شمانیوز
شما نیوز

در گفت‌وگو گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس هفته بعد مثبت است یا منفی؟

کارشناس بازار سهام: هفته بعد بازار بهتری را خواهیم داشت. اما بازار کاملا سبز نخواهد بود. بلکه در بورس هفته آینده شاهد نوساناتی خواهیم بود تا پول های رفته به بازار برگردد.

بورس هفته بعد مثبت است یا منفی؟
شاخص کل بورس روز سه شنبه کار خود را با افت بیش از ۳۸هزار واحدی به پایان برد که موجب نگرانی سهامداران در خصوص ادامه دار بودن ریزش ها شد در ادامه روز چهارشنبه با ریزش بیش از ۲۱ هزار واحدی روبرو شد و شاخص بر روی ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۴۶ واحدی قرار گرفت. در این میان زمزمه های تغییر رییس سازمان بورس نیز بر روند بازار تاثیر عمده ای گذاشته بود. همچنین بر اساس نظر کارشناسان تغییرات قیمت دلار هم نقش بسزایی در روند منفی بازار داشته است.

تاثیر نوسان دلار بر بورس

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد روند بازار در هفته گذشته و آینده بازار در هفته بعد جویا شدیم. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

  • سیف-زاده

محسن سیف زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته جاری اظهار کرد: در هفته جاری مشخص بود که با افت دلار بسیاری از سهم های بازار با ریزش روبرو شود. زیرا که بیشتر سهام بورسی بر پایه دلار هستند. وقتی دلار دچار افت می شود. انتظارات درآمدی کاهش پیدا می کند. بورس ایران هم بخشی مهمی از آن به علت انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند. این چند روز گذشته هم دلار در حال کاهش بود. به همین علت ما شاهد ریزش های شارپی بازار سهام بودیم. از طرف دیگر هم ما شاهد خروج پول های بزرگ در بازار بودیم. این خروج پول را ما از شهریور ماه شاهد بودیم.

سیف زاده ادامه داد: اکنون دلار و شاخص کل بورس به سقف حمایت رسیده اند و لذا مقداری تقاضا وارد بازار شده است. به همین جهت هفته آینده پیش بینی می شود که هفته بعد بازار بهتری را خواهیم داشت. اما بازار کاملا سبز نخواهد بود. بلکه در بورس هفته آینده شاهد نوساناتی خواهیم بود تا پول های رفته به بازار برگردد.

تاثیر برجام بر بازار سهام

وی در ادامه در مورد اینکه با از سرگیری مذاکرات هسته شاهد بهتر شدن بازار خواهیم بود یا خیر اظهار کرد: مذارکات فعلی با قبلی مقداری فرق دارد. کاملا مشخص است که مذاکره کنندگان می خواهند به بهترین نحو برجام به سرانجام برسد و تن هر خواسته ای نخواهند داد.از این رو مذاکرات شاید مقداری طولانی تر شود به همین علت نمی توان انتظار داشت که فعلا تاثیری بر روی بازار بگذارد.

این کارشناس بازار سهام در پاسخ به این سوال که مدتی است هیچگونه عرضه اولیه ای در بازار رخ نداده،‌ آیا به این علت است که سیاست گذاران بورس می خواهند بازار را اداره کنند. اظهار کرد: معمولا سیاست دولت اینگونه است که اگر بازار منفی باشد عرضه اولیه ای در بازار شاهد نخواهیم بود. در گذشته نیز شاهد این جریان بوده ایم.

تاثیر تورم بر بورس

وی درباره تأثیر تورم بر بورس در بازه زمانی بلندمدت و کوتاه‌مدت گفت: تورم رابطه مستقیم با بورس دارد، همان‌طور که اگر تورم افزایش پیدا کند، نرخ بازارهای دیگر از جمله مسکن و خودرو و مواد اولیه رو به صعود می‌رود و این افزایش همگانی اجناس سبب می‌شود که دارایی شرکت‌ها نیز سیر صعودی پیدا کند و باعث می‌شود از نظر بنیادی نرخ آن سهم و نماد بورسی افزایش پیدا کند و اینچنین تورم بر بورس تأثیرگذار است.

سیف زاده در پایان اظهار کرد این اثرگذاری هم درکوتاه مدت و هم در بلند مدت خود را نشان می‌دهد، در کوتاه مدت از نظر رفتارشناسی و روانشناسی افراد است یعنی اگر تورم افزایش پیدا کند سبب می‌شود که بورس بازان و سهامداران انتظار صعودی شدن بورس را داشته باشند اما بلند مدت تورم، خود را در هر صنعتی نشان می‌دهد که در صنعت بانکداری در نرخ تسعیر ارز جلوه گر است ودر پالایشی‌ها و صادراتی‌ها تورم بعد از فروش بر سهام تاثیر می‌گذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied