شمانیوز
شما نیوز

بورس؛

عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: افت روزهای اخیر بازار سرمایه فقط اصلاح قیمت‌ها بوده و در صورتی که نرخ بهره به شدت بالا برود و یا گزارش‌های شرکت‌ها مناسب نبوده و یا بازارهای جهانی در قیمت برخی از کالاها روند کاهشی به خود بگیرد ما شاهد افت بازار سرمایه خواهیم بود.

عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص بورس

به گزارش شما نیوز: «همایون دارابی» در این خصوص، اظهار داشت: در بازارهای داخلی نشانه‌های افزایش نرخ بهره وجود دارد که این عامل بر بازار بورس تاثیر زیادی داشته و سبب افت بازار شده است.
وی افزود: نگرانی بازارهای جهانی از قیمت برخی از کالاها مثل سنگ آهن و همچنین روند رو به کاهش قیمت کامودیتی‌ها (کالاهای اولیه) یکی دیگر از عوامل افت بازار بورس طی روزهای اخیر است.
دارابی بیان کرد: معامله‌گران به دلایل ذکر شده در لاک امنیتی فرو رفته و به همین دلیل در صف فروش قرار گرفته و سبب ریزش بازار بورس شده‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه، گفت: بازار نیز منتظر انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها است تا معامله‌گران با ارزیابی‌های خود اقدام به خرید و فروش کنند.
وی افزود: افت روزهای اخیر بازار سرمایه فقط اصلاح قیمت‌ها بوده و در صورتی که نرخ بهره به شدت بالا برود و یا گزارش‌های شرکت‌ها مناسب نبوده و یا بازارهای جهانی در قیمت برخی از کالاها روند کاهشی به خود بگیرد ما شاهد افت بازار سرمایه خواهیم بود.
دارابی خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه باید تا مهرماه منتظر بمانند تا شاهد اتفاقات جدیدی در بازار سرمایه با انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌ها باشند.

پیش بینی مهم بورس در نیمه دوم سال 1400

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: بازار تا انجام این تغییرات بعضی از روزها را مثبت و بعضی از روزها را منفی سپری می‌کند. بنابراین پس از منتشر شدن عملکرد و انجام تغییرات در نیمه دوم سال، بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود.
«مصطفی صفاری» درخصوص ریزش های چند روز اخیر بورس، اظهار داشت: این انتظار که بورس در این شرایط مثبت باشد، اشتباه است و معمولا قیمت سهام بعد از فصل مجامع  تا ۳۱ شهریور ماه که  سود و زیان و عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها منتشر شود، در سکون است. بعد از آمدن عملکرد تولید و فروش شرکت ها هر سهمی که پتانسیل رشد را دارد، مثبت می شود.

نباید از بازار انتظار مثبت شدن داشته باشیم

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این انتظار که باید همیشه و مداوم بورس مثبت باشد انتظار غلطی است، روز گذشته جمع معاملات بورس و فرابورس ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که به این معنی است که پول در این بازار وجود دارد  و  اگر کسی فروشنده  باشد، برای فروش سهام خود با مشکل مواجه نمی شود، به دلیل اینکه مشکل بازار پول و نقدینگی نیست.
وی ادامه داد:  بازار باید منتظر دو اتفاق مهم باشد، اولی رسیدن عملکرد تولید و فروش و سود و زیان شرکت‌ها که برای 6 ماه اول در انتهای تابستان منتشر می شود  و دومی  تغییرات مدیریتی که در وزارتخانه‌ها در حال رخ دادن است. تعدادی از مدیرعامل هلدینگ‌ها و  ساختار مدیریت شرکتی‌هایی که تحت پوشش هستند عوض می‌شود و در هنگامی که این تغییرات در حال رخ دادن است،  نباید از بازار انتظار رشد و مثبت بودن داشته باشیم.

نیمه دوم سال، روند مثبت بازار سرمایه

صفاری تشریح کرد: بازار تا انجام این تغییرات بعضی از روزها را مثبت و بعضی از روزها را منفی سپری می‌کند. بنابراین  پس از منتشر شدن عملکرد و انجام تغییرات در نیمه دوم سال، بازار مثبتی  را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که مشخص نبودن رئیس کل بانک مرکزی تا چه میزان در ریزش روز گذشته بازار نقش داشت؟ بیان کرد: کلا تیم اقتصادی مهم است و رئیس کل بانک مرکزی نیز یکی از ارکان  مهم اقتصادی است. معاونین و  وزرا، رئیس سازمان بورس، هلدینگ‌ها باید عوض شود، در این یک ماه باید انتظار تحول داشته باشیم و احتمالا نیمه دوم سال، بازار مثبتی را خواهیم داشت. با این وجود در حال حاضر نباید توقع ریزش زیادی را داشته باشیم.
وی در پایان عنوان کرد: منفی بازار تا حدودی طبیعی بوده و بیشتر به علت انتظار بازار و سهامداران  برای منتشر شدن عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها است که در پایان شهریورماه منتشر می‌شوند. البته مشخص نبودن رئیس بانک مرکزی نیز به بازار ریسک هایی را  وارد می‌کند و حتی بعد از مشخص شدن رئیس بانک مرکزی تعیین نرخ بهره نقش مهمی را در وضعیت بازار سرمایه ایفا خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied