شمانیوز
شما نیوز

داروی اسمولول چه تاثیری بر روی بدن انسان می گذارد؟

اسمولول (Esmolol) یک بتا بلوکر انتخابی قلب با فعالیت کوتاه مدت می باشد و فاقد خصوصیات سیمپاتومیمتیک داخلی و پایدار کنندگی غشا است.

داروی اسمولول چه تاثیری بر روی بدن انسان می گذارد؟

اسمولول (Esmolol) یک بتا بلوکر انتخابی قلب با فعالیت کوتاه مدت می باشد و فاقد خصوصیات سیمپاتومیمتیک داخلی و پایدار کنندگی غشا است. اسمولول به صورت هیدروکلرید در درمان آریتمی های فوق بطنی کاربرد دارد، اسمولول (Esmolol) به گروهی از داروها به نام به نام بتا بلاکرها است که بر روی قلب و رگ های خونی کار می کند. اسمولول با متوقف کردن ارسال پیام از برخی اعصاب به قلب، فعالیت قلب را کند می کند، اسمولول این کار را با مسدود کردن مناطق کوچکی (به نام گیرنده های بتا آدرنرژیک) که در آن پیام ها توسط قلب شما دریافت می شود، انجام می دهد. در نتیجه، ضربان قلب شما آهسته تر و با نیروی کمتر می شود. فشار خون در رگ های خونی کاهش می یابد و در نتیجه پمپ کردن خون به اطراف بدن، آسان تر می شود. اگر شما بیماری آنژین یا تاکی کاردی دارید، اسمولول به کاهش درد قفسه سینه و بهبود ضربان قلب شما کمک می کند.

داروی اسمولول یک آنتاگونیست اختصاصی گیرنده بتا است. فعال شدن گیرنده های بتا 1 توسط اپی نفرین باعث افزایش ضربان قلب و فشارخون می شود و در قلب اکسیژن بیشتری مصرف می شود. اسمولول با بلاک کردن گیرنده های بتا 1 باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود.

اسمولول بتابلاکر اختصاصی قلب شناخته می شود و در دوزهای پایین تنها گیرنده های بتا 1 را مهار می کند اما در دوزهای بالاتر باعث مهار گیرنده های بتا 2 نیز می شود.

در دوزهای درمانی این دارو فاقد خاصیت سمپاتومیمتیک ذاتی و پایدارکنندگی غشاست . اثر ضد آریتمی داروی اسمولول به جهت مهار تحریک آدرنرژیک پتانسیل های ضربان ساز قلب است. این دارو جزء ضد آریتمی های دسته 2 طبقه بندی می شود.

به طورکلی بتا بلاکرها عملکرد قلب را کاهش داده و باعث نظم بیشتر ضربان قلب می شوند. داروی اسمولول با مهار گیرنده های بتا 1 قلب و با اثرات اندک بر گیرنده های بتا 2 در برونش ها و عضله صاف دیواره عروق عمل کرده و در دوزهای بالاتر ( بیش از 300 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه) فعالیت اختصاصی دارو کاهش یافته و مهار گیرنده های بتا 1 و بتا 2 روی می دهد.

 

  • اسمولول سریعا جذب شده و حدود 5 دقیقه زمان نیاز دارد تا به سطح پایدار پلاسمایی برسد.

  • حجم توزیع اسمولول مشخص نیست و اتصال پروتئینی 55 درصد است.

  • متابولیسم دارو سریعا توسط هیدرولیز شاخه استری انجام می شود .

  • راه دفع داروی تغییر نیافته و متابولیزه شده از طریق ادرار است و در اختلالات کلیوی مقدار داروی دفعی به شدت کاهش می یابد و حدود 10 برابر نیمه عمر دارو افزایش می یابد.

  • نیمه عمر داروی اسمولول حدود 2 دقیقه است و نیمه عمر دفع آن حدود 9 دقیقه.

  • نیمه عمر دفع متابولیت دارو نیز حدود 3.7 ساعت می باشد

موارد مصرف اسمولول

تاکیکاردی , تاکیکاردی سینوسی , فلوتر دهلیزی , تاکیکاردی فوق بطنی , فیبریلاسیون , تاکیکاردی و فشارخون بالا حین و بعد از عمل جراحی

مقدار و نحوه مصرف اسمولول

  • بزرگسالان : ابتدا دوز بارگیری 500mcg/kg طی یک دقیقه IV به دنبال آن دوز نگهدارنده : انفوزیون 50mcg/kg/min طی 4 دقیقه .

  • کودکان: دوز بارگیری: 100-500mcg/kg طی یک دقیقه و دوز نگهدارنده : 100-200mcg/kg/min .

توصیه های دارویی اسمولول

کلیه داروهای تزریقی باید در مراکز درمانی تزریق شود. از تزریق دارو در منزل خودداری کنید.

  • در صورتی که محلول تزریقی دچار کدورت یا تغییر رنگ شده بود، از تزریق دارو خودداری کنید.

  • در صورت سابقه ی بیماری های قلبی و ریوی به پزشک اطلاع دهید.

  • در ابتدای مصرف از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به تمرکز و هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید.

  • آزمایش های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید.

  • اگر دیابت دارید قند خون خود را در فواصل منظم و دوره ای بررسی کنید.

  • فشار خون خود را در فواصل منظم و دوره ای بررسی کنید.

  • در صورت مشاهده ی علائم خستگی، بی حسی یا گزگز، تپش قلب نامنظم به پزشک اطلاع دهید.

اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. بهتر است هنگام برخواستن، به آرامی بلند شوید.

 

منبع: ساعد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied