شمانیوز
شما نیوز

کرونای انگلیسی چه علائمی دارد؟

گونه جدیدی از ویروس کرونا با سرعت انتقال سریع‌تر در انگلیس کشف شده که در حال انتشار در نقاط دیگر جهان است، اما علائم ویروس کرونای انگلیسی چیست؟

کرونای انگلیسی چه علائمی دارد؟
گونه جدیدی از ویروس کرونا با سرعت انتقال سریع‌تر در انگلستان کشف شده که در حال انتشار در نقاط دیگر جهان است و به‌دلیل نوع جهشی که داشته، نگرانی‌های جدی را در سطح جهان به وجود آورده است. 
 
 

مدل جدید انتقال ویروس کرونا 

 
 
نگرانی از شیوع ویروس کرونا خطرناک انگلیسی باعث شده تا بسیاری از کشور‌ها سفر اتباع انگلیس را ممنوع کرده و جلوی پرواز‌های خارجی این کشور را نیز بگیرند.
 
روز سه شنبه 16 دی ماه، سعید نمکی - وزیر بهداشت کشورمان از شناسایی اولین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد.
 
تحقیقات دانشمندان در آمریکا، انگلیس، و دیگر نقاط جهان نشان داده است ویروس کرونای جدید باعث ایجاد علائم شدید در بیماران نمی‌شود. تحقیقات دانشمندان انگلیسی بر روی بیش از یک هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا نشان می‌دهد هیچ ارتباط معناداری میان ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا و افزایش نرخ مرگ و میر یا بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.
 
 

هزینه های درمان کرونا در کشور های مختلف



ویژگی‌های کرونای جدید جهش‌یافته:

از گونه‌های قبلی واگیردارتر است.

دو برابر عفونی‌تر است.

سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است.

به سرعت جایگزین گونه قبلی می‌شود.

آزمایشش هفته‌ها یا شاید ماه‌ها طول می‌کشد.

آنتی‌بادی نجات‌یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

اولین بار در شهریور ماه شناسایی شد، اما تا الان توسط نخست‌وزیر انگلیس پنهان شده بود و دوسوم مبتلایان در انگلیس حامل این ویروس بودند.

گونه جدید به کشورهایی چون دانمارک، ایتالیا، استرالیا و هلند منتقل شده است.

در حال حاضر راه حل سریع برای مقابله با آن اعمال قرنطینه است.

واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن هستند، اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن‌ها کارآیی نداشته باشند.

محققان می‌گویند ویروس کرونای جهش یافته جدید قابلیت سرایت بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد در انگلیس نسبت افرادی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده اند نسبت به کسانی که به ویروس کرونا معمولی آلوده شده اند، در حال افزایش است.

این نسخه جهش یافته کووید ۱۹ که برای نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلیس مشاهده شد، تاکنون در دستکم ۱۸ کشور مختلف از جمله ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه، ایران و کانادا پخش شده است.
 
 
 

جهش ویروس کرونا ؛ ویروس کرونای انگلیسی چه می‌کند؟

جهش تازه‌ای که از ویروس کووید ۱۹ در دسامبر سال ۲۰۲۰ (اواخر آذر ماه) در انگلستان کشف شده VUI-202012/01 نام دارد. دانشمندان در حال پژوهشِ بیشتر روی این جهش از ویروس هستند. هنوز ابعاد اثرگذاری ویروس کرونای انگلیسی دقیقا مشخص نشده، اما بسیاری از کشورها تردد به انگلستان را محدود یا ممنوع کرده‌اند.

 

همه چیز درباره ویروس کرونا انگلیسی7

 

جهش تازه ویروس کرونا با عنوان VUI-202012/01 شناخته می‌شود؛ اما این حروف و اعداد به چه معنا هستند؟ اینها به‌طور اختصاری نماینده عبارت کاملِ Variant Under Investigation, Year 2020, Month 12, Variant 01 هستند که معنای آن، گونۀ تحت تحقیق، سال ۲۰۲۰، ماه ۱۲، گونۀ ۰۱ است.

دانشمندان می‌خواهند بدانند جهش ویروس کرونا از نظر شدتِ علائم چه تفاوت‌هایی با گونۀ قبلی دارد. آیا بیماری ناشی از این مهمان ناخوانده و تازه‌وارد شدیدتر از مورد قبلی است؟ آیا واکسن‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند روی آن هم اثرگذار خواهند بود؟

 

 

گونه جدید ویروس کرونا و جهش ویروس

از ۱۳ دسامبر (اواخر آذر ماه) ۲۰۲۰، حدود ۱۱۰۸ مورد فرد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونای انگلیسی در این کشور مشاهده شده‌اند. شناسایی این جهشِ تـازه بـه‌واسـطه تـحقیـقـات اپیدمیولوژیک و ویـروس‌شناسـی مـمکـن شـده اسـت. در اوایـل دسـامبـر سـال ۲۰۲۰، تعداد مبتلایان به کرونا در جنوب‌ شرقی انگلستان افزایشی ناگهانی داشته و همین افزایش بود که به تحقیقات بیشتر و کشف جهش ویروس کرونا منجر شد.

با وجود محدودیت‌هایی که از سوی دولت اعمال شده بود و تلاش‌هایی که برای کنترل بیماری انجام می‌گرفت، همچنان به‌شمار بیماران مبتلا به کرونا در جنوب‌ شرقی انگلستان اضافه می‌شد؛ بنابراین نیاز به پیگیری دقیق‌تر، بیش از پیش خود را نشان می‌داد.

برای اینکه موضوع شفاف‌تر شود، اجازه بدهید درباره جهش و گونه جدید ویروس برایتان بیشتر توضیح بدهیم. گونه جدیدِ هر ویروس زمانی به ‌وجود می‌آید که ساختار ژنتیکیِ ویروسِ قبلی تغییر کند. تمام ویروس‌ها در طول زمان جهش می‌یابند؛ پس ویروس کرونا نیز از قاعده ویروس‌ها مستثنا نیست.

مانند تمام گونه‌های ویروس، ویروس کرونای انگلیسی نیز که جهش‌یافته نوع اولیه کروناست، دارای نشانه‌های ژنتیکی یا اثرانگشت ژنتیکی مخصوص به خود است. این ویژگی‌ها شناسایی و بررسی‌اش را ساده و ممکن می‌کنند. این را هم به ‌یاد داشته باشید که جهش‌های ویروس‌ها لزوما آنها را خطرناک‌تر و مسری‌تر نمی‌کنند؛ اما درباره ویروس کرونای انگلیسی داستان از این قرار است که میزان سرایتش ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی ارزیابی می‌شود.

پیتر هوربی (Peter Horby)، متخصصبیماری‌های عفونی و رئیس «گروه مشاوران تهدیدهای ویروس تنفسی نوظهور» در انگلستان، اعلام کرده است:

در حال حاضر کاملا مطمئن هستیم که این گونۀ جهش‌یافته از ویروس کرونا سرعت انتقال بالایی دارد.

 

 

جهش‌ها و تغییرات ویروس کرونا

به‌طور میانگین، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا تا کنون، ۵ تا ۱۰ درصد از کل ویروس‌های کرونا در انگلستان دچار توالی شده و جهش‌هایی پیدا کرده‌اند. ۴ درصدِ جهشِ ویروس نیز در جنوب‌ شرقی انگلستان دیده می‌شود.

نخستین مشاهدات از ویروس کرونای انگلیسی در کِنت (kent) در جنوب ‌شرقی انگلیس بوده است. این مشاهدات حاکی از آن است که مبتلایان به ویروس جدید غالبا از سنین زیر ۶۰ سال هستند. این اطلاعات بنا به تجزیه‌وتحلیل‌های گذشته‌نگری به‌ دست آمده که ویروس جهش‌یافته را در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ کشف کردند و شاهد تداوم شیوع سریع آن در نوامبر (آذر ماه) هم بودند.

 

 

جهش‌های ویروس کرونای انگلیسی

تعداد ۱۴ جهش در ویروس باعث تغییرات آمینواسیدهای آن شده و ۳ حذف ژنتیکی هم در ویروس انجام گرفته است. این تغییرات می‌توانند منشأ تغییر قدرت انتقال ویروس در انسان‌ها شوند.

البته جهش‌های رخ‌داده در ویروس فقط در انگلستان دیده نشده‌اند، بلکه به‌طور مستقل در کشورهایی مانند استرالیا و آفریقای جنوبی هم گزارش‌هایی مبنی بر جهش رخ داده است. تحقیقات نشان می‌دهند جهش‌ها در انگلستان و آفریقای جنوبی ریشه مشترکی نداشته‌اند و این تغییرات به‌طور مستقل در هر کشور به‌ وجود آمده است. ویروس کرونای انگلیسی در کشورهایی مانند دانمارک، هلند، ایتالیا، استرالیا و ایسلند هم دیده شده است.

نیل فرگوسن (Neil Ferguson) از دانشمندان عضو «گروه مشاوران تهدیدهای ویروس تنفسی نوظهور» می‌گوید که احتمالا ویروس کرونای انگلیسی در کودکان هم عفونت‌زایی بالایی دارد و آنها را بیشتر هدف هجوم خود قرار می‌دهد. البته این فرضیه‌ها باید با پژوهش‌های بیشتر قطعی شوند و هنوز نمی‌توان ایده‌های مختلف را تمام‌وکمال پذیرفت.

بالابودن سرعت انتقال ویروس کرونای انگلیسی می‌تواند زمستان مرگ‌بار و سختی را به انگلستان و دنیا تحمیل کند. با شیوع سریع‌تر ویروس، احتمالا بیمارستان‌های این کشور و شاید نقاط دیگر دنیا در هفته‌های آتی پر از بیماران مبتلا به کرونایی شوند که نیاز به بستری دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied