شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

آشنایی با مسیر سبز و قرمز در فرایند ترخیص کالا (راهنمای کامل)

ترخیص کالا از گمرک شامل سلسله مراتب مختلفی می‌شود که شناخت هر یک از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تنظیم اظهارنامه، تهیه مدارک مورد نیاز، اخذ مجوزهای لازم و بررسی و بازرسی کالاها بخشی از مراحلی هستند که جهت ترخیص کالای خود از گمرک باید انجام دهید.

آشنایی با مسیر سبز و قرمز در فرایند ترخیص کالا (راهنمای کامل)

ترخیص کالا از گمرک شامل سلسله مراتب مختلفی می‌شود که شناخت هر یک از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تنظیم اظهارنامه، تهیه مدارک مورد نیاز، اخذ مجوزهای لازم و بررسی و بازرسی کالاها بخشی از مراحلی هستند که جهت ترخیص کالای خود از گمرک باید انجام دهید.  در  این میان، تعیین مسیر گمرکی یکی از مهمترین مراحل ترخیص کالا می‌باشد که تطابق و صحت اطلاعات مدارک با خود کالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از آن امکان خروج محموله از گمرک فراهم می‌شود. درادامه برای آشنایی با انواع مسیر گمرکی و کارکرد هر کدام از آنها با این مقاله از ققنوس ترخیص همراه باشید.

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک

فعالیت‌های مربوط به واردات کالا و صادرات کالا از جمله امور مهم اقتصادی هر کشور به شمار می‌روند. برای جلوگیری از بسیاری از سواستفاده‌ها و کنترل بیشتر کالاهای وارداتی و صادراتی، قواعد و دستورالعمل‌هایی تنظیم شده‌اند که هر تاجر و بازرگانی باید به خوبی با آنها آشنا باشد. عدم آشنایی کافی و بی‌دقتی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله قاچاق شناخته شدن کالا شود؛ به همین دلیل همواره پیشنهاد می‌کنیم تجار و بازرگانان با قوانین و مقررات موجود در تجارت‌های بین المللی آشنا باشند و از افراد متخصص و ماهر این حوزه جهت انجام امور در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل کمک بگیرند.

دریافت پروفرما، تهیه پکینگ لیست، اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی، بیمه کردن کالا، تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز، دریافت اسناد حمل از شرکت حمل بار هوایی از چین ، تکمیل مدارک مورد نیاز ترخیص کالا، تنظیم اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL، پرینت اظهارنامه، دریافت شماره کوتاژ، پرداخت و عوارض واردات کالا، بررسی تطابق اسناد ارائه شده، تعیین مسیر گمرکی، صندوق، انبارداری و در نهایت خروج کالا، از جمله مراحل ترخیص کالا هستند که صاحب کالا یا ترخیص کار موظف به انجام آنها هستند.

چگونگی تعیین مسیرهای گمرکی در سیستم

همانطور که اشاره کردیم، طبق قوانین گمرکی بخشی از مراحل ترخیص کالا، بررسی اسناد ارائه شده و تعیین مسیر گمرکی می‌باشد. مسیرهای گمرکی جهت بررسی و بازرسی کالاها براساس مدارک ارائه شده، پس از بررسی کارشناسان گمرک ایجاد شده‌اند و به طور کلی به سه مسیر سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی می‌شوند.

 همانطور که می‌دانید برای ترخیص هر نوع کالایی نیاز به تنظیم اظهارنامه به صورت الکترونیکی در سامانه‌ای تحت عنوان سامانه EPL و ثبت بارنامه دارید. پس از ثبت اظهارنامه در این سامانه، شماره‌ای منحصر به فرد به نام شماره کوتاژ را دریافت خواهید کرد که برای انجام دیگر مراحل ترخیص کالا نیاز است. ماموران گمرکی کالای شما را با توجه به این شماره شناسایی خواهند کرد و بهتر است آن را در تمام مراحل تشریفات گمرکی همراه خود داشته باشید. علاوه بر این هنگام تنظیم و پر کردن فرم اظهارنامه به خوبی دقت کنید تا اشتباهی رخ ندهد؛ زیرا پس از تکمیل آن باید بخشی از هزینه‌های گمرکی را پرداخت کنید و در صورت بروز اشتباه باید دوباره مبلغ را واریز کنید.

پس از اتمام این مراحل، اطلاعات وارد شده و مدارک ارائه شده مورد بررسی و بازرسی بازرسان گمرک قرار می‌گیرند تا یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی را برای کالای شما تعیین کنند. هرکدام از مسیرهای گمرکی مفهوم خاص خود را دارند که در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم. در واقع تعیین مسیر گمرکی با هدف کنترل بیشتر اظهارنامه برخی کالاها و اعتماد به خدمات گیرنده ایجاد شده‌اند؛ اما هر مسیر شرایط و ضوابطی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

عوامل موثر در تعیین مسیر گمرکی

برای اینکه کارشناس گمرک بتواند اظهارنامه را در یکی از مسیرهای گمرکی جهت بررسی قرار دهد باید مواردی را لحاظ کند. نوع تعریف کالا (ممنوع یا مشروط بودن)، نوع معامله (بدون انتقال ارز یا ..)، وضعیت کالا (نو یا مستعمل بودن)، ارزش کالا، کشور مبدا، سابقه صاحب کالا، ترخیص کار، اظهارکننده یا حق العملکار گمرکی از جمله عواملی هستند که طی این فرایند مورد توجه کارشناس قرار می‌گیرند.

انواع مسیرهای گمرکی

پس از اینکه شماره‌های ثبت و شماره کوتاژ را دریافت کردید و مسیر گمرکی تعیین شد، اظهارنامه به سرویس ارزیابی فرستاده می‌شود تا نوع مسیر (سبز، زرد یا قرمز) مشخص شود. همانطور که اشاره کردیم سه نوع مسیر گمرکی جهت بررسی مدارک و اطلاعات وجود دارند که عبارتند از :

مسیر سبز

قرارگیری کالا در مسیر سبز گمرکی معانی مختلفی را با خود به همراه دارد. در این شرایط کالا دیگر آزمایشگاه و استاندارد لازم نیست، اخذ مجوز هم نیاز نیست، از لحاظ کشور سازنده مشکلی وجود ندارد و ارزش و تعرفه اظهاری با تعرفه استنباطی گمرک نیز تطابق دارند. کارت بازرگانی شرکت‌های تولیدی و خوش حساب بودن در امور مالیاتی از جمله عوامل موثر در قرارگیری اظهارنامه در مسیر سبز هستند. علاوه بر این، عدم تخلف در استفاده از کارت بازرگانی و عدم وجود هیچ تخلفی در اظهارنامه کالا از دیگر مواردی هستند که سبب قرارگیری کالا در این مسیر می‌شوند.

مزایای قرارگیری در مسیر سبز

مسیر سبز از سریع‌ترین و راحت‌ترین روش‌های ترخیص کالا می‌باشد و معمولا اغلب کالاهایی که در این مسیر قرار می‌گیرند، به استاندارد و آزمایشگاه نیازی ندارند. در مسیر سبز کالای شما تا درب خروج گمرک بازرسی نخواهد شد و تمام مراحل به سرعت پیگیری خواهند شد. همچنین در این شرایط ارزش سند با ارزش گمرکی مطابقت دارد و گاهی ممکن است ترخیص کالا حدود یک ساعت از شما وقت بگیرد. البته لازم است بدانید احتمال حضور افرادی که به تازگی کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند، در این مسیر کم است و گاهی ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی در مسیر سبز قرار بگیرید.

مسیر زرد گمرکی

در این نوع مسیر به آزمایشگاه یا استاندارد نیاز است اما به دلایل مختلفی همچون سابقه ترخیص در کمتر از سه ماه، تطابق ارزش کالا با ارزش استنباطی گمرک و ارائه کاتالوگ اجازه خروج از گمرک را بدون نیاز به کارشناسی فیزیکی دریافت می‌کنید. در مسیر زرد گمرک ارزش گذاری و تعرفه کالا توسط کارشناس به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد؛ اما از مسیر سبز کمی دشوارتر است.

مسیر قرمز

اگر کالایی در مسیر قرمز گمرکی قرار بگیرد، نسبت به مسیرهای زرد و سبز روند طولانی‌تری را برای ترخیص از گمرک طی می‌کند؛ در این شرایط کالا حتما باید مورد بازرسی فیزیکی قرار بگیرد. این مسیر معمولا درصورت ارائه اظهارنامه مخدوش تعیین می‌گردد و افرادی که تازه کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند نیز احتمال حضور بیشتری در مسیر قرمز را دارند. محصولات لوکس، لوازم یدکی خودروها و پارچه‌ها از جمله کالاهایی هستند که در این مسیر برای بازرسی قرار می‌گیرند؛ البته اگر قبل از شروع فعالیت تجاری از متخصصان این حوزه کمک بگیرید، با مشکلی مواجه نخواهید شد و ترخیص کالا به سرعت صورت خواهد گرفت.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، تعیین مسیر گمرکی از مهمترین مراحل ترخیص کالا می‌باشد که پس از  تنظیم اظهارنامه در سامانه امور گمرکی جهت مدیریت و نظارت بهتر صورت می‌گیرد. تکمیل و ثبت اظهارنامه از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است و لازم است با دقت بسیاری جهت کاهش هزینه‌های اضافی و تسریع فرایند صورت بگیرد. حضور حق العملکاران گمرکی ققنوس ترخیص در چنین شرایطی به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ گونه نگرانی فعالیت تجاری و بازرگانی خود را به آنها بسپارید و از انجام به موقع امور مطمئن باشید. ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات مهم کشور از اصلی‌ترین خدماتی هستند که شرکت ققنوس ترخیص به شما تجار و بازرگانان عزیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید برای ارتباط با کارشناسان و مشاهده خدمات ما در زمینه ترخیص کالا در دبی  و ترانزیت بین المللی به وبسایت شرکت ترخیص کالا  ققنوس ترخیص به ادرس fnxcustoms.com مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied