شمانیوز
شما نیوز

درمان بیماری نوزادان با داروهای گیاهی بی خطر و مفید

راهکارهای طب سنتی برای درمان نوزادان درمانگران طب سنتی برای تجویز گیاهان دارویی به نوزادان و کودکان زیر ۲ سال هرگز به طور مستقیم داروی گیاهی یا گیاه را جز در موارد خاص برای نوزاد تجویز نمی‌کنند.

 درمان بیماری نوزادان با داروهای گیاهی بی خطر و مفید

راهکارهای طب سنتی برای درمان نوزادان

 

  1. درمانگران طب سنتی برای تجویز گیاهان دارویی به نوزادان و کودکان زیر ۲ سال هرگز به طور مستقیم داروی گیاهی یا گیاه را جز در موارد خاص برای نوزاد تجویز نمی‌کنند. آن‌ها معمولا داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را به مادران شیرده تجویز می‌کنند تا خواص درمانی و شفابخش دارو‌ها به طور غیرمستقیم و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

 

از این رو این درمانگران توصیه اکید دارند که مادران بدون مشاوره با متخصص طب سنتی یا پزشک نوزاد هیچ داروی گیاهی و گیاه دارویی را به نوزادشان ندهند. چرا که گیاهان دارویی اگر چه در گروه بی‌خطر‌ترین و کم عارضه‌ترین دارو‌ها قرار دارند اما در صورتی این قابلیت را حفظ می‌کنند که توسط درمانگر طب سنتی برای فرد مناسب با مزاج و شرایط فیزیکی خاص تجویز شده باشد.  

 

 

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان زردی نوزادان

زردی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و اختلال‌هایی است که در بدو تولد به سراغ اغلب نوزادان می‌آید. درمانگران طب سنتی برای درمان این بیماری از چند شیوه حمام درمانی، گیاه درمانی و اصلاح رژیم غذایی مادر استفاده می‌کنند تا به این ترتیب نوزاد مبتلا به زردی را درمان کنند. 

 

 

درمانگران طب سنتی بر این باورند که استفاده از ترکیب دو گیاه ترنجبین و شیرخشت می‌تواند در درمان این بیماری به نوزادان کمک کند. از این رو، این درمانگران در گام اول به والدین توصیه می‌کنند که با نظارت پزشک نوزاد و درمانگر طب سنتی از دو گیاه دارویی ترنجبین و شیرخشت برای درمان نوزادشان استفاده کنند. علاوه بر این، آن‌ها حمام درمانی نوزاد با جوشانده دو گیاه گل ختمی و گل بنفشه را نیز در بهبود حال نوزاد موثر می‌دانند و بر این باورند استحمام نوزاد با جوشانده تهیه شده از این گیاهان دارویی می‌تواند در بهبود هر چه سریع‌تر زردی نوزاد موثر باشد.

 

 

این درمانگران در گام سوم به مادران این نوزادان ادویه‌ها و گیاهان دارویی خنک را تجویز می‌کنند تا این دارو‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و موجب درمان او شود. این سه گام از جمله موثر‌ترین شیوه‌های درمانی طب سنتی است که از زمان‌های دور برای بهبود زردی نوزادان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

درمان زردی کمتر از ۱۰ روز

درمانگران طب سنتی معتقدند در صورتی که خانواده‌ها تحت نظارت متخصص طب سنتی از گیاهان دارویی برای درمان زردی نوزادشان استفاده کنند می‌توانند در عرض یک هفته تا ۱۰ روز این بیماری را از نوزادشان دور کنند. برای تهیه شربت ترنجبین و شیرخشت کافی است یک قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۵ ساعت خیس کنید. سپس ترنجبین را صاف کرده و به آن یک قاشق چای‌خوری شیرخشت اضافه ‌کنید و هم بزنید.

 

 

  

این مخلوط را نیز صاف کرده و از آن ۲ ساعت یک بار، یک قاشق چای‌خوری به نوزاد بدهید. این کار را تا هنگامی ادامه دهید که مدفوع نوزاد به رنگ زردطلایی درآید. در این حالت زردی پوست نوزاد نیز باید به مرور کم و رنگ پوستش به حالت طبیعی بازگردد. علاوه بر این، استحمام نوزاد در جوشانده گل ختمی و گل بنفشه نیز در دورانی که او مبتلا به زردی است به درمان هر چه سریع‌تر او کمک می‌کند. 

 

 

این نکته را جدی بگیرید

  • 7 گیاه مفید برای درمان سوء هاضمه
  • آشنایی با خواص چای ترخون

 

استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند مصرف قرص‌های شیمیایی ممکن است با عوارضی همراه باشد اما در بیشتر موارد عوارض این داروهای طبیعی آنچنان کم رنگ است که می‌توان از کنار آن‌ها گذشت چرا که بیمار را با مسئله و مشکل اساسی رو به رو نمی‌کند. مصرف ترنجبین و شیرخشت نیز از این مسئله مستثنی نیست. این داروی گیاهی اگر چه به درمان زردی نوزادان کمک می‌کند اما ممکن است موجب بروز اسهال و دلپیچه در برخی از نوزادان شود. بنابراین باید این احتمال را در نظر داشت. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می‌توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند.

 

 

روغن بنفشه و درمان عرق سوز نوزاد

درمانگران طب سنتی بر این باورند که روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است، عارضه‌ای که سوزش و خارش آن ناراحتی بسیاری برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دو آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد.

 

منبع:بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied