتماعی- محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ان‌شاالله از روز شنبه ۱۵ شهریور را آغاز سال تحصیلی اعلام کردیم و همه مدارس در سراسر کشور فعال هستند.

 وی افزود: اصل ما بر آموزش حضوری است و بر اساس دستورالعمل با رعایت فاصله امکان حضور ‌همه دانش آموزان خواهد بود و همه دانش آموزان باید در سر کلاس‌‌های درس حاضر شوند. در کلاس‌هایی که دانش آموزان زیادی دارد به دو‌گروه زوج و‌فرد تقسیم می‌شوند، بنابراین قاعده اصلی برگزاری حضوری ‌همه مدارس در سراسر کشور است. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: سامانه شاد با دستور رییس جمهورکاملا رایگان خواهد بود.

تصمیم مسئولان آموزش و پرورش بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد و تمامی مدارس در تمامی مقاطع دایر هستند. جزئیات بیشتر از نحوه بازگشایی و فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید را از زبان وزیر آموزش و پرورش بخوانید.

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) گفت: امسال محرم و عاشورای متفاوتی داشتیم و بلوغ فکری و مسئولیت‎پذیری و نظم‎پذیری مردم را دربرگزاری محرم شاهد بودیم. مردم تمام مقررات را برای حفظ سلامت عزاداران رعایت کردند و ایران تبدیل به یک حسینیه بزرگ شد. مدارس هم در این مدت فضای مناسبی برای استقرار هیات مذهبی بود و فضاهای مدارس در مناطقی که مورد نظر بود در اختیار هیات‌ها قرار گرفت.
 
حاجی میرزایی اظهار کرد: اصولی که در شروع بازگشایی مدارس مورد تاکید ما است، در ابتدا ارائه آموزش به همه دانش‌آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش محروم شود. نکته دوم این است که ما تجربه‌های کشورهای مختلف را بررسی کردیم و همه کشورهایی که در این فصل آموزش را آغاز می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم.
 
وی افزود: آموزش حضوری با هیچ روش دیگری قابل جایگزین نیست، تنها چیزی که می‌تواند حضور را محدود کند مقررات بهداشتی است که اگر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نکته‌ای اعلام شود ما آن کار را انجام خواهیم داد، اما در هر صورت ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‎آموزان بسیار مورد اهمیت است، به خصوص در پایه ابتدایی که باید رعایت شود. ما از ۱۵ شهریور برنامه آموزشی را از طریق تلویزیون برای تمام پایه‌ها و تمام دوره‌ها عرضه خواهیم کرد و تلویزیون‌های استانی و رادیو هم در این زمینه می‌تواند به کمک ما بیایند. امسال ایران باید سراسر مدرسه شود، ما ۱۰ هزار مدرسه داشتیم که به دلایلی این مدارس دچار محدودیت شدند، حتی همه خانه‌های ما باید تبدیل به مدرسه شوند.
 
حاجی میرزایی گفت: محتوای کلیه دروس از درس اول تا آخر و همچنین محتوای پایه اول تا پایه دوازدهم را تولید کردیم و در اختیار دانش‌آموزان خانواده‌ها و معلمان قرار می‌دهیم همه این برنامه‌ها روی شاد بارگذاری شده است. ما روز پنجشنبه از برنامه شاد جدید رونمایی خواهیم کرد.
 
وی افزود: ما شیوه‌های متفاوت آموزش‌ها را به کار گرفتیم تا آموزش‌ها به خوبی انجام شود اما تاکید بر حضور داریم و اگر تعداد دانش‎آموزان متناسب با مساحت کلاس و مساحت مدرسه به گونه‌ای باشد که موجب تراکم و عدم رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی باشد ما باید دانش‎آموزان را گروه‎بندی کنیم.

روز شنبه ۱۵ شهریور مدارس باز هستند

حاجی میرزایی گفت: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بناست در تمام مدارس به صورت حضوری مدارس دایر باشد مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند آن مناطق قرمز هستند. حتما قبل از روز شنبه از سوی مدرسه اطلاع‎رسانی به والدین انجام می‌شود.

اصل بر برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری است

وی تاکید کرد: اصل بر این است که کلاس‎ها به صورت حضوری باشد مگر اینکه رعایت پروتکل‎ها امکان‎پذیر نباشد. دانش‎آموزان پایه اول ابتدایی اهمیت ویژه‌ای دارند و تاکید ما این است که حتی به صورت محدود حتما با معلم ارتباط داشته و با معلم آشنا شوند.
حاجی میرزایی گفت: ما حضور فعالی در ستاد ملی مقابله با کرونا داشته و داریم و هرچه که آنجا مطرح می‌شود ما هم موافقیم. اما درباره حاشیه شهرها باید بگویم که هر جایی که تعداد افراد در مدرسه بیش از حدی باشد که امکان رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی را فراهم نکند، دانش‎آموزان گروه‎بندی خواهند شد.

سیم کارت ایمن به دانش ‎آموزان ارائه می‎شود

وی افزود: دانش‎آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند و قطعا حاشیه شهرها از این جهت مشکلی نخواهند داشت و اگر این امکان نباشد ما بسته‌های مکتوب را برای آنها فراهم خواهیم کرد.

 
وی درباره تامین اینترنت دانش‎آموزان گفت: قرار شده که سیم کارت ایمن به دانش‎آموزان برای استفاده از اینترنت ارائه شود اما امسال همکاری خانواده‎ها سهم به‎سزایی دارد. ما برای آموزش خانواده‌ها هم برنامه داریم.
 
وزیر آموزش و پرورش درباره ارائه تبلت ارزان به دانش‎آموزان گفت: ما تلاش می‌کنیم در این زمینه تبلت‌هایی را ارائه کنیم اما ظرفیت تولید در کشور پایین است و امکان واردات هم فعلا وجود ندارد.

توزیع سیم کارت شاد در بین دانش آموزان

 توزیع رایگان سیم کارت دانش آموزی شاد در بین دانش آموزان خبری است که وزیر آموزش و پرورش آن را علنی کرد. طبق وعده حاجی میرزایی سیم کارت شاد قرار است به زودی در سراسر کشور در بین دانش آموزان توزیع شود. 

محسن حاجی میرزایی دیروز- سه شنبه -  در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط شیوع ویروس کرونا باید استفاده مناسبی از ظرفیت‌ها شود تا مخاطرات به حداقل برسد.

وی افزود: برای به حداقل رساندن مخاطرات در جامعه با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد هستیم با عرضه سیم کارت شاد یک محیط امن در شبکه مجازی ایجاد کنیم.  

وزیر آموزش و پرورش از مدیرکل استان‌های آموزش و پرورش خواست تا فعال سازی شبکه اینترنت و گسترش ارتباطات را مورد توجه قرار دهند، چراکه باید از این ظرفیت در خصوص افزایش سرعت اطلاع رسانی و دریافت و ارسال پیام ها استفاده کرد.

حاجی میرزایی با بیان این که آموزش و پرورش یک شبکه ارتباطی است، ادامه داد: هیچ بخشی در کشور ظرفیت نظام تعلیم و تربیت را ندارد و براین اساس کاغذ نمی‌تواند ابزار مناسبی برای برقراری ارتباط در این شبکه باشد، از این رو باید ارتباطات در آموزش و پرورش گسترش یابد و گفت و گوهای عمیقی به منظور هم‌راستا شدن انجام شود.

وی با یادآوری این که در فرآیند آموزش امسال اصل بر حضور است، افزود: شیوه کار در سال تحصیلی جدید با آموزش مجازی در سال گذشته تفاوت دارد، چراکه در سال تحصیلی گذشته آموزش مجازی از نیم‌سال دوم شروع شد، در آن زمان تمامی دانش‌آموزان و معلمان یکدیگر را می‌شناختند اما با آغاز سال تحصیلی و یا در شرایط انتقال دانش‌آموز به مقاطع دیگر کلاس، ترکیب کلاس و معلم جدید است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد اگر به آموزش رسمیت داده نشود، قادر به ادامه کار نخواهیم بود، هیچ روشی نمی تواند جایگزین روش حضوری در آموزش شود، شرکت دانش‌آموزان در کلاس درس می‌تواند ظرفیت‌ها و مهارت‌های ذهنی را توسعه دهد.

حاجی میرزایی با تاکید بر این که  مدرسه در کنار آموزش، مسؤولیت توسعه مناسبات اجتماعی را برعهده دارد، گفت: بسیاری از پیچیدگی‌های ذهنی افراد در ارتباط با دیگران کاهش می‌یابد، از این رو برگزاری کلاس‌های حضوری بسیاری از مشکلات دانش آموزان را ساده‌تر می‌کند.

مدارس باید تمام روزها باز باشد

وی در ادامه اعلام کرد: مدارس باید در تمام روزهای هفته باز و فعال باشد، مدرسه ها حتی در مناطق عمومی به جز روزهای تعطیلی عمومی باید باز باشند، در صورتی که تعداد دانش‌آموزان زیاد است، باید گروه‌بندی شود تا خروج و ورود آنها با هم تلاقی نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که حضور دانش‌آموزان باید در مدارس حفظ شود، افزود: حضور در اجتماعات خطرناک است اما باید به فرزندان یاد داد که از خودشان مراقبت کنند. باید حداکثر سخت گیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود اما زندگی در جریان باشد.

معاونان آموزش و پرورش هر هفته به مدارس بروند

حاجی میرزایی درباره شرایط مدارس در سال تحصیلی جدید نیز اظهار داشت: معاونان آموزش و پرورش در مناطق باید یک روز در هفته به مدارس بروند و از نزدیک با روند فعالیت در مدارس از نظافت تا تعامل همکاران با خانواده‌ها و دانش‌آموزان نظارت کنند.

وی افزود: وضعیت همه دانش‌آموزان در مدارس باید مشخص باشد، آبروی نظام تعلیم و تربیت را نباید به آسودگی طلبی افراد بی مسوولیت فدا کرد، مدیر یک مدرسه باید نسبت به هر یک از دانش‌آموزان احساس مسوولیت کند، احساس مسوولیت نسبت به فرزندان این مرز و بوم که نزد ما امانت هستند، نمونه ای از دینداری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر مدرسه باید یک طرح مشخص داشته باشد، همچنین این که باید برنامه تمامی آموزگاران تعریف شده باشد و کار نباید رها شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: مدرسه باید با خانواده‌ها در ارتباط تنگاتنگ باشد، ضروری است که برنامه آموزش و مدارس با اولیا درمیان گذاشته شود تا با اطلاع از جزییات آموزش و پرورش را در فرآیند آموزش یاری دهند.

وی با بیان این که باید در مدارس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی جدی گرفته شود، تصریح کرد: بودجه ای برای ضد عفونی کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حساب آموزش و پرورش استان‌ها واریز شده است، بازهم اگر کاستی وجود داشته باشد، پرداخت می شود اما باید این کار با جدیت تمام دنبال شود.

 

حضور و غیاب 

معلم می‌تواند با تعیین برنامه هفتگی کلاسی و با مراجعه به لیست کلاسها از وضعیت حضور هر یک از دانش‌آموزان اطلاع حاصل کند در کلاس آنلاین به صورت خودکار هر هفت دقیقه حضور دانش‌آموزان ثبت شده و به معلم اطلاع داده می‌شود.

 

ارتباط زنده یک طرفه

سرویس ارتباط زنده یک طرفه تعریف می‌شود که در حال حاضر هر فردی که عضو گروه است می‌تواند با انتخاب گزینه پخش زنده برای افراد آن گروه ارتباط لایو یک طرف ایجاد کند و پخش زنده تا 24 ساعت قابل دانلود است.

 

تکالیف دانش آموزان

در راستای پیشرفت دانش آموز به معلم کمک می‌کند تا از وضعیت یادگیری دانش آموز و نقاط ضعف و قوت او در دروس مطلع شود. سرویس تکلیف برای معلم شامل سه بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده است.

 

شادینو

به منظور ایجاد یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای که اساس آن بهبود فرآیندهای آموزش و تعامل جامعه مدیران و معلمان است.

در شادینو سبک زندگی حرفه‌ای مدیران و معلمان جریان داشته و آنها با  معرفی خود، مهارت، توانایی، تحصیلات و راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود و پیشرفت مسائل موجود در حوزه آموزش و پرورش شبکه‌های افراد هم حرفه با دغدغه مشترک ایجاد می‌کنند.

از دیگر امکانات نسخه جدید شاد نظرسنجی و تلویزیون اینترنتی شاد است.

 

 

 


جهت مشاهده جزئیات بیشتر از بازگشایی مدارس اینجا کلیک کنید


 

 

تکمیلی:

تمام مدارس ۱۵ شهریور دایر است، زمان حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر جا بتوانیم حضور با رعایت پروتکل است و ۱۵ شهریور در همه مدارس اصل بر حضور است.

 

 

تکمیلی2:

اینترنت شاد برای همه استفاده‌کنندگان رایگان شد

امکانات جدید شاد از جمله تدریس آنلاین معلمان رونمایی شد همچنین اینترنت آن رایگان است و از هفته آینده سیم کارت رایگان شاد عرضه خواهد شد.

 

 

 

 

منبع: افکارنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • پدرام جمیل پناه

    مدارس باز نشود