شمانیوز
شما نیوز

اگزما در هر سنی چگونه خود را نشان می دهد؟

اگزما بیماری پوستی شایعی است که به علتهای و شکلهای گوناگون دیده می شود و ممکن است در سنین مختلف بروز کند.

اگزما در هر سنی چگونه خود را نشان می دهد؟

اگزما بیماری پوستی شایعی است که به علتهای و شکلهای گوناگون دیده می شود و ممکن است در سنین مختلف بروز کند،در این عارضه معمولاً ضایعات پوستی دارای تغییر رنگ، خارش و سوزش است و گاه با پوسته پوسته شدن همراه است. در نوع حاد آن ورم نیز مشاهده می شود، در اگزمای مرطوب دانه های ریزی که حالت تاولی به خود می گیرند بروز می کند که با پاره شدن آنها مایع زرد رنگی خارجی می شودو در نوع خشک ترشح وجود ندارد، اگزما معمولا در جاهای باز بدن مانند دستها به ویژه در افرادی که با مواد آلرژی زا سر و کار دارند ایجاد می شود و یا به علت قارچها در زیر بغل، کشاله ران و زیر پستانها به وجود می آید.

این عارضه را برحسب سن، به سه نوع تقسیم کرده اند :

اگزمای شیرخواران  : شروع بیماری معمولاً از دومین ماه زندگی است. پوست سرخ می شود و دانه های کوچکی روی سطح ورم کرده آن دیده می شود. ممکن است از شکلفهای ریزی در روی پوست، سرم ترشح شود. ضایعات معمولاً در صورت به جز پوست اطراف دهان، بینی و چشمها و نیز ساعد و مچ دست و سطوح خارجی ساق پاها و چینهای بدن دیده می شود.معمولاً این بیماری تا سه یا چهار سال اول زندگی دوره ای شدید و خفیف را می گذراند و بهبود می یابد، اما گاه تا 18 ماهگی بهبود کامل می یابد. ممکن است در برخی موارد دوره این بیماری کوتاهتر نیز باشد و طی چند هفته اول زندگی نوزاد به درمان پاسخ دهد و بهبود یابد.

اگزمای کودکان  : این نوع اگزما ممکن است ادامه یا عود اگزمای شیرخواری باشد. در مواردی هم ممکن است شروع این بیماری باشد که در هرحال معمولا تا سنین ده یا دوازده سالگی از بین می رود.

اگزمای بزرگسالان  : در کسانی که در شیرخواری یا کودکی دچار اگزما بوده اند، ممکن است بروز کند؛ اما بدون سابقه قبلی هم امکان دارد عارض شود.ضایعات پوستی معمولاً در چینهای بدن، جلو و عقب گردن، پلکها پیشانی، صورت، سینه، مچ دست و پشت دست و پاها دیده می شود. به ویژه در مورد کسانی که دائم با مواد آلرژی زا در تماس هستند ممکن است در سطوح تماس، اگزما ایجاد شود. در حالتهای خفیف فقط یک یا دو نایحه ممکن است دچار ضایعه شود.این بیماری مزمن است و مدتی بهبود نسبی می یابد و دوباره عود می کند . گاهی ممکن است دوره بهبودی طولانی شود، به ویژه اگر مسائل بهداشتی مراعات شود و از تماس با مواد آلرژی زا در صورتی که بروز عارضه به دلیل آلرژی نسبت به مواد خاصی باشد- پرهیز شود.

 

منبع:مه شو

 
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied