شمانیوز
شما نیوز

با خاموش کردن این ژن در بدنتان لاغر شوید

دانشمندان به تازگی ژنی کشف کردند که نشان می‌دهد تنها یک درصد از جمعیت به واسطه آن هرچه دلشان می‌خواهد می‌توانند غذا بخورند و چاق نشوند.

با خاموش کردن این ژن در بدنتان لاغر شوید

به گزارش شمانیوز به نقل از بهداشت نیوز :  در حالی که برخی افراد رژیم‌های سختی می‌گیرند و به سختی ورزش می‌کنند تا لاغر شوند، اما افراد دیگر می‌توانند بدون توجه به آنچه می‌خورند لاغر بمانند.

در مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Cell منتشر شده است، محققان از اطلاعات ژنتیکی بیش از ۴۷ هزار نفر در استونی برای شناسایی یک ژن مرتبط با لاغری استفاده کردند؛ این ژن نقش مقاومتی در برابر افزایش وزن در افراد لاغر دارد.

این مطالعه نشان داد که خاموش کردن این ژن در موش‌ها باعث می‌شود آن‌ها حتی با وجود رژیم غذایی مملو از شکر و چربی، لاغر بمانند.

به گفته جوزف پنینگر، مدیر ارشد این مطالعه و استاد گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه بریتانیا کلمبیا، تقریباً یک درصد مردم هستند که می‌توانند هرچه می‌خواهند بخورند، اما چاق نشوند و همچنین از نظر متابولیکی سالم باشند.

امکان درمان چاقی در آینده با کمک ژن ALK

او افزود: همه افراد بیشتر درباره چاقی مطالعه کرده‌اند، اما این بار ما درباره لاغری مطالعه کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

به گفته جوزف پنینگر می‌توانیم با خاموش کردن این ژن در آینده باعث درمان چاقی مفرط در افراد شویم.

این گروه تحقیقاتی پروفایل ژنتیکی ۴۷ هزار و ۱۰۲ نفر در سنین ۲۰ تا ۴۴ سال را در کشور استونی مطالعه کردند، همچنین نمونه‌های DNA و اطلاعات بالینی افراد لاغر و سالم را با افراد با وزن طبیعی مقایسه کردند و ژن  منحصر به فردی به نام ALK را در افراد لاغر کشف کردند.

ژن ALK،  سرطان‌زا است

دانشمندان می‌دانند که ژن ALK به طور مکرر در انواع مختلف سرطان جهش می‌یابد و به عنوان یک آنکوژن یا ژن سرطان‌زا شناخته می‌شود.

تا به امروز ژن ALK تنها به عنوان ژن سرطان‌زا می‌شناختند، اما این یافته جدید نشان داد که این ژن ممکن است به عنوان یک ژن لاغری که در برابر افزایش وزن مقاومت می‌کند نیز نقش داشته باشد.

محققان همچنین دریافتند موش‌های بدون ژن ALK لاغر مانده و در برابر چاقی مقاوم هستند، علاوه بر این، با وجود داشتن رژیم غذایی و سطح فعالیت یکسان با موش‌های معمولی، موش‌هایی که ALK در آن‌ها خاموش شده بود دارای وزن و چربی کمتری بودند.

نقش ژن ALK در مغز

به گفته محققان ژن ALK در مغز نقش مهمی را ایفا می‌کند و به بافت‌های چربی دستور می‌دهد که چربی بیشتری از موادغذایی بسوزانند.

 مدیر این گروه تحقیقاتی افزود: این اطلاعات ژنتیکی تنها مربوط به یک کشور است و در مرحله بعدی قصد داریم دی ان‌ای افراد کشور‌های مختلف را جمع آوری کنیم.

نقش ژن‌‌ها در چاقی افراد

تاکنون، بیش از ۴۰۰ ژن مختلف که در ایجاد اضافه وزن یا چاقی نقش دارند شناسایی شده‌اند، البته تعداد انگشت شماری از آن‌ها نقش اساسی در این زمینه دارند، ژن‌ها به شیوه‌های مختلفی روی چاقی تأثیر می‌گذارند مانند تأثیر روی اشتها، احساس سیری، متابولیسم، ولع مصرف غذا، توزیع چربی بدن و تمایل به خوردن غذا به منظور کاهش استرس.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ بر روی ۹۰۰ نفر انجام شد نشان داد که افرادی که دو نسخه از یک نوع ژن مشخص (با نام ژن Insig-۲) دارند، ۲۲ درصد بیشتر از افراد دیگر احتمال داشتن BMI (شاخص حجم بدنی) بالای ۳۰ داشتند.

ارتباط ژن با وزن

اگر دارای ویژگی‌های زیر هستید، ژن‌ها تأثیر زیادی روی چاقی شما دارند:

_در بیشتر دوران زندگی خود چاق بوده‌اید.

_یک یا دو تن از والدین شما و اکثر خویشاوندان اضافه وزن دارند.

_شما حتی با انجام فعالیت‌های جسمانی و گرفتن رژیم‌های لاغری به مدت چند ماه لاغر نمی‌شوید.

ارتباط نداشتن ژن با وزن

اگر ویژگی‌های زیر را دارید، ژن‌ها احتمالا تأثیر کمی روی وزن‌تان دارند:

_ غذا به شدت در دسترس‌تان است.

_تا حدودی اضافه وزن دارید، اما وقتی یک رژیم غذایی و برنامه تمرینی منطقی داشته باشید وزن‌تان کم می‌شود.

_در طول تعطیلات با بهم ریختن رژیم غذایی و برنامه ورزشی، وزن‌تان دوباره بالا می‌رود.

ارتباط لاغری با ژن

همچنین مطالعه‌ای از دانشگاه کمبریج نشان داد که افراد لاغر نسبت به کسانی که اضافه وزن دارند، به صورت ژنتیکی بیشتر مستعد لاغری هستند.

این پژوهش برای نخستین بار نشان داد افراد لاغر سالم، حامل مقدار کمتری از ژن‌های افزایش دهنده وزن هستند؛ در نتیجه لاغری آن‌ها برخلاف باور متداول، به این دلیل نیست که از نظر اخلاقی برتر هستند.

همچنین محققان دریافتند یکی از عوامل اصلی اختلاف وزن میان افراد، عامل ژنتیک و موروثی است؛ بنابراین لاغری بیشتر از آنکه با غذا مرتبط باشد تحت تأثیر ژنتیک است.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied