شمانیوز
شما نیوز

قرص آلپرازولام چیست + عوارض

آلپرازولام با نام تجاری زاناکس، به عنوان داروی ضد اضطراب برای دوره های درمانی کوتاه مدت مصرف می شود. مکانسیم اثر این دارو افزایش انتقال دهنده عصبی گابا (GABA) در مغز است

قرص آلپرازولام چیست + عوارض

آلپرازولام با نام تجاری زاناکس، به عنوان داروی ضد اضطراب برای دوره های درمانی کوتاه مدت مصرف می شود. مکانسیم اثر این دارو افزایش انتقال دهنده عصبی گابا (GABA) در مغز است که باعث کاهش اضطراب می شود. همچنین اثرات ضد افسردگی نیز دارد. این دارو اعتیادآور بوده و عوارض جبران‌ ناپذیری برای فرد به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می شود که مصرف این دارو تحت نظر پزشک باشد و از استفاده خودسرانه آن پرهیز شود.در ادامه با داروی آلپرازولام، موارد استفاده، عوارض مصرف، تداخلات دارویی و دوره ترک این دارو آشنا می‌شوید.

 

آلپرازولام، یک داروی ضد اضطراب از خانواده بنزودیازپین ها است، که برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات حملات پانیک ، اختلالات خواب و درمان سندروم پیش از قاعدگی توسط پزشک معالج تجویز می شود. زاناکس معمولا با برخی از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین تجویز می شود.

 

مکانیزم اثر آلپرازولام

آلپرازولام همانند بنزودیازپین های دیگر، تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی بوده و اثر خود را با افزایش اثر گابا (گاما آمینو بیوتیریک اسید) در مغز اعمال می نماید. گابا (GABA) یک انتقال دهنده شیمیایی مغز است که بر روی بعضی از فعالیت های مغز اثر مهاری دارد. در واقع زیاد شدن گابا باعث کاهش اضطراب می شود. زاناکس از فعالیت، تحریک‌پذیری و واکنش مغز می‌کاهد و اجازه می‌دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند. این امر موجب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌گردد، به عبارتی می‌توان گفت این دارو اثر آرامبخش و ضد اضطراب دارد. مصرف این دارو با فلوکستین و سرترالین غلظت پلاسمایی زاناکس را بیش تر و نیمه عمر آن را در بدن طولانی تر می کند.

 

چگونگی مصرف زاناکس

سرعت عمل این دارو بستگی به شدت بیماری، سن و همچنین سرعت سوخت و ساز بدن شخص دارد. آلپرازولام در مقادیر متفاوت برای مشکلات گوناگون توسط متخصص تجویز می شود. بیمار نباید بیش تر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف کند. زاناکس به صورت مایع را می توان با مایعات یا غذاهای نیمه جامد مخلوط کرد. اگر بیمار یک نوبت دارو را فراموش کرد به محض یادآوری، باید آن را مصرف کند در صورتی که به نوبت بعدی نزدیک باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامه دارویی منظم خود برگردد.

 

آلپرازولام اعتیادآور است؟

مصرف زاناکس باعث آزاد شدن مقدار زیادی دوپامین در مغز می شود که در فرد احساس خوشی و نشاط ایجاد می کند. بنابراین فرد به مصرف بیشتر این دارو تمایل پیدا می کند تا زمانی که بدون دارو دیگر آن حس خوب را تجربه نمی کند و در این حالت به آن اعتیاد پیدا کرده است. برای اطلاع از دیگر داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

 

تداخل دارویی قرص زاناکس

قرص آلپرازولام با داروهای زیر تداخل ایجاد می‌کند :

 داروهای خواب‌آور (مصرف قرص آلپرازولام با داروهای خواب می‌تواند باعث مرگ ناگهانی در خواب شود)

داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن و …

داروهای سرفه

داروهای شل‌کننده عضلات

داروهای صرع و ضد تشنج

داروهای ضد افسردگی

 

عوارض زاناکس

این دارو جهت رفع اضطراب و اختلالات پانیک استفاده می شود. بنابراین، ایجاد خواب آلودگی و آرامش و تا حدی گیجی از خواص طبیعی دارو است. این دارو نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود. در ادامه به برخی از عوارض جدی زاناکس اشاره می کنیم که در صورت بروز بیمار باید مصرف آن را قطع کند و با پزشک خود تماس بگیرد.

لرزش تشنج،حالت تهوع

تاری دید یا تغییر در بینایی

خارش شدید پوست

اختلالات حرکتی و عدم تعادل هنگام راه رفتن

تکلم غیر قابل فهم

ناراحتی های گوارشی

زرد شدن سفیدی چشم یا زردی پوست

کاهش حافظه و عدم تمرکز

اسهال یا یبوست

خستگی و ضعف غیر عادی

خشکی دهان و افزایش تشنگی

تغییر در توانایی جنسی

تغییرات خلقی و رفتاری

 

موارد احتیاط در مورد آلپرازولام

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، پیش از مصرف آلپرازولام، باید پزشک را مطلع ساخت:

دوران بارداری یا شیردهی

حساسیت به دیگر بنزودیازپین ها

حساسیت به هر نوع ماده غذایی، رنگ های خوراکی یا نگهدارنده ها

مصرف دارو های دیگر به خصوص آرامبخش ها، ضد افسردگی ها، داروهای ضد صرع

سابقه ابتلا به بیماری های دیگر مانند گلوکوم، بیماری انسدادی ریوی نظیر آمفیزم، بیماری تنفسی، ضعف عضلانی، آسم و برونشیت، بیش فعالی، بیماری های روانی شدید، میانستنی گراویس، مشکلات مربوط به تنفس هنگام خواب، سابقه صرع یا تشنج، بیماری های کبدی و کلیوی، اعتیاد به مواد مخدر یا سابقه ان

 

راهنمایی های عمومی در مورد قرص آلپرازولام

در طول مدت درمان برای بررسی میزان مصرف به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

مصرف زیاد یا طولانی مدت زاناکس ممکن است باعث ایجاد وابستگی شود و علایمی مانند احساس نیاز شدید به ادامه مصرف و افزایش مقدار دارو و همچنین عوارض قطع مصرف مانند تحریک پذیری، عصبانیت، مشکل خوابیدن و احساس لرزش، از دست دادن اشتها، اسهال، درد، کرختی و ... را به دنبال خواهد داشت.

مصرف دارو را به صورت ناگهانی قطع نکنید و با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد این دارو موجب بیهوشی و احتمالا مرگ می شود.

مصرف این دارو باعث ایجاد خواب آلودگی می شود، بنابراین از انجام کارهایی که به هشیاری احتیاج دارند مانند رانندگی پرهیز کنید.

از مصرف میوه یا آبمیوه همزمان با مصرف زاناکس کنید.

 

دوره ترک آلپرازولام

بهترین راه برای اجتناب از عواقب منفی ناشی از ترک دارو از جمله روان پریشی (سایکوز) و تشنج، اضطراب و حملات صرع کاهش دوز تدریجی دارو به صورت کنترل شده، زیر نظر یک پزشک متخصص است. بنابراین اگر به صورت یکباره یا خیلی سریع دارو قطع شود، نه تنها علائم ناخوشایند ترک دارو ایجاد می‌شود، بلکه علائم اختلال اضطرابی شدیدتر و بیشتر از گذشته ایجاد می‌شود. در صورتی که در جستجوی یافتن راهی برای رهایی همیشگی از اضطراب هستید می توانید از خدمات مشاوره کنترل استرس بهره بگیرید. 

 

منبع : هنر زندگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied