شمانیوز
شما نیوز

داروی متوکاربامول چیست؟ از کاربرد تا عوارض این دارو

مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی متوکاربامول چیست؟ از کاربرد تا عوارض این دارو

داروی متوکاربامول برای درمان گرفتگی عضلانی و درد ماهیچه‌ای استفاده می‌شود.داروی متوکاربامول معمولا به همراه فیزیوتراپی و دیگر درمان‌ها تجویز می‌شود، داروی متوکاربامول برای درمان گرفتگی عضلانی و درد ماهیچه‌ای استفاده می‌شود.

نحوه‌ عملکرد داروی متوکاربامول

داروی متوکاربامول به آرام شدن عضلات کمک می‌کند.

نحوه مصرف متوکاربامول و دوز مصرفی

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا سه بار در روز مصرف کرد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید. افزایش مصرف شما را سریع‌تر درمان نخواهد کرد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر بهبود نیافتید یا حالتان بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی متوکاربامول

مصرف متوکاربامول ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد، تهوع، مشکلات معده و تاری دید شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. در صورتی که پزشک داروی متوکاربامول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متوکاربامول را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند از هوش رفتن، تپش قلب کند، زردی پوست یا چشم، احساس تهوع مداوم همراه با استفراغ، تغییرات خلقی (مانند آشفتگی و فراموشی) روبه‌رو شدید با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متوکاربامول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان

اگر به داروی متوکاربامول حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی متوکاربامول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف متوکاربامول در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاً بیماری‌های کبدی با پزشک مشورت کنید.

داروی متوکاربامول ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متوکاربامول از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا سرگیجه و خواب‌آلودگی حساسیت بیشتری نشان بدهند و این باعث می‌شود خطر افتادن آنان افزایش یابد.

مصرف این دارو در زمان بارداری فقط باید با دستور پزشک باشد و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشکتان مشورت کنید. انتقال متوکاربامول از طریق شیر مادر به نوزاد مشخص نشده و لازم است درباره این موضوع با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی متوکاربامول با داروهای دیگر

داروهایی که با متوکاربامول تداخل دارویی دارند به دو دسته تداخل تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف متوکاربامول با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخل جدی: متوکاربامول با داروهای پایه اپیود و آرام‌بخش‌های عضلانی تداخل شدیدی دارد و ممکن مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. اگر این داروها را باهم مصرف می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر احساس سرگیجه، سبکی سر، خواب‌آلودگی شدید و تنفس آهسته یا منقطع داشتید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تداخل متوسط: این دارو با مسکن‌هایی مانند متادون و بوپرینورفین تداخل دارویی جدی‌ای دارد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. همچنین این دارو با مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی (قرص‌های سریع بازشونده و غیر سریع) نیز تداخل دارویی دارد.

علائم اوردوز متوکاربامول

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر از آن بدون مشورت با دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل استفراغ کردن، خواب‌آلودگی بیش از حد، تنفس آرام یا کم عمق، تشنج و از دست دادن تعادل باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است. این دارو برای وضعیت حال حاضر شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر ممکن است داروی دیگری برایتان مناسب باشد.

اگر دوز مصرفی داروی متوکاربامول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متوکاربامول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

 

منبع : سلامت دکتر

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied