شمانیوز
شما نیوز

توسط یک شرکت خلاق و نوآور ایرانی مستقر در کیش صورت گرفت؛

مناطق آزاد و انقلاب دانش‌بنیان ایرانی در پروژه شیرین‌سازی آب دریا

یک شرکت خلاق و نوآور ایرانی مستقر در کیش توانست با بکارگیری روش «ترکیبی روزنانس مولکولی بدون غشا» نسل جدیدی از آب شیرین کن با توانایی تولید 95 درصد آب شیرین از دریا را اختراع کند و با تحقیق و توسعه توانسته است با تبدیل آب به ژله زمینه کشت گیاه در آب را فراهم کند.

مناطق آزاد و انقلاب دانش‌بنیان ایرانی در پروژه شیرین‌سازی آب دریا

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و برخی از معاونان و مدیران عامل شرکت های تابعه این سازمان با حضور در مرکز نوآوری کیش از مراحل آزمایش نسل جدیدی از آب شیرین کن به نام «کیمیا» بازدید به عمل آوردند.

سعید محمد، در جریان این بازدید با اشاره به بحران آب در کشور و هزینه های بالای تامین آب شرب، با ابراز خرسندی از موفقیت آمیز بودن اجری طرح تولید آب شیرین کن کیمیا در مقیاس آزمایشگاهی به ظرفیت 15 متر مکعب، به حمایت دبیرخانه شورایعالی از این طرح بعد از کسب استانداردهای لازم اشاره کرد و افزود: اجرای موفقیت آمیز تولید آب شیرین با روش رزونانس مولکولی که با ایجاد فرکانس های مختلف می تواند املاح گوناگون را از آب جدا کند؛ انقلابی در تصفیه آب و تامین آب شرب برای هموطنان و کیشوندان باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این بازدید با بیان این که فعالیت شرکت خلاق و نوآور در راستای رفع چالش ها در سطح بومی و ملی در جزیره کیش گسترش خواهد یافت افزود: با توجه به کمبود آب و نیازمندی 750 هکتار فضای سبز به آبیاری، اقدمات این شرکت در راستای سیاست سازمان مبنی بر رفع چالش های کیش و کشور است.

مهدی کشاورز تاکید کرد: لازمه تبدیل کیش به یک جزیره دانش بنیان، حمایت عملیاتی و همه جانبه از شرکت خلاق و نوآور است از اینرو در بازدید های قبل از این شرکت ها، خواستیم با همکاری، ترکیب و بهره مندی از ظرفیت ها و دانش یکدیگر، خالق خروجی واحد باشند.

گفتنی است؛ سامانه آب شیرین کن کیمیا نسل جدیدی از تصفیه آب است که با روش رزونانس مولکولی بدون غشاء می تواند آب شور دریا را با راندمان فوق العاده ای معادل 95 درصد شیرین کند و با توجه به عدم استفاده از فیلتر و غشا و عبور جریان آب نیاز به پمپ فشار قوی نداشته و نظر به قدرت بسیار بالای دستگاه می توان حجم آب مورد نیاز را براحتی تولید کند.

آب شیرین تولید شده در این سیستم بسیار ارزانتر از همه روش ها است که خود بهترین توجیه اقتصادی این روش است. یکی دیگر از برتری های این روش که برای نخستین بار انجام می‌گردد، حذف عناصر به صورت دلخواه و انتخابی می باشد که در هر لحظه ای از زمان، می‌تواند انجام گیرد و حتی می‌توان عناصر با ارزش محلول در آب را جداسازی و به عنوان تولید محصول به بازار عرضه کرد.

عملیات شیرین سازی به گونه‌ای است که هیچ افت فشاری در آب ورودی ایجاد نکرده و آب با سرعت مناسب و دِبی بالا نمک زدایی خواهد شد و در نتیجه خروجیِ آب شیرین نسبت به آب ورودی با اختلاف 5٪ برابر است که این روش در دنیا انجام نگرفته است.

بازدهی آب شیرین کن  اسمز معکوس(RO) در بهترین حالت 35 درصد آب شیرین است این در حالی است که برای سامانه کیمیا 95 درصد است و پساب معادل 65 درصد و پساب کیمیا 5 درصد است.

پساب آب شیرین کن اسمز معکوس(RO) مخرب محیط زیست است در حالی که آب شیرین کن‌ های مذکور کاملا زیست دوست پذیر است و میزان مصرف برق در RO به ازای هر 10 هزار لیتر 3 کیلو وات ساعت است در حالی که سامانه کیمیا یک دهم مصرف RO را دارد.

یکی از نکات جالب توجه در این بازدید، خبرتولید ماده افزودنی (کاتالیست) توسط شرکت کیمیا بود که با اضافه کردن آن به آب می تواند آن را ماده ژله ای بدل کند که قابلیت کشت انواع گیاهان را دارد و برای مناطقی که از خاک حاصل خیز بی بهره هستند بسیار کاربری بوده و می تواند اشتغال زایی فراوانی به همراه داشته باشد.

همچنین این شرکت توانسته است با اضافه کردن مواد افزودنی (کاتالیست ها)، پساب حاصل از آب شیرین های را به ماده ای ژله ای تبدیل نماید که مصارف گوناگون داشته و می تواند در صنایع ساختمان سازی و بتن از آن بهره برد.

خاطر نشان می شود: امکان خدمات دهی برای سامانه کیمیا به دلیل بومی بودن تکنولوژی به نسبت سامانه RO در دسترس و راحت است.

لازم به ذکر است؛ مرکز نوآوری کیش با مدیریت اجرایی موسسه علوم و فنون کیش وابسته سازمان منطقه آزاد کیش در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان با محوریت حوزه‌های مرتبط با دریا و حمایت از نوآوران و فناوران و با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای اجرایی نمودن ایده‌های این گروه‌های خلاق راه اندازی شده است. در واقع این مرکز محلی است برای استقرار شرکت های خلاق و نوآور، استارتاپ ها، شتابدهنده‌ها و صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق های خطر پذیر ایجاد شده است.

 

فرینا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied