شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// با نگاهی به تاثیر عرضه خودرو در بورس مطرح شد

شرایط و نوع خودروهای عرضه شده در بورس کالا

طبق بررسی‌ و مطالعات کارشناسی انجام شده، در حال حاضر عرضه در بورس کالا مناسب‌ترین روش برای فروش خودرو است، چرا که این روش مشتری واقعی علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خرید خودرو، از خرید با قیمت‌های کاذب در بازار بی‌نیاز خواهد شد.

شرایط و نوع خودروهای عرضه شده در بورس کالا

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شمانیوز، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود. در این گزارش ضمن اشاره به نظرات مثبت و منفی فعالان و متخصصان بازار سرمایه درباره عرضه خودرو در بورس کالا به معرفی خودروهای عرضه شده در بورس کالا می‌پردازیم.

با پذیرش ۸خودرو جدید در بورس کالا تعداد خودروهای پذیرش شده در بورس کالا به ۱۵محصول و تعداد خودروسازهایی که قرار است محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند به ۹خودروساز رسید. بر این اساس متناسب با پذیرش محصولات جدید از امروز دور جدید عرضه محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ در بورس کالا آغاز می‌شود.

به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است که برای شرکت‌های خودروسازی در نظر گرفته شده است.

با عرضه خودرو در بورس کالا، رشد تولید، تعادل در بازار و کشف قیمت واقعی خودرو به جای قیمت گذاری دستوری از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس کالا است و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.

نظر کارشناسان بازار سرمایه درباره عرضه خودرو در بورس کالا

طی سال‌های گذشته تاکنون، صنعت خورو در کشور ما با چالش‌‌‌هایی مهم از جمله اختلاف بالای قیمت خودرو در کارخانه و بازار روبرو بوده که با عرضه خودرو در بورس‌کالا، می‌‌‌توان به کاهش این اختلاف به‌‌‌ گونه‌‌‌ای که قیمت کشف‌شده در بورس‌کالا چیزی بین قیمت فروش کارخانه و قیمت خودرو در بازار آزاد باشد، امیدوار بود.

بر همین اساس حمید رضا رحمنی- رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران اعلام کرده؛ متقاضیان برای خرید این خودروها در بورس کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به یکی از کارگزاری های مجاز مراجعه و به صورت آنلاین یا حضوری کد بورس کالا را دریافت می کنند. البته پیش از آن باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند.

متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: « به نظر می‌رسد یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند برای بازار خودرو انجام شود و به آن کمک کند، رفع برخی ابهام‌ها از این صنعت است. زیرا این صنعت نیاز به مشوق ندارد بلکه نیازمند رفع ابهام‌ها است. بنابراین، وزارت اقتصاد با هماهنگی و همکاری فعالان بازار سرمایه و سایر وزارت خانه‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های موجود را در میان مدت برطرف کند.»

غلامحسن آرمات، کارگزار عرضه کننده خودروی کارا در بورس کالا معتقد است که نتیجه رشد عرضه خودروها در بورس کالا، «شفافیت معاملات»، «کشف قیمت های تعادلی»، «کنار رفتن تقاضای کاذب»، «تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو»، «ضمانت اجرایی عمل به تعهدات طرفین معامله» و «حمایت از بخش تولید» است.

به باور کارشناسان، بالا بودن هزینه‌ها، تورم، بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه به دلیل وجود تحریم‌ها و ازدیاد نیروی انسانی در خودروسازی‌های ایران از جمله مشکلات صنعت خودرو به شمار می‌رود. اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند؟

عرضه خودرو در بورس‌کالا نخستین گام برای حمایت هم‌‌‌زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده و بازاری شفاف و رقابتی برای خودرو است که سبب تعادل قیمتی می‌شود. علاوه بر این نظام توزیع هم شاهد رقابت سالم در میان خودروسازان خواهد بود که ماحصل آن از بین رفتن رانت و فساد است.

ایران یکی از صادرکنندگان خودرو در منطقه خاورمیانه است و خودروهای سمند و دنا از محصولات ایران‌خودرو و ساینا و کوئیک از محصولات سایپا، بیشترین صادرات را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌‌‌اند. از اواخر سال ۲۰۱۹ ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و تمام صنایع، از جمله صنعت خودرو، شاهد تغییرات بزرگی همچون ضرر و زیان، کاهش تولید و فروش و افت شدید ارزش سهام دست به گریبان بودند.

آن طور که بورس کالا اعلام کرده است تاکنون ۱۵خودروی جدید ازجمله شاهین، هایما s۷، هایما s۵، لاماری ایما، دایون y۵، وانت دو کابین کاپرا، کامیونت ۶تن فاو تایگر، کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰، کامیون فورس، کامیون امپاور، جک S۵، جک J۴، وانت KMC-T۸، وانت کارا تک کابین، وانت کارا دوکابین، فیدلیتی و دیگنتی متعلق به ۹شرکت خودروسازی‌ شامل شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، آرین پارس موتور، خودروسازی‌ ایلیا، بهمن موتور، سیبا موتور، بهمن دیزل و کرمان موتور در بورس کالا پذیرش شده‌اند. آن طور که بورس کالا اعلام کرده است بعد از عرضه‌های خرداد ماه دور دوم عرضه‌ها از امروز در بورس کالا آغاز می‌شود.

پس از انتشار اطلاعیه عرضه ۲ محصول گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودروی شاهین خود در هفته چهارم مردادماه اقدام کرد.

احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران در این باره می‌گوید: «حذف قرعه کشی از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا است، حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد، پس از آن تصمیم گیری لازم در خصوص عرضه سایر خودروها توسط سایر تولیدکنندگان از طریق بورس کالا به عمل خواهد آمد.»

گروه صنعتی ایران خودرو نیز با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، نخستین گام عرضه خودرو در بورس کالا را برداشته و با عرضه بخشی از تولید دو مدل هایما S5 و S7 از این طریق، ورود خود به بورس کالا را آغاز کرد. در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده که با بررسی‌ و مطالعات کارشناسی صورت گرفته، در حال حاضر عرضه در بورس کالا مناسب‌ترین روش برای فروش خودرو است و با این روش مشتری واقعی علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خرید خودرو، از خرید با قیمت‌های کاذب در بازار بی‌نیاز خواهد شد.

جزئیات عرضه‌های جدید

طبق اعلام بورس کالا، امروز ۲۶مرداد ماه ۳۵۰دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می‌شود. براساس اطلاعیه منتشر شده ۸۵دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۵نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان و همچنین ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند.

طبق اطلاعیه عرضه، هر کد ملی فقط مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده و صرفا برای یک دستگاه خودرو است.

صدور سند و شماره‌گذاری خودرو نیز فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

علاوه بر هزینه خودرو، خریداران ملزم به واریز ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷میلیون و ۳۹۱هزار و ۹۰۲تومان شامل مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث درنظر گرفته شده است. برای دیگنیتی نیز ۳۵میلیون و ۳۵۰هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است. متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید کد معاملاتی بورس‌کالا دریافت کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که برای خرید خودرو، باید بخشی از قیمت پایه خودرو براساس اعلام بورس‌کالا در حساب وکالتی خریدار موجود باشد.

گفتنی است؛ با تصویب عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خردادماه سال جاری، نظام قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر سیاست‌های دستوری در آستانه تغییر قرار گرفت. طرح عرضه خودرو در بورس کالا، باز شدن مسیرهای جدید تامین مالی برای خودروسازان است.

از دیدگاه کارشناسان صنعت خودرو، با عرضه خودرو در بورس‌کالا دلالی و سفته‌بازی در این صنعت از بین خواهد رفت. از جمله پیامدهای مثبت این اتفاق، تغییر در کمیت و کیفیت تولید، حذف قرعه‌‌‌کشی خودرو، شفافیت و رقابتی‌‌‌شدن بازار، حذف قیمت دستوری، معافیت مالیاتی برای عرضه‌‌‌کننده کالا و کشف قیمت واقعی خودرو خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied