شمانیوز
شما نیوز

جوش های چموش و بدقلق را چگونه درمان کنیم؟

متخصص پوست و مو گفت: گاهی سیرنگوما روی پوست با جوش اشتباه گرفته می شود اما سیرنگوما یک بیماری پوستی است که مانند جوش روی پوست ظاهر می شود.

جوش های چموش و بدقلق را چگونه درمان کنیم؟

دکتر زهره نیکبخت متخصص پوست و مو با اشاره به علل اصلی جوش صورت اظهار داشت: علت اصلی ایجاد جوش صورت، چرب بودن پوست و همچنین زمینه ژنتیکی که به صورت خانوادگی منتقل می شود، است.

 

انواع جوش های صورت

وی افزود: انواع جوش های صورت می توانند آکنه ها، آکنه های نرمال، کیست های کومدون و کیست های میلیا باشند که این کیست ها اگر روی پوست باقی بمانند متورم و باعث ایجاد عفونت می شوند.

این متخصص پوست و مو بیان داشت: گاهی سیرنگوما روی پوست با جوش اشتباه گرفته می شود اما سیرنگوما یک بیماری پوستی است که مانند جوش روی پوست ظاهر می شود.

 

علل ایجاد جوش سرسیاه

دکتر نیکبخت با اشاره به علل ایجاد جوش های سرسیاه روی پوست گفت: زمانی که از منافذ پوست، چربی ترشح می شود مواقعی که در پوست چربی باقی می ماند سطح بیرونی پوست با اکسیژن، اکسیده و تیره رنگ می شود و جوش های سر سیاه را به وجود می آورد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که آیا تغییرات هورمونی می تواند دلیلی بر ایجاد جوش صورت شود یا خیر، تصریح کرد: علاوه بر زمینه ژنتیک، بعضی از غذاها و خوردن بیش از حد آجیل و دانه های روغنی، کاکائو و شکلات می تواند باعث ایجاد جوش شود؛ تغییرات هورمونی هم می توانند باعث ایجاد جوش شوند اما شکل ظاهری این نوع جوش ها با آکنه های ارثی و چربی پوست متفاوت است.

 

علل ایجاد جوش سر سفید

این متخصص پوست و مو با اشاره به بروز جوش های سر سفید روی پوست صورت گفت: جوش های سر سفید بیشتر میلیا یا کیست های غدد عرق هستند که مواد جامد عرق بعد از تبخیر شدن به صورت توده های سفید رنگ در عمق پوست باقی میماند؛ این جوش ها می تواند به علت اختلال ترشح عرق و همچنین گرمای شدید هم تظاهر پیدا کنند.

 

عفونی شدن جوش

دکتر نیکبخت بیان کرد: اگر این نوع جوش ها را بتوانیم درمان کنیم که برطرف خواهند شد اما گاهی اوقات هم با ماندن روی پوست عفونی و قرمز رنگ می شوند و بعد از مدتی خود سر باز می کنند.

وی به جوش های چرکی و قرمز هم اشاره کرد و افزود: جوش هایی که به شکل آکنه ارثی هستند درمان آنها با جوش هایی که با تغییر هورمون و تغذیه ایجاد می شوند، متفاوت است. جوش هایی که به دلیل تغییر هورمون و تغذیه ایجاد می شوند اگر خیلی سریع درمان نشوند زیر پوست باقی میمانند و با عفونی شدن، بزرگ و دردناک می شوند.

این متخصص پوست و مو توضیح داد: راه تشخیص انواع جوش ها بر عهده پزشک است؛ پزشک با اطلاعاتی که از بیمار می گیرد و مشاهده جوش، نوع جوش را تشخیص می دهد و درمان خاص آن را آغاز می کند.

 

درمان جوش های صورت

دکتر نیکبخت تاکید کرد: برای درمان، اولین نکته ای که بیمار باید در نظر بگیرد رعایت بهداشت و شستشو پوست است. نباید به جوش دست زد و یا آن را تخلیه کرد چراکه جای جوش باقی می ماند.

وی یادآور شد: بیمار می تواند با استفاده از محلول سبک نسبت به رفع جوش های صورت اقدام کند اما اگر جوش با شستن محلول رفع نشد می تواند با مراجعه به پزشک نسبت به درمان آن اقدام کند.

 

جوش های زیرپوستی

این متخصص پوست و مو با اشاره به جوش های زیرپوستی گفت: جوش های زیرپوستی در این روزها بیشتر به علت استفاده از ماسک و بخاری که زیر پوست جمع می شود، تظاهر پیدا کند. همه جوش های زیرپوستی قابل درمان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied