شمانیوز
شما نیوز

آیا قبل و بعد از لیزر درمانی باید از پوست مراقبت کرد؟

در اینجا توضیحاتی برای قبل از لیزر درمانی و مراقبت های بعد از لیزر درمانی (مراقبت بعد از لیزر الکساندرایت) داده شده است. با لیزر درمانی صحیح می توانید موهای زائد بدن را از بین ببرید.

آیا قبل و بعد از لیزر درمانی باید از پوست مراقبت کرد؟

در اینجا توضیحاتی برای قبل از لیزر درمانی و مراقبت های بعد از لیزر درمانی (مراقبت بعد از لیزر الکساندرایت) داده شده است. با لیزر درمانی صحیح می توانید موهای زائد بدن را از بین ببرید. لیزر موهای زائد روشی موثر و راحت برای از بین بردن همیشگی مو های زائد است و پوستی نرم و درخشان رابه دست میدهد، بیماران از نتایجی بلندمدت برخوردار می شوند و دیگر لازم نیست به طور مرتب از تیغ و موچین استفاده کنند. به علاوه از بین بردن موهای زائد با لیزر نسبت به وکس، الکترولیز و دیگر روش‌های‌ رفع مو های زائد درد کمتری دارد، در کنار رفع موهای زائد با لیزر درمانی دیگر درمان‌های‌ مبتنی بر استفاده از لیزر را برای درمان واریس «رگ‌های‌ عنکبوتی»؛ جوانسازی و ترمیم پوست و درمان فوتودینامیک آکنه و جوش نیز ارائه می دهد، امروزه بحث زیبایی و شادابی بیش از همیشه کانون وجه همگان و به ویژه خانمها قرار گرفته ودر این میان لیزر پوست جهت رفع جوش و جای جوش، لک ها، چین و چروک و از بین بردن مو های زائد بعنوان یک روش سریع، محبوب و دائمی مورد اسقبال قرار گرفته است.

در روش لیزیک، فولیکول های‌ مو توسط اشعه لیزر نابود می شوند. لیزر برای درمان مناطق وسیعی از پوست مناسب است و ترجیحا در پوست های‌ روشن با مو های تیره مؤثرتر است، بعد از انجام لیزر محل مورد نظر دردناک و قرمز می شود بنابر این دراین مرحله پوست نیاز به مراقبت دارد. در ادامه نکاتی در خصوص مراقبت های‌ بعد از لیزر ذکر می شود.

 

لیزر درمانی و مراقبت های پوست و مو قبل و بعد از لیزر

 

خانمهای باردار از جمله افرادی هستند که انجام اینگونه لیزرها به ان توصیه نمی‌شود و نباید ان را انجام دهد، افرادی که دارای حساسیت پوستی هستند ،‌افرادی که دارای پوستی حساس هستند، سابقه تشکیل کلویید یا اسکار هیپرتروفیک به‌ دنبال ایجاد زخم، بهترین نتیجه 4 هفته پس از انجام لیزر قابل مشاهده است البته این درمان باید ادامه داشته باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. با رعایت نکات فوق می توانید ریسک بروز عفونت ها و زخم های‌ احتمالی پس از انجام لیزر رابه حد اقل رسانده و از زیبایی پوست خود لذت ببرید.

 

پیش از لیزر مو های زائد، یک وقت مشاوره با دکتر رزرو نمایید. دکتر دراین جلسه:

سابقه‌ی دکتری شما از جمله داروهای مصرفی را بررسی می کند.

خطرات، مزایا و انتظارات و انچه که با روش لیزر مو های زائد قابل دستیابی است رابا شما مورد بحث قرار می دهد.

عکسهایی را جهت مقایسه قبل و بعد از درمان و محاسبه‌های‌ طولانی مدت تهیه می کند.

در جلسه مشاوره درباره برنامه‌ی درمانی و هزینه‌های‌ مرتبط نیز بحث خواهد شد.

 

لیزر درمانی و مراقبت های پوست و مو قبل و بعد از لیزر

از انجام اپیلاسیون، کندن موها، بلیچ «سفید کردن پوست» یا استفاده از کرم‌های‌ رفع مو های زائد یا الکترولیز روی ناحیه‌ی درمان پرهیز کنید. این فعالیت‌ها می توانند کارایی درمان را کاهش دهند.

از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید اجتناب کنید. درصورت عدم امکان از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ استفاده نمایید.

 

یک تا دو هفته قبل از لیزر درمانی

از برنزه کردن اجتناب کنید «شامل تخت، کرم‌ها و اسپری‌های‌ برنزه کننده ، ۲۴ ساعت قبل از لیزر درمانی ناحیه درمان رابا تیغ بتراشید، لیزر درمانی و مراقبت های پوست و مو قبل و بعد از لیزر

 

وراثت:

ژن‌ها نقش مهمی در ایجاد مو های زائد دارد.

 

تغییرات فیزیولوژیک طبیعی:

بلوغ، بارداری و یائسگی

 

نقص عملکرد سیستم غدد درون‌ریز:

بیماری‌های‌ مختلفی وجوددارد که رشد مو های زائد را تحریک می کند. این بیماری‌ها از مشکلات غده تیروئید، هیپوفیز یا غدد آدرنال «فوق کلیوی» و تخمدان‌ها نشأت میگیرد، به علاوه بیماری کوشینگ، تخمدان پلی کیستیک و ناراحتی‌های‌ تیروئید نیز باعث رشد مو های زائد می شود. بعضی از این اختلال‌ها باید توسط متخصص درمان شود تا لیزر درمانی نتیجه بهتری رابه دست دهد.

 

مداخله و تاثیرات موضعی:

اگر فولیکول بدلیل اصلاح با بند و موچین یا وکس تحریک شود، مو تیره‌تر و بلندتر میشود. به علاوه سایش ناشی از مواد آرایشی، آفتاب سوختگی و جای زخم یا اسکار باقیمانده از آسیب‌دیدگی‌ها نیز رشد مو را تحریک می کند.

 

مصرف دارو:

قرص ضدبارداری، کورتیزون، داروهای صرع و فشار خون بعضی از محرک‌های‌ رشد مو های زائد هستند.

 

استرس:

فشار جسمی و عاطفی در برخی افراد باعث می شود که غدد فوق کلیوی تحریک شود ودر نتیجه مو های ریز و نرم به مو های زبر و ضخیم تبدیل شود.

 

اقدامات روز لیزر موهای زائد

در روز درمان، باید اقدامات زیر صورت گیرد:

هرگونه لوسیون، مواد آرایشی و خوشبوکننده‌ها را از ناحیه تحت درمان پاک کنید، لباس گشاد بپوشید تا ناحیه مورد نظر به اسانی جهت درمان قابل معرض باشد. لباس‌های‌ تنگ یا زبر ممکن است در صورتی که پوست پس از درمان حساس شود، باعث ناراحتی شوند، ممکن است کمی احساس سوزش یا گزیدن داشته باشید. برخی افراد این احساس رابا حالتی که با کش لاستیکی به پوست ضربه وارد میشوند مقایسه میکند. برای اسانی شما، یک کرم بی‌حس کننده موضعی نیز موجود میباشد. باید ۳۰ دقیقه پیش از درمان در محل حاضر شوید تا بتوان از این کرم استفاده کرد.

 

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد

ظاهر ناحیه تحت درمان پس از لیزر مو های زائد برای هر بیماری متفاوت بوده و بستگی به گستردگی درمان و نوع پوست دارد. ممکن است قرمزی و تورم در اطراف فولیکول‌های‌ مو ظاهر شوند که در واقع نشان دهنده‌ی این است که فولیکول‌ها به درمان واکنش نشان داده‌اند. همچنین ممکن است در حین درمان و بلافاصله بعد از ان بوی سوختگی مو احساس کنید، با این که رعایت دستورالعمل‌های‌ پیش از درمان به منظور تضمین دستیابی به نتایج بی‌خطر و موثر مهم‌تر میباشد، اما بیشتر بیماران دغدغه‌ی اقدامات مراقبتی پس از درمان را نیز دارند.

 

استفاده از یخ بر روی ناحیه لیزر درمانی

اگر در اثر تحریک درمان احساس درد دارید «برخی افراد دارای پوست بسیار حساس ممکن است این حالت را تجربه کنند»؛ یک روش مناسب برای تسکین ان استفاده از کیسه یخ میباشد، کیسه یخ را روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید تا درد کمتر شده یا برطرف شود. با این حال درد پس از درمان نادر بوده و طبق معمولً تنها در حین درمان حس می شود، بخصوص اگر یک کلینیک و متخصص مناسب را انتخاب کرده باشید.

 

استفاده از ژل آلوئه‌ورا بعد از لیزر

ممکن است بیماران بلافاصله دچار قرمزی و تورم بر روی ناحیه‌ی درمان شوند، که شبیه به آفتاب‌سوختگی است. گاهی اوقات تاول و پوسته‌هایی نیز ممکن است شکل بگیرند. نیازی به درمان زخم پس از درمان لیزر نمی‌باشد، هر چند مرطوب کننده‌هایی ماند ژل آلوئه‌ورا تسکین دهنده خواهند بود.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

به طور کلی استفاده از کرم ضد آفتاب ایده‌ی خوبی است. اگر به‌صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده نمیکنید، بهتر است، هم‌اکنون استفاده از ان را درنظر بگیرید. اما مهم‌‌تر این است که پس از درمان باید در نواحی غیر پوشیده پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کرد زیرا پس از لیزر مو های زائد، پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید آسیب‌پذیر می شود، همچنین پوست مستعد تیره شدن می گردد که می تواند منجر به غیر یکنواخت شدن رنگ پوست و برخی آسیب‌های‌ پوستی شود. برای پرهیز از این آسیب از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید به طوری که حداقل SPF ۳۰ باشد.

 

پرهیز از حرارت بعد از لیزر درمانی

بهتر است تا ۴۸ ساعت پس از درمان با لیزر از حرارت اجتناب شود. بنابر این باید از رفتن به سونا، اتاق بخار و دوش آب داغ پرهیز کنید.

 

مواد آرایشی معدنی

اگر درمان بر روی صورتتان انجام شده است «مثلا لیزر صورت یا رفع مو های کوچک روی لب» به مدت ۴۸ ساعت از مواد آرایشی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث مسدود شدن منافذ و تحریک پوست شوند، هر چند میتوان از مواد آرایشی معدنی که بعد از لیزر مشکلی ایجاد نمی کنند، استفاده کرد. همچنین اگر از پمادهای موضعی یا داروهای ضد آکنه استفاده می کنید بهتر است تا ۴۸ ساعت انها را کنار بگذارید.

 

به موهای خود دست نزنید

در میان جلسات درمان، بهتر است از لمس کردن مو های خود پرهیز کنید زیرا کارایی روش لیزر مو های زائد مستلزم این است که فولیکول‌ها دست ‌نخورده باشند. اینکار به معنی اجتناب از کندن مو یا اپیلاسیون است، بنابر این اگر دراین فاصله نیاز به حذف مو های خودرا داشتید از تیغ استفاده کنید. تیغ کشیدن بر روی پوست فولیکول‌های‌ مو را دست نخورده باقی میگذارد. ممکن است که در میان جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید اما در طول زمان نیاز به ان کمتر میشود، همچنین تا زمانی که تمام جلسات درمانی به پایان نرسیده‌اند از اپیلاسیون، کندن مو، ‌بلیچ یا کرم‌های‌ رفع مو های زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان پرهیز کنید و به مدت یک تا سه روز پس از درمان نیز درصورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید.

 

فاصله بین جلسات درمان

مو دارای چرخه طبیعی رشد می باشد و ممکن است نیاز باشد که هر ۴ تا ۸ هفته یک‌بار جهت درمان مراجعه کنید که کلینیک این فاصله زمانی را برای شما تعیین خواهد کرد، با انجام این اقدامات میتوانید از پوست خود مراقبت کرده و از تحریک و تاثیرات منفی اجتناب کنید. تنها به خاطر داشته باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید و مو های خودرا نکنید.

 

پرهیز از محصولات پوستی تهاجمی

کرم‌های‌ سفید کننده و آلفا هیدروکسی اسید باید تا زمانی که پوست حالت طبیعی خودرا پیدا میکند، کنار گذاشته شوند. تمیز و مرطوب کردن پوست به‌ صورت ملایم را می توان بلافاصله پس از درمان شروع کرد، بعد از لیزر از کیسه یخ بر روی پوست محل درمان به منظور کاهش درد استفاده کنید.هم چنین قبل از انجام لیزر از کیسه یخ برای بی حس کردن پوست استفاده کنید. کیسه یخ تأثیر مشابه با بی حسی موضعی دارد،‌حتما از کرم‌های‌ ضد آفتاب برای پوست خود استفاده کنید. تمام مناطق تحت درمان با لیزر باید با مقدار زیادی از کرم‌های‌ ضد آفتاب پوشش داده شود. زیرا پوست بعد از لیزر بسیار آسیب پذیر شده ودر مقابل نور مستقیم خورشید تمایل به تیره شدن دارد این امر به ویژه برای کسانی که دارای پوست حساس یا تیره هستند، اهمیت بیشتری دارد، یک هفته پس از درمان، پوست خودرا اسکراب کنید. این امر نه تنها باعث می شود که ریزش مو های زائد سریع‌تر گردد، بلکه موجب نرم و صاف نگه داشتن پوست شما می شود. با این حال، اگر پوست لیزر شده دارای سوزش و خارش است، از اسکراب پوست خودداری کنید.

 

بعد از لیزر بین 48-24 ساعت از دوش آب گرم و سونا پرهیز کنید. حداقل به مدت یک روز از آرایش کردن محل تحت لیزر اجتناب کنید و از مصرف کرم «به غیر از کرم های‌ مراقبتی پس از لیزر»؛ عطر و ژل بعد از اصلاح صورت خودداری کنید، استفاده روزانه از یک مرطوب کننده به منظور پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون «تغییر رنگ پوست» و حساسیت پوست میباشد، قرمزی، تورم و ناراحتی خفیف ممکن است بلافاصله پس از درمان رخ دهد اما در عرض چند ساعت فروکش می کند. استفاده از کرم ها و سرم های‌ مخصوص برای تسکین منطقه تحت درمان توصیه می شود، مراقبت بعد از لیزر لک صورت؛ مراقبت بعد از لیزر الکساندرایت ؛ مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی ؛ مراقبت بعد از لیزر بیکینی ؛ مراقبت های بعد از لیزر بیکینی ؛ مراقبت بعد از لیزر موهای زائد؛ شستن صورت بعد از لیزر موهای زائد؛ مراقبت های بعد از لیزر پوست صورت امیدواریم از مطلب مراقبت های قبل و بعد از لیزر درمانی استفاده برده باشید . لطفا از دیگر مطالب مفید ما در مورد لیزر درمانی پوست و مو در پایین همینجا دیدن نمایید.

 

منبع : تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied