شمانیوز
شما نیوز

مصرف نمک در شیراز ۷ برابر حد مجاز است

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس مطالعات انجام شده مصرف نمک در بین شیرازی ها، هفت برابر حد مجاز است.

مصرف نمک در شیراز ۷ برابر حد مجاز است

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، دکتر محمدجواد کجوری اظهار داشت: مصرف بالای نمک در شیراز باعث شده که افراد نادانسته به بیماری پرفشاری خون و به دنبال آن بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوند.

او با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل حدود 30 درصد از مرگ‌ و میرها در فارس است افزود: عمده نمکی که مردم شیراز استفاده می‌کنند از طریق مصرف نان و غذاهای فراوری شده به بدن آنان وارد می‌شود.

او ادامه داد: در گذشته سن شروع  بیماری قلبی و عروقی 40 تا 50  سالگی بود اما امروزه سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و به 35 سالگی رسیده است.

وی ژنتیک را عامل نخست و تعیین کننده در مبتلا شدن به بیماری قلبی و عروقی در بین افراد اعلام و اضافه کرد: مصرف بی‌رویه فست فود، غذاهای چرب و کم تحرکی، عامل مهمی در شیوع این بیماری است و در حال حاضر، شایع‌ترین علت مرگ و میر،سکته قلبی است.

وی فرهنگ غلط و استفاده از تنقلات صنعتی، غذای شور و استفاده نکردن از غذاهای سالم در بین کودکان و نوجوانان را عامل مهم بروز بیماری های قلبی عروقی دانست و گفت: خانواده‌ها چندان توجهی به این موضوع ندارند و همین امر سبب می‌شود نوجوانان و سایر افراد خانواده زودتر از حد معمول به بیماری‌های عروقی مبتلا شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه اغلب روغن‌هایی که برای تهیه چیپس به کار می‌رود، بارها داغ شده و می‌جوشد و در آن ترکیبات سمی ایجاد می‌شود، گفت: این امر می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد کودکان داشته باشد و استفاده از این نوع روغن‌ها در واقع به هلاکت انداختن کودکان و تزریق سم به بدن آنان است.

وی تصریح کرد: در جامعه شاهد چاقی شکمی در بین مردان و چاقی پایین تنه در بین زنان هستیم و افراد هیچ‌گاه این تغییرات را جدی نمی‌گیرند، همین موضوع سبب می‌شود آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و هم‌چنین بیماری‌های کلیوی افزایش یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied