شمانیوز
شما نیوز

راهکارهای قطعی برای درمان جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه از جوش های زیرپوستی است که کاملا قابل درمان است.

راهکارهای قطعی برای درمان جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه جوش های کوچکی هستند که روی صورت خود مشاهده می کنید.جوش های سرسیاه یکی از انواع آکنه است.جوش های سرسیاه بیشتر در افراد با پوست های چرب دیده می شود.در ادامه روش های جلوگیری از ایجاد و درمان جوش های سرسیاه معرفی شده است، بیماری آکنه کابوسی است که بیش از ۸۵ درصد افراد، حداقل یک بار آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. آکنه انواع مختلفی دارد که از میان آن ها، جوش های سرسیاه به دلیل فراوانی و پیچیدگی شان، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. جوش های سرسیاه، کومدون های بازی هستند که با کومدون های بسته یا جوش های سر سفید تفاوت دارند.

جوش های سرسیاه نوعی کومدون هستند. آنها زمانی ظاهر می شوند که منافذ باز پوست بسته می شوند و سپس سلول های مرده پوست و سبوم روغنی شروع به واکنش با اکسیژن می کنند و سیاه می شوند. این جوش ها به دلیل شکل وظاهر تیره رنگ آنها که بر روی پوست صورت قابل مشاهده است، جوش سرسیاه نامیده می شوند. جوش های سرسیاه ممکن است در هر ناحیه از پوست بدنتان یافت شوند. اما رایج ترین محل برای تشکیل آنها، بر روی پوست صورت است.

چه عواملی باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند؟

آگاهی از عوامل و فاکتورهای ایجاد کننده جوش های سرسیاه، برای درمان و پیشگیری از آن ها امری بسیار مهم است.

اعتقاد بر این است که موارد زیر منجر به بدتر شدن مشکلات جوش های سرسیاه و تبدیل آنها به آکنه های شدیدتر می شوند:

ژن ها

وضعیت هورمونی

غدد روغنی فعال پوست

قاعدگی

مسائل روانشناختی و استرس

استفاده از محصولات مراقبت از پوست که سبب انسداد منافذ می شوند.

وارد آمدن فشار به پوست در اثر استفاده از تجهیزات ورزشی، یقه های محکم و کلاه های ورزشی

داروها

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مرطوب و آلودگی ها

تعریق بدن

فشار دادن یا خارج کردن ضایعات پوستی و شوی بیش از حد پوست

شناخت فاکتورهای خطرزای جوش های سرسیاه به شما در پیدا کردن بهترین راه برای مقابله با آنها کمک می کند. به عنوان مثال، آگاهی شما از چگونگی و تاثیر استرس بر جوش های سرسیاه، باعث می شود که بدنتان را سالم نگه دارید و ذهنتان را تسکین دهید. این عوامل می توانند خطر بروز بیماری آکنه را کاهش دهند.

علائم بروز جوش های سرسیاه

ما می دانیم که جوش های سرسیاه یکی از علائم آکنه و ناشی از منافذ باز هستند. اما آیا این نوع از جوش با انواع دیگر آکنه متفاوت است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. علائم اصلی جوش های سرسیاه وجود ضایعات کوچک و تیره بر روی پوست است. جوش های سرسیاه به دلیل رنگ آنها، به راحتی بر روی صورتتان و مخصوصاً ناحیه بینی قابل مشاهده است. جوش سرسیاه اگرچه مانند سایر جوش ها، به دلیل حمله ی باکتری ها ملتهب و دردناک نمی شوند، اما سرهای سیاه این جوش ها می توانند بافت پوست را بلند کنند.

آیا جوش های سرسیاه نیاز به درمان سریع تر دارند؟

با کسب آگاهی در مورد جوش های سرسیاه، بهترین زمان برای درمان آن ها را تشخیص خواهید داد. جوش های سرسیاه به صورت لکه های تیره رنگ بر روی سطح پوست ظاهر شده و قابل مشاهده هستند. جوش های سرسیاه نسبت به دیگر انواع آکنه های التهابی یا آکنه های قرمز دردناک نیستند اما درمان نادرست می تواند شرایط را بدتر کند.

با ظاهر شدن جوش های سرسیاه، باید توجهتان را بر روی مراقبت از پوست تان متمرکز کنید تا از آسیب دیدگی پوست در آینده جلوگیری شود. در ادامه به برخی از موثرترین روش های درمان جوش های سرسیاه و جلوگیری از بازگشت آنها اشاره شده است.

مرتباً پوستتان را تمیز کنید

تمیز کردن مرتب پوست به دلیل از بین بردن آلودگی ها و کثیفی های روی آن، به از بین بردن جوش های سرسیاه و جلوگیری از بازگشت دوباره آنها کمک می کند. علاوه بر این، روغن اضافی و سلول های مرده پوست با تمیز کردن پوست از بین رفته و در نتیجه از انسداد منافذ و ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری می شود. تمام آنچه را که برای تمیزی پوستتان احتیاج دارید، یک پاک کننده ملایم با pH خنثی است.

علاوه بر این، پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک نیز می توانند گزینه مناسبی برای تمیز کردن منافذ و کاهش خطر انسداد و برآمدگی آنها باشند. استفاده از صابون های قالبی و جامد برای تمیز کردن پوست مناسب نیستند. زیرا صابون های قالبی خود می توانند منافذ پوستتان را مسدود کنند. شما می توانید محصولات پاک کننده پوست، به ویژه محصولات مخصوص پوست های حساس که موجب تحریک نمی شوند را از داروخانه ها تهیه کنید.

اگر پوست شما از نوع روغنی است، باید محصولات و پاک کننده های بدون روغن را انتخاب کنید. به همین ترتیب اگر پوست خشکی دارید، از پاک کننده های کرمی یا حاوی گلیسیرین استفاده کنید. در هنگام شستشوی صورت از آب ولرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که آب داغ می تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد روغن های اضافی بر روی آن شود.

از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کنید

تمیز کردن پوست برای جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه امری بسیار مهم است. اما شست و شوی بیش از حد نیز توصیه نمی شود. شستشوی شدید یا بیش از حد صورت ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد روغن بر روی آن شود. در نتیجه فرآیند تمیز کردن پوستتان شکست می خورد. بهترین زمان برای شستشوی پوست مستعد آکنه، قبل از خواب شبانه و بعد از بیدار شدن در هنگام صبح است. برای تمیز کردن پوست مقداری از پاک کننده را بر روی انگشتانتان بریزید و به آرامی صورت را با آن پاک کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

برای پیشگیری از بروز جوش های سرسیاه قبل از خواب آرایش تان را پاک کنید

خوابیدن با آرایش، خطر ابتلا به جوش های سرسیاه را افزایش می دهد. زیرا مواد آرایشی می توانند منافذ پوستتان را مسدود کنند. به خاطر داشته باشید که پوست شما نیاز به نفس کشیدن دارد. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ایجاد جوش های سرسیاه، پاک کردن تمام لایه های مواد آرایشی بر روی صورتتان است. برای این کار می توانید از پاک کننده های ملایم آرایش استفاده کنید. علاوه بر این، باقی ماندن مواد آرایشی بر روی صورتتان ممکن است بالش شما را کثیف کرده و آن را به یک محیط بالقوه برای رشد میکروب ها و باکتری ها تبدیل کند.

تمیز کردن وسایل آرایشی یکی دیگر از اقداماتی است که به درمان و پیشگیری از ایجاد جوش های سرسیاه کمک می کند. عدم توجه به تمیز کردن وسایل آرایشی، آنها را به عوامل خطرزای ایجاد کننده آکنه و به ویژه جوش های سرسیاه تبدیل می کند. بنابراین حداقل یک بار در ماه لوازم آرایشی تان مانند فرچه ها و پد ها را با آب و صابون بشویید. از این طریق باکتری های مسدود کننده منافذ، موجود در آن ها از بین می روند.

دوش گرفتن

سلول های مرده پوست، باکتری های اضافی و چربی حاصل از فعالیت های شدید روزانه، می توانند منجر به ایجاد جوش های سرسیاه شوند. اگر شما فردی فعال هستید و در طول روز فعالیت های فراوانی انجام می دهید، دوش گرفتن مرتب را فراموش نکنید. در هنگام حمام کردن از صابون های خشک و خشن برای قسمت هایی از پوست که مستعد آکنه هستند، استفاده نکنسد.

زیرا این صابون ها موجب خشکی و ضعیف شدن پوستتان شده و در نتیجه شما را در برابر ابتلا به جوش های سرسیاه آسیب پذیرتر می کند. بهترین کار، استفاده از ژل های ملایم دوش به ویژه برای ناحیه صورت است.

روزانه از مرطوب کننده برای پوستتان استفاده کنید

مرطوب کردن پوست یک روش کلیدی برای جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه روی صورت است که بسیاری از افراد از آن بی خبرند. برای تهیه مرطوب کننده، آنهایی را انتخاب و خریداری کنید که مناسب نوع پوستتان هستند. پوست های هیدراته که به خوبی آبرسانی شده اند، احتمال کمتری برای دچار شدن به جوش های سرسیاه و انواع دیگر آکنه، نسبت به پوست های کم آب دارند. برخی از افراد بر این باورند که پوست های چرب یا ترکیبی، نیاز به مرطوب کننده ندارند. این باور اشتباهی است.

در واقع عدم استفاده از مرطوب کننده منجر به تولید روغن و چربی بیشتری بر روی پوستتان در طولانی مدت می شود. محصولات غیر کامدوژنیک، ژل، محصولات بر پایه آب یا فاقد روغن بهترین مرطوب کننده ها برای افرادیست که پوست صورتشان چرب است. این افراد باید از استفاده از مرطوب کننده های سنگینتر خودداری کنند. زیرا این محصولات می توانند به تشکیل جوش های سرسیاه منجر شوند. برای اطلاع از نوع پوست صورتتان یا محصولات مناسب با آن، می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

لایه برداری پوست به طور مرتب

بسیاری از افراد، از این مرحله در فرایند مراقبت روزانه از پوستشان صرف نظر می کنند. زیرا آنها فکر می کنند که لایه برداری روشی خشن برای پوست است و لایه های آن را نازک می کند. آسیب رسیدن به پوست در اثر لایه برداری زمانی رخ می دهد که پوست صورت حساس است و مواد لایه بردار حاوی کریستال یا ذرات ماسه می باشد. سلول های مرده پوست می توانند از طریق مسدود کردن منافذ، به ایجاد جوش های سرسیاه کمک کنند. بنابراین اگر مایل به دوری از این شرایط هستید، انجام لایه برداری صورت بسیار مهم است.

زیرا لایه برداری می تواند سلول های مرده، باکتری ها، سلول های زیر پوستی و ضعیف ترین منافذ پوست را از بین ببرد. با این حال، از فشار دادن یا خارج کردن جوش های سرسیاه و آکنه های فعال خودداری کنید. زیرا لایه بردارها تنها اثرات سطحی دارند و به طور عمیق به داخل پوست نفوذ نمی کنند و تلاش بیش از حد می تواند نواحی حساس پوستی را تحریک کند. بنابراین به یاد داشته باشید که برای تازه کردن پوست صورتتان و جلوگیری از ایجاد عدم تعادل در آن، هفته ای یک بار با استفاده از لایه بردارها، پوستتان را لایه برداری کنید.

برای پیشگیری از بروز جوش های سرسیاه چربی اضافی پوست را بگیرید

از بین بردن روغن اضافی پوست برای افرادی که پوست روغنی دارند، بسیار مهم است. گرفتن روغن اضافی پوستتان با استفاده از محصولات موضعی مانند پد، می تواند علاوه بر روغن، پوست مرده و باکتری هایی که منجر به ایجاد جوش های سرسیاه می شوند را نیز از بین ببرد. این روش تاثیر فراوانی در روال مراقبت از پوست دارد. روش های مختلفی برای جذب روغن اضافی از روی پوست وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید از داروی بدون نسخه بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

ماسک رس نیز یک انتخاب موثر هفتگی برای پاکسازی پوست و از بین بردن چربی اضافی آن است. همچنین استفاده از پدهای چربی گیر نیز گزینه های مناسبی هستند. این پدها در داروخانه ها و فروشگاه ها موجود هستند. توجه داشته باشید که در این روش از استفاده بیش از حد محصولات و تحریک پوست خودداری کنید. شما می توانید با پزشک در مورد چگونگی انجام این روش مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

از لمس صورتتان با انگشت خودداری کنید

دست های شما روزانه وسایل و مواد فراوانی را لمس می کنند که همه این موارد لزوماً تمیز نیستند. در نتیجه دست  ها و انگشتانتان یک محل بالقوه برای پرورش باکتری ها هستند. این خود به عنوان یک عامل ایجاد کننده آکنه به شمار می رود. اگر صورتتان را به طور مکرر با انگشتانتان لمس کنید، خطر ابتلا به جوش های سرسیاه افزایش می یابد. علاوه بر این، دست زدن به جوش ها و سپس لمس قسمت های دیگر پوست، منجر به انتقال و گسترش باکتری ها و در نتیجه آسیب پذیر کردن مناطق سالم پوست می شود.

اصلاح رژیم غذایی روزانه و پیشگیری از بروز جوش های سرسیاه

رژیم غذایی روزانه تاثیر زیادی بر بدنتان از جمله سلامت پوست دارد. یک رژیم غذایی خوب و متعادل بدون مصرف غذاهای ناسالم، خطر ابتلا به جوش های سرسیاه و سایر شرایط آکنه سخت را کاهش می دهد.

اگر مایل به حفظ سلامت پوستتان هستید، موارد زیر را دنبال کنید:

– مصرف چربی و قند را کاهش دهید. رژیم های غذایی سرشار از قند و چربی مانند رژیم های حاوی غذاهای سرخ شده و شیرینی، باعث افزایش خطر ابتلا به جوش های سرسیاه از طریق افزایش عملکرد سلول ها می شوند.

– غذاهای حاوی بتاکاروتن و ویتامین A را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال، سبزیجات و میوه ها مانند هویج و تمشک برای پوست مفید هستند. زیرا باعث تقویت تولید مثل سلول های جدید پوست می شوند.

– مصرف گردو و روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اسیدهای چرب موجود در گردو و روغن زیتون موجب هیدراته شدن سلول های پوست می شوند.

– مصرف غذاهای ناسالم را محدود و آنها را با گزینه های سالم جایگزین کنید. از این طریق می توانید میزان مصرف ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که برای پوست سالم مورد نیاز هستند، تقویت کنید.

– روزانه به اندازه کافی آب بنوشید. هیدراتاسیون مناسب یکی از مهمترین موارد رژیم غذایی متعادل است و باعث حفظ سلامت پوست و بدن می شود.

نکات اضافی

از استفاده فراوان از مواد آرایشی خودداری کنید. زیرا ممکن است که در هنگام تمیز کردن صورت، به خوبی از روی پوست پاک نشوند.

به طور مرتب هفته ای یکبار ملحفه ها به ویژه ملحفه بالشت ها را بشویید.

زیرا آنها پر از سلول های مرده پوست و چربی هستند و در نتیجه محیط ایده آلی برای رشد باکتری ها به شمار می روند.

پوست صورتتان را دوبار در ماه بخور دهید تا منافذ آلوده و بسته آن باز شوند.

همیشه با خود دستمال کاغذی به همراه داشته باشید و از آن برای گرفتن چربی اضافه پوست استفاده کنید.

این کار سبب می شود قبل از آن که روغن اضافی پوست، منافذ را مسدود کند، از روی صورتتان برداشته شود.

پس از شستشوی صورت، آن را با آب خنک آبکشی کنید.

این کار منجر به بسته شدن منافذ و عدم ورود گرد و خاک و آلودگی به آنها می شود.

مهم نیست که تا چه اندازه از ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری کنید، زیرا احتمال وجود این جوش های کوچک و تیره رنگ بر روی پوست همیشه وجود دارد.

برخی از موثرترین راه حل های توصیه شده برای درمان جوش های سرسیاه عبارتند از:

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین موجب تعادل pH سطح پوست شده و روغن اضافی، سلول های مرده پوست و آلودگی ها و گردوغبار را از روی آن پاک می کند. علاوه بر این، جوش شیرین یک لایه بردار مفید برای پوست است. شما می توانید هفته ای دوبار جوش شیرین را بر روی پوستتان اعمال کنید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از جوش شیرین ممکن است موجب خشکی پوستتان شود.

چای سبز

چای سبز می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق العاده موثر عمل کند. اگر چای سبز به طور مرتب هفته ای ۲ الی ۳ بار مصرف شود، می تواند میزان تولید روغن پوست را به طور موثری کاهش دهد.

زردچوبه

زردچوبه یک منبع غنی از خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. بنابراین استفاده از زردچوبه برای از بین بردن جوش های سرسیاه گزینه مناسبی است. شما می توانید از زردچوبه به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

آب لیمو

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است. اسیدسیتریک یک قابض و جمع کننده طبیعی است و می تواند با منافذ مسدود شده و پوست مرده مقابله کند. این منبع ویتامین C همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود. کلاژن می تواند جای زخم را درمان کرده و سلامت پوست را بهبود بخشد.

عسل

عسل به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی خود می تواند انواع ناخالصی ها و آلودگی ها را از روی پوست پاک کند. به همین دلیل برای سلامت پوست یک گزینه محبوب به شمار می رود. علاوه بر این، عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای پاک کردن جوش های سرسیاه، آبرسان منافذ و سفت کننده پوست عمل می کند.

شکر

از شکر غالباً برای پاک کردن و تمیز کردن منافذ مسدود شده و مقابله با جوش های سخت و زننده استفاده می شود. اضافه کردن شکر به روغن های حامل باعث افزایش اثربخشی آن می شود. زیرا این روغن ها مانند جوجوبا، زیتون یا بادام می توانند به خوبی از سبوم پوست تقلید کنند.

آکنه و به ویژه جوش های سرسیاه برای هر فردی در هر سنی دردسر ساز است. برخی از این افراد معمولاً تمام راه های از بین برنده آکنه را در طول زندگی خود امتحان می کنند. اما این راه حل ها همیشه کارآمد نیستند. بنابراین توجه به نحوه جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه، روش موثر و به صرفه برای مبارزه با آکنه است.

منبع : مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied