شمانیوز
شما نیوز

واکسیناسیون اساتید و دانشجویان

دانشجویان تا نیمه آبان واکسینه می شوند | بازگشایی دانشگاه ها

معاون آموزشی وزیر بهداشت از واکسیناسیون همه دانشجویان تا نیمه آبان خبر داد و گفت:‌تحصیل دانشجویان علوم پزشکی به صورت مجازی و حضوری است.

دانشجویان تا نیمه آبان واکسینه می شوند | بازگشایی دانشگاه ها

به گزارش شمانیوز: علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت در شبکه خبر با اشاره به آخرین تمهیدات برای بازگشایی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: با هماهنگی که بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته واکسیناسیون دانشجویان و اساتید  آغاز شده و اکیپ‌هایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی مستقر و واکسیناسیون دانشجویان را انجام می‌دهند.

وی از واکسیناسیون دوم سوم از دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌یک سوم باقیمانده و عمده دانشجویان غیرپزشکی نیز واکسینه خواهند شد؛ به طوری که قرار ما به این شکل است تا نیمه آبان واکسیناسیون همه دانشجویان انجام شود.

 

13991017000706_Test_PhotoN

معاون آموزشی وزیر بهداشت بر تسریع در سرعت واکسیناسیون تأکید کرد و گفت:‌در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی  واکسیناسیون یک سوم باقیمانده دانشجویان را نیمه مهر ماه پوشش می‌دهیم و سایر دانشگاه‌ها نیز به سرعت واکسینه می‌شوند.

حق‌دوست یادآور شد: وظیفه وزارت بهداشت واکسیناسیون دانشجویان است؛ البته در بازگشایی دانشگاه علوم پزشکی خودمان اقدام می‌کنیم و سعی‌مان این است تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت کامل و حضوری وارد دانشگاه‌ها شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان دارای کارهای عملی به صورت حداکثری و برای دانشجویان جدیدالورود نیز تلاش می‌کنیم چند ماه از سال تحصیلی را در دانشگاه گذرانده؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی حداکثر 50 درصد باشد.

وی با بیان اینکه بر حضور دانشجویان سال آخر تحصیل در دانشگاه‌ها به صورت حضوری تأکید داریم، گفت: امروز با معاون آموزشی وزارت علوم صحبت کرده‌ایم و آنها نیز گفتند برنامه‌ریزی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آغاز سال تحصیلی تا حدود زیادی برای ما قابل اجراست؛ البته درباره چگونگی بازگشایی دانشگاه‌ها در رشته‌های غیر علوم پزشکی وزارت علوم اطلاع‌رسانی می‌کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از روش حضوری مجازی دانشجویان علوم پزشکی جدیدالورود خبر داد و گفت:‌البته این با این پیش‌شرط صورت می‌گیرد که واکسیناسیون دانشجویان و خانواده‌های آنها عملی شود؛ضمن اینکه تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا اگر دانشجویی نسبت به این بیماری مضطرب یا بیماری زمینه‌ای داشت، بدون درج در سنوات  به این دانشجو مرخصی داده شود؛البته درصد اندکی از دانشجویان این طور هستند.

حق‌دوست با اشاره به تمهیدات دیگر وزارت بهداشت برای تحصیل دانشجویان در سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد:‌برنامه‌ریزی شده تا در دانشگاه‌ها مکان‌هایی برای دانشجویانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در نظر گرفته شود تا این دانشجویان در این مکان‌ها ایزوله و درمان شوند؛

وی اضافه کرد:برای سرعت گرفتن واکسیناسیون نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده؛ به طوری که کلینیک‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکسیناسیون دانشجویان مشارکت می‌کنند و مکان‌هایی برای واکسیناسیون در پردیس‌های دانشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

تزریق دوز دوم واکسن اعضای هیات علمی

رئیس مرکز بهداشت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه‌ها باید هنگامی بازگشایی شوند که ۷۰ درصد افراد جامعه یا واکسینه شوند یا مبتلا شده باشند. اگر اینطور نباشد ، بازگشایی دانشگاه‌ها کار اشتباهی است.

دکتر حمید کشوری ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: از زمان آغاز واکسیناسیون دانشگاهیان امیرکبیر تقریبا ۴ هفته گذشته و همزمان با فرآیند واکسیناسیون کلیه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه امیرکبیر ونیز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن کووید-۱۹ را در محل دانشگاه دریافت کردند. 

وی در مورد واکسیناسیون اساتید این دانشگاه گفت: با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در دانشگاه، همه اساتید مراجعه کرده و واکسن تزریق کردند.البته برخی از اساتید هم به دلیل شرایط سنی خود، از قبل واکسن زده بودند. از هفته جاری نیز دوز دوم واکسن اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان تزریق خواهد شد. 

دکتر کشوری ادامه داد: با توجه به اینکه مرکز بهداشت دانشگاه امیرکبیر، دبیرخانه منطقه ۱ مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های کشور است. به همین دلیل از فرآیند واکسیناسیون کل کشور آگاه هستیم.  پس از اعلام توقف واکسیناسیون در دانشگاه‌ها، تنها دانشگاهی که فرآیند واکسیناسیون را ادامه داد، دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. امیدوارم با تامین واکسن در هفته جاری، بتوانیم شاهد شرایط بهتری در امر واکسیناسیون دانشگاهیان به ویژه دانشجویان باشیم. 

دکتر کشوری در رابطه با زمان واکسیناسیون در دانشگاه امیرکبیر افزود: بر اساس دستور وزارت بهداشت، از چهار هفته قبل واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه‌ها به جز دانشگاه تهران متوقف شد که این تفاوت در بین دانشگاه‌ها، سؤالات زیادی را به وجود آورد.  

رئیس مرکز بهداشت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در این دانشگاه، واکسن آسترازنکا و سینوفارم برای تزریق در اختیار اعضا قرار گرفت، افزود : طبق قولهایی که گرفتیم، تلاش میکنیم از این هفته واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی تحصیلات تکمیلی را انجام دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم و وزارت بهداشت اعلام کردند که اعضای دانشگاه‌ها را واکسینه میکنیم و با توجه به اینکه واکسن برخی از افراد آسترازنکا بوده است، ایمنی این افراد در برابر کووید-۱۹، بعد از دوماه و نیم حاصل می‌شود که عملا به ترم بعد نمی رسیم. ولی اینکه واکسیناسیون را برای تعدادی از افراد انجام دهیم و بگوییم این افراد مجاز به ورود به دانشگاه هستند، از نظر علمی صحیح نیست. چراکه از نظر علمی، در کل دنیا، دانشگاه‌ها آخرین مراکز تجمعی هستند که می‌توانند در زمان همه‌گیری‌ها بازگشایی شوند. زیرا افراد از شهرها و کشورهای مختلف وارد یک دانشگاه میشوند. 

رئیس مرکز بهداشت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر در این رابطه ادامه داد: از نظر علمی، زمانی همه جامعه به حالت عادی بازمیگردد که یا ۷۰ درصد افراد جامعه به بیماری مبتلا شده باشند و یا واکسینه شده باشند. اگر این دو نکته را کنار همدیگر بگذاریم، دانشگاه‌ها باید هنگامی بازگشایی شوند که ۷۰ درصد افراد جامعه یا واکسینه شوند یا مبتلا شده باشند. اگر اینطور نباشد بازگشایی دانشگاه‌ها کار اشتباهی است. در چنین شرایطی، مصونیت فقط برای افرادی است که واکسینه شده‌اند در صورتی‌که افراد واکسینه شده می توانند ناقل باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین به عنوان مثال اگر اساتید وارد دانشگاه شوند، می توانند ناقل باشند و شرایط واگیری را برای خانواده خود ایجاد کنند. این معضلی بود که از اواخر سال گذشته با آغاز واکسیناسیون پزشکان، در رابطه با خانواده آنها به وجود آمد و ریسک ابتلا به کووید-۱۹ برای خانواده اعضای کادر درمان افزایش پیدا کرد. اگر دانشگاه‌ها نیز در چنین شرایطی بازگشایی شوند، ریسک ابتلا به بیماری در میان اعضای خانواده دانشگاهیان افزایش پیدا خواهد کرد . در اغلب کشورهای پیشرفته نیز، اگر قشری در اولویت دریافت واکسن قرار میگ یرد، کل اعضای خانواده آنها نیز واکسینه می شوند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied