شمانیوز
شما نیوز

40گیاه یا آش گزنه؛ غذای پایان روزهای زمستان در مازندران

در آخرین چهارشنبه سال پخت آش هفت ترشی یا چهل گیاه برای رفع اظهار دلسردی از سال کهنه است.

در آخرین چهارشنبه سال پخت آش هفت ترشی یا چهل گیاه برای رفع اظهار دلسردی از سال کهنه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، یکی از غذاهای سنتی مازندران که با وجود حبوبات از پروتیئن‌های گیاهی سرشار است آش‌ترش یا آش‌گزنه نام دارد و کدوحلوایی و سبزیجات معطر موجب خوشمزگی آن می‌شود.

در آخرین چهارشنبه سال زنان مازندرانی این غذای خوشمزه را پخت می‌کنند که مانند آن را در استان دیگر نمی‌بینید.

از شکوفه‌های آلوچه گرفته تا بچا بچا (گل پامچال وحشی)، گل بنفشه و سبزی‌های گوناگون در این آش استفاده می‌شود و گزنه نیز یکی از سبزیجاتی است که در این نوع آش به بهتر شدن طعم غذا کمک می‌کند.

محسن باستانی -رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم‌شهر- در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: پس از دهه نخست ماه اسفند، تدارک جشن نوروز در مازندران آغاز می‌شود.

وی افزود: بانوان مازندرانی در آخرین چهارشنبه سال آش هفت‌ترشی یا چهل گیاه درست می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم‌شهر تصریح کرد: آش هفت‌ترشی از هفت نوع حبوبات، سبزی و ترشی مانند آب نارنج، آبلیمو، آب انار، سرکه، گوجه سبز و شیره ازگیل تهیه می‌شود که به "آش گزنه" یا "کال چهارشنبه آش" نیز معروف است.

وی یادآور شد: مردم مازندران سرخی آتش را نشانه‌ سلامت و گرمای آن را زندگی بخش می‌دانند.

به گزارش ایسنا، رسم‌های مازندرانی‌ها علاوه بر ایجاد نشاط و شادی خوبی‌های دیگری نیز با خود به همراه دارد، به عنوان مثال اگر به آش‌ترش که در شب چهارشنبه‌سوری پخت می‌شود نگاهی اجمالی بیندازیم می‌بینیم گیاه گزنه در آن قرار دارد، گزنه این گیاه خشن بهترین دوست سلامتی انسان‌ها و دارای خواص درمانی بسیاری است.

زیر پوست خشن این گیاه، خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است و این گیاه موجب تصفیه‌ خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود.

از آنجایی که این گیاه ظاهر خشنی دارد و لمس آن موجب خارش و سوزش پوست می‌شود شناسایی آن ساده به نظر می‌رسد.

یونانی‌ها و رومی‌های باستان از این گیاه برای درمان بیماری‌های فصل سرما، آرتریت و برای رشد سریع‌تر موهای‌شان استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied