شمانیوز
شما نیوز

واکسن کرونا و آنفلوآنزا

آیا می شود واکسن آنفولانزا و کرونا را با هم تزریق کرد؟

افراد می‌توانند واکسن کرونا را همزمان با واکسن‌های دیگر دریافت کنند به طوری که می‌توان واکسن کرونا را با یک واکسن دیگر حتی در یک روز تزریق کرد.

آیا می شود واکسن آنفولانزا و کرونا را با هم تزریق کرد؟

به گزارش شمانیوز: افراد می‌توانند واکسن کرونا را همزمان با واکسن‌های دیگر دریافت کنند به طوری که می‌توان واکسن کرونا و آنفلوآنزا را حتی در یک روز تزریق کرد. از زمان آغاز فرآیند واکسیناسیون مردم نگران این موضوع بودند که آیا می‌توان دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را به صورت همزمان دریافت کرد. زمانی که مجوز تزریق واکسن کرونا برای اولین بار صادر شد متخصصان توصیه کرده بودند که بهتر است دو واکسن  کرونا و آنفلوآنزا به صورت همزمان دریافت نشود.

دکتر محمدرضا صالحی متخصص بیماریهای عفونی: زمان مناسب تزریق واکسن آنفولانزا از اواخر شهریورماه تا دو هفته اول مهرماه است.

 

افراد می‌توانند دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را به صورت همزمان دریافت کنند البته توصیه شده است که یک واکسن را روی دست چپ و واکسن دیگر را روی دست راست تزریق کنند. در صورتی که افراد قصد داشته باشند هر دو واکسن را روی یک بازو تزریق کنند باید محل تزریق آن‌ها حداقل سه سانتی‌متر یا بیشتر با یکدیگر فاصله داشته باشد. اگر افراد ترجیح دهند که دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را با فاصله دریافت کنند بهتر است پس از گذشت ۱۴ روز واکسن دوم را تزریق کنند.

واکسن کرونا و آنفولانزا

بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا چند روز فاصله لازم است؟

به گفته پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت؛ شواهدی وجود ندارد که نشان‌دهنده تداخل استفاده از واکسن کووید-19 و واکسن آنفلوانزا باشد. بنابراین؛ با توجه به شواهد محدود موجود، به‌منظور به حداقل رساندن سردرگمی در خصوص هرگونه واکنش مرتبط، 14 روز فاصله و حداقل هفت روز فاصله بین تزریق واکسن کووید-19 و واکسن آنفلوانزا توصیه می‌شود.

آنفلوآنزا یکی از بیماری‌های بسیار مهم است که سالیانه در کل دنیا منجر به مرگ صدها نفر و بستری‌شدن هزاران نفر در بیمارستان‌ها می‌شود. بنابر بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا، واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، شدت بیماری، مراجعات پزشکی، بستری شدن بیمارستانی و مرگ را کاهش می‌دهد.

مقالات معتبر تایید کرده‌اند که امکان ابتلای همزمان به دو بیماری آنفلوآنزا و کووید-۱۹ وجود دارد و باید پیش از شروع فصل سرما، تمهیدات لازم برای مقابله با همه‌گیری همزمان این دو بیماری فراهم شود.

با توجه به موارد عنوان شده، پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران با تهیه یک گزاره‌برگ پاسخ سریع و با بررسی شواهد و مطالعات موجود، به این پرسش پاسخ دادند که «فاصله زمانی بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا چقدر باید باشد؟»

مطالعات و شواهدی که به طور مستقیم فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا را بررسی کرده باشد، وجود ندارد. در عین حال هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که نشان‌دهنده تداخل استفاده از واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا باشد.

اگرچه داده‌ای برای تزریق همزمان واکسن کووید-۱۹ با سایر واکسن‌ها وجود ندارد؛ اما تجربه گسترده در زمینه واکسن‌های دیگر غیر از کووید-۱۹ نشان داده است که ایمنی‌زایی و عوارض جانبی، چه در زمان تزریق به تنهایی و چه تزریق به طور همزمان، به طور کلی مشابه هستند؛ اما با توجه به عدم وجود داده‌ها بر روی تزریق هم‌زمان این دو واکسن و برای به حداقل رساندن سردرگمی در خصوص هرگونه واکنش مرتبط، حفظ فاصله دو هفته‌ای (۱۴ روزه) بین تزریق واکسن کووید–۱۹ و تزریق هر نوع واکسن دیگر (همانند واکسن آنفلوآنزا) توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و مرکز مشاوره ایمن‌سازی (IMAC) توصیه شده است. گروه مشاوره فنی استرالیا (ATAGI)، در مورد ایمن‌سازی حداقل زمان ترجیحی بین دریافت واکسن کووید-۱۹ و سایر واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوآنزا را هفت روز در نظر گرفتند و کاهش این فاصله زمانی را در شرایط ذیل قابل قبول دانستند:

۱. افزایش خطر ناشی از کووید-۱۹ یا سایر واکسن‌های پیشگیری‌کننده از بیماری (برای مثال شیوع کووید-۱۹، شیوع آنفلوآنزا، زخم‌ها مستعد به کزاز)؛

۲. مباحث لجستیکی یا پشتیبانی مانند دشواری برنامه‌ریزی برای حفظ فاصله هفت روزه.

این بدان معنی است که در صورت لزوم، فرد ممکن است قادر به دریافت واکسن دیگری در بین دو دوز واکسن کووید-۱۹ باشد. همانند سایر واکسن‌ها، اگر فرد دریافت‌کننده واکسن به شدت ناخوش احوال شود، واکسیناسیون باید به تعویق بیفتد. اگر فرد برای مدت زمان کوتاهی عوارض ناخواسته همچون تب بعد از دریافت واکسن را تجربه کند، سایر واکسن‌ها تا زمان از بین رفتن این عوارض نباید تزریق شوند.

تزریق هم‌زمان یا نزدیک به هم دو یا چند واکسن، برخی مواقع می‌تواند منجر به درجه بالاتری از عوارض جانبی خفیف تا متوسط شود و نسبت دادن عوارض جانبی بالقوه را به واکسیناسیون با چالش روبه‌رو می‌کند. اگر تزریق دو واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا به‌صورت هم‌زمان صورت گیرد، واکسیناسیون مجدد برای هیچ‌یک از واکسن‌ها مورد نیاز نیست و تنها بیمار باید مطلع باشد که احتمال افزایش عوارض جانبی مشترک وجود خواهد داشت. برخی نکات مهم در مورد فاصله زمانی بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا در ذیل مطرح شده است:

- اگر واکسن آنفلوآنزای حاوی ویروس زنده، تزریق شده است؛ چهار هفته منتظر بمانید و سپس واکسن کووید-۱۹ را تزریق کنید. اما اگر عملی نباشد، تزریق آن را به تاخیر نیندازید؛

- اگر دوز اول واکسن کووید-۱۹ را دریافت‌ کرده‌اید، در اسرع وقت (بسته به نوع واکسن) دوز دوم را هم دریافت کنید و بعد از ۱۴ روز واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید؛

- اگر در نوبت دریافت واکسن کووید-۱۹ هستید، به محض در دسترس بودن واکسن آنفلوآنزا، آن را دریافت کنید و پس از ۱۴ روز در صورت در دسترس بودن، واکسن کووید-۱۹ را تزریق کنید.

این گزارش به سفارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تهیه شده و دستورالعمل تخصصی نیست. بنابراین در استفاده از مطالب، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied