شمانیوز
شما نیوز

سه بیماری خطرناک ناشی از ذبح دام آلوده

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان نسبت به ابتلای مردم به سه عارضه تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم ناشی از ذبح دام های آلوده ، هشدار داد.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):ˈمحمدرضا شیرزادیˈ افزود: اگر مردم برای قربانی کردن دام در روزعید قربان از مراکزغیرمجاز اقدام به تهیه دام کنند ممکن است هم ذبح کننده دام و هم تمام افرادی که با دام یا خون آن در تماس بوده اند به بیماری های تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم مبتلا شوند.

وی به افرادی که می خواهند ذبح دام را انجام دهند توصیه کرد تا حد ممکن ذبح در کشتارگاه ها انجام شده و هنگام ذبح نیز دستکش داشته باشند.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: مردم باید گوشت های حاصل از دام های ذبح شده را حتما به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و از مصرف بلافاصله آن خودداری کنند چراکه نگهداری گوشت ها در یخچال درصورت آلوده بودن آنها، ویروس ها را از بین می برد.

شیرزادی یادآور شد که سالانه 79 مورد تب کریمه کنگو در کشور ایجاد می شود که 70 درصد موارد این بیماری براثر تماس با دام آلوده است.

وی افزود: همچنین سالانه حدود 12 هزار مورد تب مالت و 200 مورد سیاه زخم در کشور مشاهده می شود.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، توضیح داد: 20 درصد موارد تب کریمه کنگو منجر به مرگ و میر می شود.

شیرزادی گفت: تب مالت نیز یک بیماری مزمن ناتوان کننده است که کمردرد و دردهای مفاصل طولانی مدت ایجاد می کند.

وی یادآور شد که اگر ضایعات جلدی بیماری سیاه زخم درمان نشود تا 40 درصد، مرگ و میر ایجاد می کند اما خوشبختانه مورد سیاه زخم منتهی به مرگ و میر در کشور نداشته ایم.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که دام های مورد نیاز خود برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنند چراکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied