شمانیوز
شما نیوز

کهیر عصبی چیست؟ + علائم

هر عاملی در بدن می‌تواند منجر به ایجاد کهیر روی پوست بشود. کهیر وقتی به وجود می‌آید که مویرگ‌های زیر سطح پوست میزانی غیرعادی از خون داشته باشند تا جایی که خون حتی می‌تواند از آن‌ها خارج شود و لکه‌های پوستی قرمز ایجاد کند.

کهیر عصبی چیست؟ + علائم

کهیر عصبی چیست؟

هر عاملی در بدن می‌تواند منجر به ایجاد کهیر روی پوست بشود. کهیر وقتی به وجود می‌آید که مویرگ‌های زیر سطح پوست میزانی غیرعادی از خون داشته باشند تا جایی که خون حتی می‌تواند از آن‌ها خارج شود و لکه‌های پوستی قرمز ایجاد کند.  یک پنجم ما در زندگی‌مان دچار نوعی کهیر می‌شویم. کهیرها یا حاد هستند یا مزمن. کهیرهای حاد در یک مدت زمان کوتاه روی پوست ظاهر می‌شوند و معمولا با حذف عامل حساسیت‌زا (مثلا یک غذا یا گل و گیاه) از بین می‌روند اما کهیرهای مزمن می‌توانند تا چند سال روی پوست بمانند. کهیر عصبی هم یکی از انواع کهیر حاد است.

 

چرا بعضی از افراد با عصبی شدن کهیر می ‌زنند؟

همه کهیرها بر اثر یک عامل حساسیت‌زای بیرونی به وجود می‌آیند یا نشانه‌ای از یک بیماری در بدن هستند. بدن خیلی از افراد به استرس و اضطراب با ایجاد کهیر واکنش نشان می‎‌دهد. چون بعد از تجربه یک دوره استرس ثابت، هیستامین در خون آزاد می‌شود. وقتی میزان هیستامین در جریان خود زیاد باشد، خون درون مویرگ‌ها به نوعی به مایع میان‌بافتی نشت پیدا می‌کند و ظاهر پوست قرمز می‌شود. این قرمزی می‌تواند به صورت لکه‌های پراکنده قرمز یا یک سطح بزرگ روی پوست ظاهر شود. استرس می‌تواند به صورت ناگهانی تعداد زیادی کهیر روی پوست ایجاد کند، موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از افراد می‌شود.

 

کهیرهای عصبی چه ظاهری دارند؟

کهیرهای عصبی چه ظاهری دارند؟

 

کهیر عصبی

این نوع کهیرها، به صورت لکه‌ها یا جوش‌های برجسته قرمز رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند. اندازه‌های مختلفی دارند و می‌توانند هر جایی از بدن خودشان را نشان بدهند. جاهایی از بدن که دچار کهیر می‌شوند معمولا خارش دارند و گاهی با دست زدن به آن‌ها فرد ممکن است احساس سوزش یا مورمور شدن پوست داشته باشد. کهیرهای عصبی مثل دیگر انواع کهیر حاد، خیلی روی پوست باقی نمی‌مانند اما در صورتی که خارش یا ظاهر نامناسبشان برای فرد قابل تحمل نباشد، پزشک با تجویز آنتی‌هیستامین یا انواع پماد آثار آن را از بین می‌برد. این نکته را فراموش نکنید که خاراندن بیش از حد، استفاده از الکل یا کافئین و دمای زیاد می‌توانند علائم کهیر عصبی را بدتر کنند.

 

اضطراب چه تاثیرات دیگری روی بدن می‌گذارد؟

استرس یا اضطراب درونی علاوه بر ایجاد کهیر، تغییرات شیمیایی، ظاهری و حتی هورمونی دیگری را در بدن به وجود می‌آورد.  تغییراتی که جریان خون را کم یا زیاد می‎کنند، دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث ایجاد انواع عوارض پوستی می‌شوند، عوارضی مثل اگزما یا پسوریازیس.

 

چه زمانی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنیم؟

کهیرهای عصبی معمولا حاد محسوب می‌شوند. این یعنی علائمشان تا حدود شش هفته بعد از نشانه‌های اولیه از بین می‌روند. اما در بعضی از موارد خاص، این کهیرها روی پوست باقی مانده و مزمن می‌شوند. اگر دچار کهیر عصبی شده‌اید تا چند روز صبر کنید و اگر دیدید پوستتان هنوز قرمز است و خارش دارد به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید تا با پماد یا دارو کهیر را از بین ببرد. تجربه کهیر، حتی اگر خیلی زود از بین برود، ناراحت‌کننده و بد است چون ظاهر زشتی به پوستمان می‎دهد و علاوه بر آن با خارش شدید، می‌تواند زندگی روزانه‌مان را مختل کند. علاوه بر این، وقتی کهیرها روی قسمت‎هایی از بدن قرار می‌گیرند که روزانه در معرض دید هستند (مثل صورت یا گردن یا دست‌ها) خود باعث ایجاد اضطراب اجتماعی می‌شوند و همین علائم آن را بدتر می‌کند، پس در صورتی که با این نوع کهیرها مواجه شدید زودتر به پزشک پوست مراجعه کنید.

 

منبع : درمانکده

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied