شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه ماهی تن خانگی + دستورالعمل

برای تهیه تن ماهی در خانه چند روش وجود دارد که شما را با آن آشنا می کنیم.

طرز تهیه ماهی تن خانگی + دستورالعمل

برای پخت تن ماهی بهترین ماهی ماهی هوور است. استفاده از این ماهی طعمی کاملا شبیه به کنسرو ماهی های بسته بندی می دهد اما اگر خرید این ماهی برای شما سخت بود یا امکان پذیر نبود می توانید از ماهی های گوشتی دیگر مانند از ماهی هایی نظیر گِباب، تون، گیدر، زرده یا صارم هم استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه ماهی تن خانگی

 

برای تهیه تن ماهی در خانه باید از زودپز و یا قابلمه هایی که در آن کاملا بسته می شود و بخاری از آن خارج نمی شود استفاده کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه تن ماهی :

 

ماهی هووور  500 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم 
آب  1 استکان
آبلیمو  1 استکان
روغن زیتون به مقدار لازم 

 

 

طرز تهیه تن ماهی :

 

برای پخت تن ماهی در خانه، ابتدا ماهی را بشویید و پوست آن را بگیرید و گوشت های آن را به قطعات کوچک خرد کنید قطعات گوشت ماهی نباید ریز باشند زیرا باعث خرد شدن گوشت های ماهی می شود.

 

تیغ های ماهی را جدا کنید. روی ماهی نمک و فلفل و مقداری آبلیمو بریزید و با احتیاط کمی آن را مخلوط کنید فقط در حدی که ماهی ها مزه دار شوند. سپس داخل تابه ای یا زودپز که به سایز مقدار ماهی شما مناسب باشد انتخاب کنید. ماهی ها را کف زودپز بچینید و نباید بین ماهی ها فاصله باشد باید کف زودپز با ماهی کاملا پوشانده شود. سپس نمک را روی ماهی ها بریزید و بعد آبلیمو را بریزید. اکنون آب را روی ماهی ها بریزید و بعد روغن مایع بریزید. این میزان مواد باید کاملا با سطح ماهی ها یکی باشد اگر بیشتر بریزید باعث آبپز شدن ماهی ها می شود.

 

در زودپز را ببندید و زیر آن را شعله پخش کنید و اجازه بدهید با حرارت ملایم به مدت 1 ساعت بپزد. سپس در زودپز را باز کنید. و روی آن روغن زیتون بریزید و داخل ظرف مناسب بکشید. این تن ماهی را با سبزی پلو یا شوید پلو و یا با نان سرو کنید.

 

 

طرز تهیه تن ماهی داخل قابلمه :

 

برای پخت تن ماهی داخل قابلمه مانند روش بالا مراحل اولیه را انجام بدهید سپس ماهی ها را کف قابلمه بچینید به صورتی که هیچ فاصله ای بین آن ها نباشد و بعد روغن و نمک و آب و آبلیمو را اضافه کنید. میزان آب باید کم باشد و زیر قابلمه را خیلی کم کنید و در آن را ببندید  اجازه بدهید خیلی آرام بپزد اگر لازم بود از شعله پخش کن استفاده کنید.

 

در این روش می توانید ماهی را تست کنید. با چنگال تکه ای از آن را بردارید بین گوشت های ماهی نباید قرمز باشد باید کاملا پخته شود. اجازه بدهید آب تن ماهی تان خیلی کشیده شود. بعضی ها تمایل دارند گوشت تن ماهی برشته شود در این صورت کاملا آب ماهی را کشیده شود و باز مقداری دیگر روغن بریزید و اجازه بدهید گوشت ها کمی برشته شوند سپس آن ها را برگردانید تا طرف دیگر آن هم کمی برشته شود. 

 

 

طرز تهیه تن ماهی داخل شیشه :

 

برای تهیه ی تن ماهی به این روش ابتدا شیشه های تمیز و سالم را انتخاب کنید سپس داخل آب جوش بجوشانید تا استرلیزه شوند. بعد از اینکه آن ها جوشاندید آن ها را از داخل آب بیرون بیاورید و سپس ماهی ها را شسته و پوست بگیرید، استخوان های آن را جدا کنید و با کمی نمک و فلفل آن ها را مزه دار کنید.

 

سپس ماهی ها را داخل شیشه های تمیز بریزید و نباید شیشه کاملا پر شود بعد از آن مقداری روغن زیتون و نمک روی آن بریزید در حدی که حدود 2 سانت از شیشه خالی بماند به وسیله ی چاقو ماهی ها را به آرامی تکان بدهید که اطراف شیشه با روغن زیتون چرب شود.

 

سپس در شیشه را محکم ببندید و آن را داخل قابلمه ای قرار بدهید و داخل آن آب بریزید دقت کنید آب باید تا حدی باشد که از قابلمه به بیرون نپاشد و روی شیشه را بگیرد تا همه ی قسمت های ماهی مغزپخت شود. این کار حدود 2 ساعت زمان می برد توجه داشته باشید زیر شعله خیلی زیاد نباشد که سبب شکستن شیشه شود و خیلی کم نباشد که ماهی ها نپزند.

 

بعد از اینکه رنگ گوشت ماهی تغییر پیدا کرد زیر شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید و آب و شیشه خنک شود سپس آن را بیرون بیاورید و با احتیاط در شیشه را کنید و میل کنید.

در تهیه ی تن ماهی به این روش شیشه هایی را انتخاب کنید که در آن ها کاملا بسته شود و آب داخل قابلمه به آن نفوذ نکند از شیشه هایی با درهای فلزی و سالم استفاده کنید.

 

پس از باز شدن در شیشه، به مدت 2 روز باید تن ماهی مصرف شود وگرنه فاسد می شود.

اگر در شیشه باز نشود می توانید آن ها را به مدت 1 سال داخل یخچال نگهداری کنید.

 

 

نکاتی برای تهیه تن ماهی داخل قابلمه و زودپز :

 

•  برای تهیه ی تن ماهی می توانید آبلیمو را حذف کنید.

 

•  برای تهیه ی تن ماهی می توانید از ادویه ی مورد علاقه تان استفاده کنید این کاملا سلیقه ای است.

 

•  برای تهیه ی تن ماهی در منزل می توانید میزان نمک آن را کم یا زیاد کنید.

 

•  میزان آب داخل کنسرو ماهی را کم کم بریزید که مبادا زیاد شود اگر بتوانید آب کمتری بریزید خیلی بهتر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied