شمانیوز
شما نیوز

دود سیگار؛ زمینه‌ساز عفونت گوش در کودکان

یک فوق تخصص جراحی گوش گفت: کودکان در خانواده‌ای که پدر، مادر یا یکی از اعضای آن سیگار می‌کشند، در مقایسه با خانواده‌ای که سیگاری نیستند، بیشتر دچار عفونت‌های گوش می‌شوند.

یک فوق تخصص جراحی گوش گفت: کودکان در خانواده‌ای که پدر، مادر یا یکی از اعضای آن سیگار می‌کشند، در مقایسه با خانواده‌ای که سیگاری نیستند، بیشتر دچار عفونت‌های گوش می‌شوند.

دکتر حسن آب‌شیرینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان، اظهار کرد: معمولا عفونت گوش در کودکان زیر شش سال رخ می‌دهد و کودکان بین 6 تا 12 ماهه بیشترین موارد ابتلا به این عفونت‌ها را دارند.

وی درباره عوامل مهم بروز این عفونت‌ها در کودکان گفت: سیگار یکی از عوامل موثر در ایجاد عفونت‌های گوش در کودکان است و از نظر علمی نیز ثابت شده در خانواده‌ای که پدر، مادر یا یکی از اعضای خانواده سیگار می‌کشند، کودکان این والدین در مقایسه با خانواده‌ای که سیگاری نیستند، بیشتر دچار عفونت‌های گوش می‌شوند. ماده نیکوتین موجود در دود سیگار که این کودکان استشمام می‌کنند، موجب از بین رفتن مژک‌های درون بینی شده و به گوش میانی راه پیدا می‌کند.

این فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز درباره علت ابتلای کودکان بیش از بزرگسالان به عفونت‌های گوش، اظهارکرد: ساختار لوله بین گوش میانی و حلق و بینی به گونه‌ای است که اولین و مهم‌ترین کار آن، تنظیم فشار و تهویه گوش میانی است. این لوله همچنین موجب تخلیه ترشحات از گوش میانی به سمت حلق شده و آن را در برابر ترشحات و صداهای موجود محافظت می‌کند. در کودکان، ساختار این لوله در مقایسه با بزرگسالان تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در کودکان زیر 6 سال و عموما بین 6 تا 12 ماهگی طول این لوله کوتاه‌تر و فاصله گوش میانی تا حلق کمتر است بنابراین میکروب‌ها و ترشحات گوش به راحتی قابل انتقال به حلق است. همچنین قطر این لوله در گوش کودکان بیشتر از گوش بزرگسالان است و این موجب می‌شود که انتقال ترشحات سریع‌تر صورت گیرد. این شرایط موجب می‌شود کودکان بیش از بزرگسالان در معرض این عفونت‌ها قرار گیرند.

آب‌شیرینی اظهار کرد: در کودکانی که شکاف کام دارند، عضلاتی که موجب باز و بسته شدن لوله بین گوش میانی و حلق می‌شوند، دچار نقص مادرزادی بوده و این کودکان نیز بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های گوش میانی هستند. در این کودکان لوله مذکور دائما بسته است و سه کار مهم تهویه، تخلیه و محافظت گوش میانی انجام نمی‌شود، بنابراین گوش عفونت خواهد کرد.

وی گفت: علاوه بر اینها، بحث وجود لوزه سوم نیز مطرح است؛ یک بافت لنفاوی مجاور حلق وجود دارد که اصطلاحا لوزه سوم نامیده می‌شود. زمانی که این لوزه بزرگ شود، لوله بین گوش میانی و حلق را مسدود کرده و ایجاد عفونت در گوش می‌کند. لوزه سوم معمولا از سن مدرسه شروع به کوچک شدن می‌کند و در سن بلوغ اندازه آن به حداقل می‌رسد.

این فوق تخصص جراحی گوش افزود: وجود سینوزیت و عفونت بینی در کودکان نیز می‌تواند در ایجاد عفونت گوش میانی موثر باشد. حساسیت هم یکی دیگر از عوامل بسیار با اهمیت در کودکان است. حساسیت موجب ایجاد تورم و التهاب در مخاط بینی، سینوس، گوش و لوله بین گوش میانی و حلق و در نتیجه موجب ایجاد عفونت در گوش میانی می‌شود.

آب‌شیرینی اظهار کرد: کودکانی که سیستم ایمنی و دفاعی ضعیفی دارند از جمله کودکان سرطانی، کودکان مبتلا به نارسایی کلیه، دیابت و کودکان مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرخک، سرخچه، آبله مرغان، عفونت‌های میکروبی مانند سینه پهلوی شدید و همچنین کودکانی که به هر دلیل شیمی‌درمانی می‌شوند، بسیار مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی هستند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied