شمانیوز
شما نیوز

اول مهر

کلاس اولی‌ها پنج‌شنبه اول مهر به مدرسه می‌روند

براساس اعلام آموزش و پرورش، امسال جشن شکوفه ها و غنچه‌ها برای نوآموزان، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اول مهر برگزار می‌شود.

کلاس اولی‌ها پنج‌شنبه اول مهر به مدرسه می‌روند

به گزارش شما نیوز: براساس اعلام آموزش و پرورش، امسال جشن شکوفه ها و غنچه‌ها برای نوآموزان، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اول مهر برگزار می‌شود. جشن شکوفه ها اول مهر ویژه مدارس ابتدایی است. اول مهر برای کلاس اولی‌ها معمولا روز اشک‌ها و لبخندها محسوب می‌شود.

 وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای نوآموزان، روز پنجشنبه اول مهر در سراسر کشور خبر داد.

آموزش و پرورش در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس آمده است: جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای نوآموزان پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌ها، روز پنجشنبه اول مهر در سراسر کشور برگزار خواهد شد و آیین آغاز سال تحصیلی( ۱۴۰۱-۱۴۰۰) روز شنبه، سوم مهر با حضور ریاست جمهوری و نواختن زنگ یکی از مدارس کشور، برگزار می‌شود.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان کلاس اولی و نوآموزان پیش دبستانی در مراسم شروع سال تحصیلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گروه‌بندی امکانپذیر خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط کرونا در کشور، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را قرار است از اوایل آبان ماه با حضور حداقلی در مدارس با جمعیت کمتر به صورت حضوری برگزار کند اما قرار است از اول مهرماه ۷۰ درصد دانش‌آموزان با استفاده از شبکه شاد سال تحصیلی را آغاز کنند.

در مدارس روستایی و عشایری کلاس‌های درس به صورت حضوری است.

اول مهر

اولین روز مهر که بوی خوش دوران فراموش نشده مدرسه را به ما یادآوری می‌کند فرصتی برای دوستی با افراد جدید است. با وجود اینکه  حال و هوای اول مهر و شروع شدن پاییز بسیار زیباست اما برخی از کودکان اول مهر را دوست ندارند و واکنش های مختلفی به این روز نشان می دهند؛ مثلا بعضی‌ها قبل از ورود به کلاس با گریه دست اولیاء حود  را فشار می‌دهند و دوست ندارند همزمان با دیگر دانش آموزان وارد کلاس درس یا همان خانه دوم خود که خاطره ساز دوران کودکی است، شوند.

اما بعضی از بچه‌های دیگر یا به اصطلاح شیطون و پر ذوق خود را طوری برای رفتن به مدرسه با علاقه زیاد آماده می‌کنند که هر انسانی در هر رده سنی دلش به حال و هوای خوش و به یاد ماندنی آن دوران تنگ می‌شود.

این شعر قیصر امین پور شاید بتواند خنده بر لب‌های خیلی از ما بیاورد که یادآور دوران بی دغدغه کودکی هایمان است:

باز آمــد؛ بویِ مـــاهِ مدرسه بوی بازی‌های راهِ مـــدرسه

بوی ماه مهر… ماهِ مهـــربان! بوی خورشیـدِ پگاهِ مدرســه

از میــانِ کوچه‌های خستگی می‌گریزم؛ در پنــاهِ مدرسـه

باز می‌بینم ز شوقِ بچـه هــا اشتیـاقی در نگـاهِ مدرســه

زنگِ تفریح وُ هیــاهویِ نشــاط خنـــده هایِ قاه قـــاهِ مدرسه

باز هم بوی بـاغ را، خواهم شنیــد از ســرودِ صبحـگاه مدرســه

روزِ اول، لاله‌ای خواهم کشید سرخ! بر تخته سیـاه مدرسه...

باز آمد؛ بویِ مــاه مدرســه بوی بازی هـای راهِ مدرســه

در همین راستا گفت و گویی با بازیگر مطرح کشور ترتیب داده شده که در ادامه می‌خوانید:

مرجانه گلچین: من با گریه وارد مدرسه شدم

حس و حال شما در روز‌های اول مهر چگونه بود؟

پاییز یک فصل زیبا و دوست داشتنی و از بقیه فصل‌ها قشنگ‌تر و دیدنی‌تر است چرا که پاییز من را یاد دوران کودکی‌ام می‌اندازد. من با گریه وارد مدرسه شدم و دلم نمی‌خواست دستم را از دست مادرم جدا کنم و به کلاس درس بروم. البته اولین روز مهر به علت وابستگی به خانواده عزیزم از مدرسه راهی خانه شدم.

از تجربه‌های تلخ و شیرین هنگام ورود به مدرسه بگویید.

۱۰ روز اول مدرسه رفتن من واقعا دوران سختی بود و تا دوم دبستان تجربه تلخی به علت نداشتن معلم خوب از مدرسه را داشتم. به طوریکه از ورود به مدرسه ترس و وحشت داشتم. از سال سوم دبستان عشق من به مدرسه با لطف معلمان عزیزم به خصوص  خانم وکیلی هزاران برابر بیشتر شد چرا که این بانوی گرامی و معلم مهربان من را به درستی با علاقه زیاد به مدرسه و کلاس درس آشتی داد و امیدوارم هرجا که هستند شاد و سلامت در کنار خانواده محترمشان روزگار خوشی را بگذرانند.

رابطه شما با مدرسه و معلمان چگونه بود؟

دو سال اول مدرسه زمان بسیار مهمی برای دانش آموزان در جهت درک مفاهیم است، اما از آن جایی که من در سال سوم دبستان با مدرسه دوست شدم و نمراتم بالا رفت هیچ وقت نتوانستم با درس ریاضی ارتباط خوبی برقرار کنم و این درس به یک معضل بزرگی برایم تبدیل شد ولی نمرات درس‌های حفظی من به شدت بالا بود. اما با وجود اینکه به سن میان سالی رسیدم با خوشحالی از دوران کودکی ام به خصوص زمان مدرسه یاد می‌کنم.

 قیمت‌های لوازم التحریر زمان شما با الان چقدر تغییر کرده است؟

سال تحصیلی جدید با خرید لوازم التحریر‌های رنگارنگ و نو پر از خاطرات دوست داشتنی است، اما متاسفانه به علت گرانی زیاد خیلی از خانواده‌های سرزمینم بودجه کافی برای تامین این وسایل برای فرزندانشان را ندارند. امیدوارم مشکلات گرانی به خصوص لوازم التحریر برای مردم این روز‌ها دغدغه نباشد تا خانواده‌ها شرمنده کودکان سرزمین خود نباشند. من به شدت آرزوی موفقیت زیادی در سال تحصیلی جدید را برای تک تک دانش آموزان سرزمینم دارم.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied