شمانیوز
شما نیوز

کاشت 15 گیاه دارویی جدید در کشور

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از برنامه این وزارتخانه برای کاشت انبوه 15 گونه گیاه دارویی شناخته شده در کشور خبر داد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از برنامه این وزارتخانه برای کاشت انبوه 15 گونه گیاه دارویی شناخته شده در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در البرز، محمدعلی طهماسبی امروز (29فروردین)، در مراسم آغاز فعالیت رسمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در محمد شهر کرج، بر اهمیت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: موقعیت آب و هوایی ایران اسلامی سبب رشد و نمو گیاهان بسیاری شده که جنبه‌های دارویی شایان توجهی دارند، این موقعیت ویژه می‌تواند با افزایش وسعت کشت و فرآوری این ثروت غنی باعث اشتغالزایی و حتی صادرات این محصولات نیز باشد.

وی یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی را نگه داری و پرورش گیاهان دارویی دانست و افزود: در حال حاضر 15 محصول گیاه دارویی درکشور شناسایی شده که برای کشت انبوه در دستور کار قرار گرفته است.

طهماسبی گفت: هم اکنون 140 هزار هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته‌اند که 80 هزار هکتار آن زعفران، 15 هزارهکتارگل محمدی و بقیه انواع و اقسام دیگر گیاهان دارویی است.

این مسئول بیان کرد: بیشتراین برداشت‌ها حاصل یافته‌های طبیعی است که جزو ذخایر ژنتیکی به شمار می‌روند لذا وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای در دستورکارقرار داده است تا گیاهان دارویی را به صورت زراعی و انبوه تولید کند.

طهماسبی در ادامه توسعه کشت گلخانه‌ای و در نتیجه صرفه جوئی در مصرف آب را از دیگر برنامه‌های اولویت دار جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و باغبانی دانست و گفت: باتوجه به اینکه کشورما یک اقلیم شکننده و خشک قرار دارد بایستی درحوزه صرفه جویی آب گام های موثری برداشت.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آب مایه حیات است وباید برای نسل آینده ذخیره شود و توسعه گلخانه‌ها و انتقال آنها از فضای باز به محیط بسته راهی برای تحقق این مهم و اجرای اقتصاد مقاومتی در این بخش باشد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال با انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته برای دو محصول خیار و گوجه فرنگی که مصرف آب بالایی دارد، 10 درصد آب مورد نیاز در فضای باز مصرف شده و بهره وری 12برابری حاصل می شود.

این مسئول اضافه کرد: بدون شک با اعمال این روند پرورش می‌توانیم حدود سه میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب تنها با انتقال این دو محصول داشته باشیم.

طهماسبی در پایان از ضرورت توجه به بخش باغبانی سخن به میان آوردو گفت: متاسفانه در کشور به این بخش توجه چندانی نمی‌شود و این عدم توجه ما را با مشکلات زیادی درحوزه باغبانی روبه رو ساخته است که امیدواریم با تشکیل این موسسه و هماهنگی‌های بیشتر دراین زمینه و فعالیت آن بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied