شمانیوز
شما نیوز

آبله های چرکین خود را با این روش درمان کنید

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی شایع در میان کودکان می باشد. در مناطق معتدل 90% موارد این بیماری در کودکان زیر 10 سال رخ می دهد ولی در مناطق حاره ای آبله مرغان بیماری سنین نوجوانی است.

آبله های چرکین خود را با این روش درمان کنید

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی شایع در میان کودکان می باشد. در مناطق معتدل 90% موارد این بیماری در کودکان زیر 10 سال رخ می دهد ولی در مناطق حاره ای آبله مرغان بیماری سنین نوجوانی است. گاه شدت بیماری آبله مرغان آنقدر خفیف است که کسی متوجه آن نشده و فرد در برابر بیماری ایمنی پیدا کرده و با تماس مجدد نیز دچار آن نمی شود. دوره نهفته بیماری حدود دو هفته است

رابطه تضعیف سیستم ایمنی و زگیل چیست؟

انتقال بیماری از طریق تماس مستقیم با ضایعات و از راه تنفسی می باشد. از حداقل 4 روز قبل از شروع ، ضایعات پوستی و تا 5 روز پس از شروع ، ضایعات واگیری وجود دارد. شروع بیماری می تواند با تب خفیف و سردرد و بی حالی باشد که معمولا این علائم خفیف هستند. شدت بیماری بستگی به سن بروز داشته به طوری که در بزرگسالان شدت بیماری بیش از کودکان است. پس از علائم عمومی ، ضایعات پوستی مشخص بیماری ، ایجاد می شود که به صورت ضایعات قرمز رنگی است که بر روی آن ها دانه های آبدار ریزی بروز می کند. محل این ها در تنه و صورت و سر می تواند باشد.

این ضایعات بروز کرده و دانه های آبدار ریز ، چرکی شده و سپس خشک می شوند و دلمه سیاه رنگی ایجاد می کنند ، دلمه نیز می افتد و معمولا جوشگاه یا اسکار به جا نمی گذارد. اما لازم به ذکر است در مواردی که عفونت باکتریایی اضافه شود و یا ضایعه بزرگ باشد می تواند ضایعه فرورفته ای به جا بگذارد که ترمیم آن دشوارتر است. ضایعات آبله مرغان می تواند خارش دار باشد که گاها این خارش بسیار آزار دخنده است. مدت بیماری معمولا یک یا دو هفته می باشد. احتمال بروز مشکلات داخلی مثل عفونت ریوی و کبدی و مغزی نیز در آبله مرغان وجود دارد که این احتمال در افرادی که از لحاظ سیستم ایمنی ضعیف هستند و بزرگسالان بیشتر است.

در موارد خفیف بیماری می توان برای کاهش خارش از داروهایی مانند کالامین استفاده نمود. و یا اگر خارش شدید باشد و باعث کنده شدن ضایعات گردد می توان از داروهای آنتی هیستامین خوراکی نیز استفاده نمود. در صورتی که عفونت باکتریایی پوستی ایجاد شده باشد و یا احتمال ایجاد آن با توجه به شرایط زندگی فرد زیاد باشد می توان از آنتی بیوتیک های موضعی و یا خوراکی نیز استفاده کرد. محیط زندگی فرد نباید خیلی گرم باشد زیرا دیده شده در محیط گرم تعداد ضایعات بیمار بیشتر شده است.

در مورد حمام رفتن توصیه می شود که در حمام از کیسه و لیف زبر استفاده نشود تا حتی المقدور ، ضایعات کنده نشده و اسکار بیشتری به جا نگذارند. اما شستشوی بدن با آب ولرم هیچ گونه عوارضی برای بیمار در برندارد. در مورد خوراندن مسکن ها به بیمار باید دقت کرد که از آسپیرین نباید استفاده شود زیرا خطر ایجاد یک عارضه کبد-مغزی را افزایش می دهد. این عارضه با استفراغ های مکرر و شدید همراه است که در صورت بروز چنین حالاتی حتما باید با پزشک معالج تماس گرفت و او را در جریان وضعیت بیمار قرار داد. داروهای ضد ویروس مثل آسیکلوویر در صورتی که در اوایل شروع بیماری استفاده شود می تواند در کاهش شدت بیماری موثر باشد. چون بیماری بسیار واگیردار بوده و در خانواده احتمال بروز در کودکان زیاد است می توان به محض شروع بیماری ، درمان دارویی را نیز شروع نمود اما باید به خاطر داشت که آبله مرغان در کودک سالم نیاز زیادی به دارو ندارد و بیماری خود به خود بهبود می یابد. در مورد محل به جا مانده از ضایعات آبله مرغان می توان از روش هایی مانند میکرو درمابریژن ، جراحی ، تزریق مواد پر کننده و لیزر درمانی استفاده نمود.

منبع: مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied