شمانیوز
شما نیوز

چرا تبخال می‌زنیم؟

‌یک پزشک گفت: بیش از نیمی از مردم در دوران کودکی یا نوجوانی به "تب‌خال" مبتلا می‌شوند.

‌یک پزشک گفت: بیش از نیمی از مردم در دوران کودکی یا نوجوانی به "تب‌خال" مبتلا می‌شوند.

دکتر نشاط در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: ممکن است کودک در سنین یک تا چهار سالگی به عفونت ویروسی دهان مبتلا شود. عامل این بیماری ویروسی است که موجب پدید آمدن تاول‌هایی ریز و شفاف در دهان می‌شود که گاه باز شده و دردناک بوده و به آن تبخال می‌گویند.

وی گفت: بیش از نیمی از مردم در دوران کودکی یا نوجوانی به این بیماری مبتلا می‌شوند و سپس برای تمام عمر ویروس و پادتن ضد ویروس را با خود حمل می‌کنند. به هر حال، بیماری فقط در زمانی واگیردار است که ویروس فعال بوده و موجب پیدایش نشانه‌های بیماری شود.

این پزشک در ادامه افزود: ویروس تبخال دو نوع دارد که هر یک نقاط مختلفی از بدن را متاثر می‌کند‌. نوعی که بیشتر با آن روبرو می‌شوید، سبب ایجاد تاول در دهان کودکان می‌شود. اگرچه این بیماری دردناک بوده و می‌تواند بار دیگر روی دهد، اما بیماری خطرناکی نیست.

وی در رابطه با علت بیماری گفت: دو نوع ویروسی که باعث بیماری می‌شوند، عبارتند از "هرپس سیمپلکس نوع یک" و "هرپس سیمپلکس نوع دو"، گونه نخست به طور معمول باعث عفونت در نواحی بالای کمر می‌شود و نوع دوم‌، نواحی زیر کمر را مبتلا می‌کند. همچنین می‌تواند نوزاد را به هنگام تولد آلوده کند.

وی بیان کرد: پس از این که بیماری به ظاهر از میان رفت،‌ ویروس بیماری در سلول‌های عصبی ناحیه زیرین پوست یا پوست به صورت نهفته زنده می‌ماند . فرد بیمار ممکن است تا آخر عمر حامل ویروس باشد. این ویروس پس از ماه‌ها یا سال‌ها در اثر تحریکاتی همچون نور شدید آفتاب،‌ تب و فشارهای روحی بار دیگر فعال شده و باعث بروز بیماری می‌شود.

نشاط افزود: بیش از نیمی از نوزادان نوعی پادتن علیه این ویروس را با خود دارند که از مادر خود گرفته‌اند. این کودکان تا شش ماهگی می‌توانند در برابر این بیماری مقاومت کنند. بر خلاف سایر بیماری‌های کودکان،‌ ابتلا به این بیماری موجب مصونیت دائمی کودک نمی‌شود، از این رو بیماری بار دیگر می‌تواند روی دهد. به هر حال تشخیص این که بیماری جدید بوده یا ناشی از فعال شدن دوباره ویروس قبلی است، به سادگی میسر نیست.

وی تاکید کرد: "هرپس سیمپلکس نوع یک" در بزاق، پوست،‌ ادرار، زخم و مدفوع شخص بیمار وجود دارد که البته رایج‌ترین شیوه انتقال عفونت،‌ از طریق بزاق (‌بوسیدن یا خوردن مشترک غذا) است.

نشاط درباره نشانه‌های بیماری گفت: عفونت اولیه با "هرپس سیمپلکس نوع یک" در بسیاری از کودکان علامتی ایجاد نمی‌کند،‌ اما در برخی از کودکان بویژه در سنین یک تا چهار سالگی، نشانه‌های بیماری به صورت التهاب حاد لثه‌ها و دهان آشکار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: علائم می‌تواند به سرعت با تبی خفیف یا شدید در دهان و از دست دادن اشتها آغاز شود و به تاول‌های شفاف و ریزی در لب‌ها،‌ لثه‌ها، زبان،‌ سقف دهان و ناحیه داخلی لپ‌ها منجر شود. در مدتی کوتاه این تاول‌ها ترکیده و اثری شبیه به زخم سفید رنگ برجای می‌گذارند،‌ لثه‌ها ملتهب و متورم می‌شوند و ترشح بزاق افزایش می‌یابد. تاول‌ها گاهی به پوست اطراف دهان و بینی گسترش یافته و تا ناحیه حلق یا لوزه‌ها نیز امتداد می‌یابند، این بیماری اغلب دردناک بوده و در جویدن و بلع دشواری ایجاد می‌کند.

نشاط اشاره کرد: عفونت "هرپس سیمپلکس نوع دو" می‌تواند خطرناک باشد. نوزادی که دچار آلودگی می‌شود به طور معمول به هنگام تولد با کمبود وزن روبه روست. اگر مادری در ناحیه تناسلی خود به این ویروس مبتلا باشد، احتمال واگیری نوزاد در هنگام تولد، پنجاه درصد خواهد بود که آن را عفونت هرپس سیمپلکس به هنگام تولد می‌نامند.

وی در پایان گفت: در صورت بیمار بودن فرزندتان از رفتن او به مدرسه جلوگیری کنید تا تمام نشانه‌های بیماری برطرف شود. این دوره بین یک تا دو هفته به طول خواهد انجامید. اگر فرزندتان سابقه بازگشت دوباره بیماری را دارد،‌ هنگام تابستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied