شمانیوز
شما نیوز

از خاصیت تا عوارض داروی معده کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی، ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. از این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده و روده (از جمله زخم‌ها، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت روده) استفاده می‌شود.

از خاصیت تا عوارض داروی معده کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی، ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. از این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده و روده (از جمله زخم‌ها، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت روده) استفاده می‌شود. کلیدینیوم سی به کاهش علائم گرفتگی عضلات معده و روده کمک می‌کند، داروی کلیدینیوم سی، ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. از این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده و روده (از جمله زخم‌ها، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت روده) استفاده می‌شود. کلیدینیوم سی به کاهش علائم گرفتگی عضلات معده و روده کمک می‌کند، کلیدینیوم از خانواده داروهایی است که آنتی کولینرژیک (یا مانع تاثیر استیل کولین) / ضد اسپازم (گرفتگی) شناخته می‌شوند، کلردیازپوکساید با ایجاد اثری آرام‌بخش بر روی مغز و اعصاب، به کاهش اضطراب کمک می‌کند. کلردیازپوکساید از خانواده داروهایی است که بنزودیازپین نام دارند.

نحوه عملکرد داروی کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی با آرام کردن عضلات معده و روده، حرکات طبیعی شکم را کند می‌کند.

نحوه مصرف کلیدینیوم سی و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف کلیدینیوم سی و قبل از هر بار مصرف راهنمای نحوه‌ی استفاده‌ی دارو را مطالعه کرده یا در این مورد از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.داروی کلیدینیوم سی را به صورت خوراکی، معمولا ۳ یا ۴ بار در روز (۳۰ یا ۶۰ دقیقه پیش از غذا یا خواب شبانه)، طبق دستور پزشک مصرف کنید.اگر از کلیدینیوم سی به همراه داروی ضداسید استفاده می‌کنید، کلیدینیوم سی را پیش از غذا و داروی ضداسید را پس از غذا مصرف کنید.دوز این دارو بر اساس سن، وضعیت سلامت و پاسخ شما به درمان تعیین می‌شود. معمولا برای کاهش اثرات ناخواسته جانبی، درمان افراد مسن با دوز کمتری از دارو شروع می‌شود.به هیچ وجه بدون مشورت پزشک دوز مصرفی خود و یا تعداد دفعات مصرف دارو را افزایش ندهید، زیرا نه تنها بیماری شما سریع‌تر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است احتمال ایجاد اثرات جانبی سوء بالاتر رود.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کنید، ممکن است علائم ترک (مانند لرزش، تعریق، حالت تهوع و تشنج) در شما پدیدار شود. برای جلوگیری از این حالت، پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را به آرامی کاهش دهد. احتمال وقوع علائم ترک در صورتی که شما مدت زیاد یا دوز بالایی از دارو را مصرف کرده باشید بالاتر است. اگر علائم ترک در شما پدیدار شد با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.

در صورت استفاده طولانی مدت از داروی کلیدینیوم سی، ممکن است اثربخشی آن کاهش یابد. پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را افزایش دهد یا داروی شما را عوض کند. در صورتی که احساس می‌کنید تاثیر دارو دیگر مانند گذشته نیست با پزشک خود مشورت کنید.هر چند داروی کلیدینیوم سی برای بسیاری از افراد مفید است، اما مصرف آن در بعضی موارد می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که اختلال سوء مصرف مواد، مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، داشته باشید خطر اعتیاد به داروی کلیدینیوم سی بیش‌تر از سایرین شما را تهدید می‌کند. داروی کلیدینیوم سی را دقیقا همان طوری مصرف کنید که پزشک شما برای جلوگیری از خطر اعتیاد به آن تجویز کرده است. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر از پزشک خود یا دکتر داروساز سوال کنید.در صورتی که بعد از مصرف داروی کلیدینیوم سی درد شما ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی مصرف داروی کلیدینیوم سی

سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی، تاری دید، خشکی چشم‌ها، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و نفخ از جمله عوارض جانبی داروی کلیدینیوم سی هستند. در صورتی که هر کدام از این عوارض جانبی برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدیدتر شد موضوع را به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید.برای برطرف کردن خشکی دهان در حین مصرف داروی کلیدینیوم سی، آب‌نبات (بدون شکر) و یا تکه‌های یخ را بمکید یا آدامس (بدون شکر) بجوید، آب بنوشید یا از بزاق مصنوعی استفاده کنید. برای برطرف کردن خشکی چشم‌ها با دکتر داروساز برای مصرف اشک مصنوعی یا سایر مرطوب‌کننده‌های چشم مشورت کنید.برای جلوگیری از یبوست در حین مصرف داروی کلیدینیوم سی گنجاندن فیبر در رژیم غذایی، نوشیدن آب کافی و انجام تمرینات ورزشی توصیه می‌شود. هم‌چنین ممکن است احتیاج به مصرف ملین داشته باشید. از دکتر داروساز سوال کنید که مصرف کدام ملین برای شما مناسب‌تر است.

درصورتی که پزشک داروی کلیدینیوم سی را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی کلیدینیوم سی را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.در صورتی که با عوارض جانبی جدی مانند چشم درد، ورم چشم و یا تغییر در دید (مانند دیدن رنگین‌کمان در اطراف چراغ‌ها در شب) به سرعت موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی کلیدینیوم سی نادر است. با این وجود اگر نشانه‌ای از واکنش آلرژیک جدی مانند قرمزی، خارش، ورم کردن (بخصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید یا اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی کلیدینیوم سی

پیش از مصرف داروی کلیدینیوم سی، در صورتی که به کلیدینیوم، کلردیازپوکساید یا سایر بنزودیازپین‌ها (مانند دیازپام و لورازپام) آلرژی دارید، موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. بهتر است پزشک خود را از سایر آلرژی‌هایتان نیز آگاه کنید. داروی کلیدینیوم سی ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

پیش از استفاده از داروی کلیدینیوم سی تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ بخصوص سابقه‌ی آب سیاه زاویه بسته (گلوکوم زاویه بسته)، بزرگی پروستات، مشکل در ادرار به دلیل انسداد مجاری ادراری، بیماری‌های دیگر معده و روده (مانند گاستروپارزیس یا فلج معده، انسداد، کولیت زخمی، عفونت، کمبود یا عدم ترشح اسید معده و بیماران دچار ایلئوستومی و کولوستومی همراه اسهال)، بیش‌فعالی تیروئید، بیماری‌های قلبی (مانند بیماری سرخرگ کرونری، آنژین صدری، نارسایی قلبی، ضربان قلب سریع/نامنظم، مشکلات قلبی ناشی از خون‌ریزی)، فشار خون بالا، مشکلات سوزش سر دل (مانند بازگشت اسید به مری، فتق هیاتال و مشکلات مری)، نوروپاتی اتونوم که یک مشکل سیستم عصبی است، بیماری میاستنی گراویس، بیماری‌های کبد، بیماری‌های کلیه، بیماری‌های تنفسی و مربوط به ریه خود و خانواده‌تان باید به اطلاع پزشک برسد. همچنین سابقه اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر، وضعیت روانی و نوسانات خلقی (مانند افسردگی، افکار خودکشی، روان‌پریشی و روان‌گسیختگی) و پورفیری، که یک بیماری خون است، شما و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید.

داروی کلیدینیوم سی ممکن است موجب گیجی، خواب‌آلودگی و تاری دید شما شود. مصرف الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری، توجه و دید شفاف دارند تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف کلیدینیوم سی از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

داروی کلیدینیوم سی ممکن است باعث شود شما کمتر عرق کنید؛ که به نوبه خود شما را در برابر گرمازدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. از انجام کارهایی که باعث گرمازدگی شما می‌شوند، مانند انجام کار زیاد یا ورزش کردن در هوای گرم و استفاده از وان آب گرم، بپرهیزید. زمانی که هوا گرم می‌شود، مایعات زیاد بنوشید و کمتر لباس بپوشید. اگر احساس گرما کردید، به سرعت خود را به جایی خنک رسانده و در آن‌جا استراحت کنید. اگر تبی دارید که برطرف نمی‌شود، وضعیت روانی و نوسانات خلقی شما به سرعت تغییر می‌کند و دچار سردرد یا سرگیجه هستید، به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید

افراد مسن ممکن است به اثرات جانبی این دارو، بخصوص خواب‌آلودگی، پریشانی، هیجان غیرمعمول، اختلال حافظه، یبوست، مشکلات ادراری و عدم تعادل، حساس‌تر باشند. خواب‌آلودگی، پریشانی و عدم تعادل ممکن است شانس زمین خوردن را افزایش دهند.استفاده از داروی کلیدینیوم سی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف آن می‌تواند به نوزاد درون شکم مادر صدمه بزند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید یا فکر می‌کنید امکان بارداری شما وجود دارد، بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.داروی کلیدینیوم سی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و می‌تواند اثرات بدی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. پیش از شیردادن به نوزاد با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عمل‌کرد داروهای شما را عوض کنند یا شانس اثرات سوء جانبی را افزایش دهند. این متن حاوی تمامی تداخلات دارویی نیست. لیستی از تمامی چیزهای درمانی (از جمله داروهای تجویز شده توسط پزشک، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) که مصرف می‌کنید را نگاه دارید و با پزشک خود و دکتر داروساز درمیان بگذارید. بدون اجازه پزشک خود، هیچ دارویی را سر خود شروع یا قطع نکنید و دوزش را تغییر ندهید. لیستی از تمامی چیزهای درمانی (از جمله داروهای تجویز شده توسط پزشک، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) که مصرف می‌کنید را نگاه دارید و با پزشک خود و دکتر داروساز درمیان بگذارید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی کلیدینیوم سی تداخل ایجاد کنند قرص و کپسول‌های پتاسیم، سدیم اکسی‌بات و داروهایی که به وسیله کند شدن حرکات دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرند (مانند پرام‌لینتید) هستند.داروی کلیدینیوم سی ممکن است جذب بعضی داروهای دیگر مانند برخی از داروهای ضدقارچ آزول (مانند کتوکونازول و ایتراکونازول) و انواع دیر حل شونده دیگوکسین را تحت تاثیر قرار دهد. اگر کتوکونازول یا ایتراکونازول مصرف می‌کنید، حداقل دو ساعت پیش از مصرف کلیدینیوم سی آن‌ها را مصرف کنید.داروهای دیگر می‌توانند بر روی دفع کلردیازپوکساید از بدن تاثیر بگذارند که بر نحوه عمل‌کرد این دارو موثر است. مثال‌هایی از این داروها، سایمتیدین و دی‌سولفیرام هستند.مصرف دخانیات میزان کلرودیازپوکساید را در خون کاهش می‌دهد. اگر دخانیات مصرف می‌کنید یا در گذشته مصرف می‌کرده‌اید، با پزشک خود درمیان بگذارید.

بسیاری از داروهای دیگر که باعث خشکی دهان و یبوست می‌شوند، ممکن است با داروهای آنتی کولینرژیک/ضد اسپازم مانند کلیدینیوم تداخل دارویی ایجاد کنند. حتما به پزشک خود یا دکتر داروساز در مورد داروهای دیگری که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. داروهایی از جمله: داروهای آنتی کولینرژیک دیگر (مانند آتروپین، گلیکوپیرونیوم و هیوسین)، داروهای ضد اسپازم دیگر (مانند دی‌سیکلومین و پروپانتلین) سم شابیزک، داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند (مانند تری‌هگزیفنیدیل)، داروهای خاصی از داروهایی که برای درمان ضربان نامنظم قلب استفاده می‌شوند (مانند دیزوپیرامید و کینیدین)، بازدارنده‌های مونوآمید اکسیداز (مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فلنزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین)، فنوتیازین‌ها (مانند کلرپرومازین) و ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای (مانند آمیتریپتیلین).

خطر اثرات جانبی جدی (مانند تنفس کند/کم‌عمق، خواب‌آلودگی/سرگیجه شدید) در صورتی که داروی کلیدینیوم سی به همراه داروهای دیگری که باعث خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی می‌شوند، بیشتر می‌شود. حتما به پزشک خود یا دکتر داروساز، مصرف داروهای مخدر و یا تسکین دهنده‌های سرفه (مانند کدئین و هیدروکدون)، الکل، ماری‌جوانا، داروهای خواب و اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین) و آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین و دیفن‌هیدرامین) را اطلاع دهید.

برچسب روی تمامی داروهای خود (ائم از آلرژی، سرفه، سرماخوردگی و مکمل‌های غذایی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی یا تندی ضربان قلب شوند. درباره امنیت و خطرات این داروها از دکتر داروساز سوال کنید.مصرف داروی کلیدینیوم سی ممکن است نتایج آزمایش‌های شما را تغییر دهد و حتی باعث نتایج اشتباه شود. در مورد مصرف این دارو با متخصصین آزمایشگاه و پزشک خود مشورت کنید.

علائم اوردوز مصرف داروی کلیدینیوم سی

اگر فردی بیش از اندازه از داروی کلیدینیوم سی استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

مدیریت مشکلات گوارشی ممکن است مستلزم تغییر شیوه زندگی، مانند کاهش استرس، ورزش مستمر، قطع مصرف دخانیات و تغییر در برنامه غذایی، به همراه مصرف دارو باشد. از پزشک خود یا دکتر داروساز در مورد تغییرات سبک زندگی که می‌تواند برایتان مفید باشد بپرسید.اگر از داروی کلیدینیوم سی برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است برای اطمینان از اثرات جانبی، به طور مستمر آزمایش‌هایی (مانند آزمایش خون و آزمایش آنزیم‌های کبدی) انجام شود. با پزشک خود در این باره صحبت کنید.اگر دوز مصرفی داروی کلیدینیوم سی را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی کلیدینیوم سی نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.برای نگهداری صحیح داروی کلیدینیوم سی آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع : دکترتو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied