شمانیوز
شما نیوز

بورس امروز؛

وضعیت بورس امروز ۲۹ شهریور / بورس صعودی شد

در ابتدای معاملات امروز(دوشنبه ۲۹ شهریور) شاخص کل بورس روند رو به رشدی در پیش گرفت.

وضعیت بورس امروز ۲۹ شهریور / بورس صعودی شد

به گزارش شما نیوز: شاخص کل بورس در یک ساعت و نیم نخست معاملات امروز (دوشنبه ۲۹ شهریور) بورس تهران با رشد ۷ هزار و ۴۲۷ واحدی به ۱ میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی رسید.
شاخص هم وزن بورس، نیز ۱۶۸۸ واحد مثبت شد و به رقم ۴۳۲ هزار و ۷۰۰ واحدی دست یافت.
فملی، شستا و مبین در میان نمادهای شاخص ساز و کیمیاتک، برکت و سپید در میان پرتراکنش ترین های امروز بورس جای گرفته اند.
فرابورس نیز ۲۴ واحد در مدار رشد بود و ۲۱ هزار و ۱۷۱ واحد رسید.

ریزش بورس عمدی است؟

چند روزی است که روند بورس تهران منفی شده است و برخی معتقد هستند که تصمیمات سازمان بورس باعث ریزش چند روز اخیر بازار سرمایه شده است. بورس در هفته‌های اخیر درگیر یک مقاومت تکنیکال و شایعاتی است که پیرامون برخی نمادهای شاخص ساز شکل گرفته، اما نکته اصلی در این میان، تصمیمات سازمان بورس است که تاثیر مستقیمی بر منفی شدن بازار داشته است.
بورس اوراق بهادار تهران در ۳ ماه گذشته روند متعادل و قابل قبولی را آغاز کرده بود. این دوره که پس از یک دوره ۱۰ ماهه سقوط بورس آغاز شده بود، بسیاری از سهامداران را متقاعد کرده بود که بورس در شرایط فعلی می‌تواند بهترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری باشد.
اما در سه هفته گذشته افت بازار سرمایه را می‌توان در چند دلیل خلاصه کرد. اول اینکه بورس گرفتار یک مقاومت جدی شده است. دوم اینکه سازمان بورس دوباره به دوران تصمیمات اشتباه بازگشته است. سومین دلیل هم به حواشی مربوط به نمادهای شاخص ساز ارتباط پیدا می‌کند.
در شرایط فعلی، بازار سرمایه به یک روند نوسانی که منجر به ریزش شاخص کل و شاخص کل هموزن شده، مواجه بوده است. به عبارت دیگر، بورس با یک عدم قطعیت مواجه است. این عدم قطعیت به دلیل شایعات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و کاهش قیمت خودرو به دلیل آزاد شدن واردت آن در بازار ایجاد شده است.

بازار سرمایه نزدیک به نقطه حمایتی!

از منظر تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس به یک نقطه حمایتی رسیده است. شاخص کل بورس که در هفته های گذشته درگیر یک مقاومت جدی بر روی شاخص ۱ میلیون و ۵۳۰ تا ۵۶۰ هزار واحدی شده است، هنوز نتوانسته است از این مقاومت عبور کند.
اما با روندی که شاخص کل در روزهای اخیر در ورود به کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی در پیش گرفته است، باید امیدوار به حمایت از شاخص کل در منطقه ۱ میلیون ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار واحدی بود.
شاخص کل هموزن نیز در روزهای اخیر دچار همین روند نزولی شده است. یعنی نمادهای بزرگ بازار، توانسته اند سهم‌های کوچک را با خود به سمت کاهش قیمت سوق دهند. حضور ۶۰۰ نماد در بخش منفی قیمتی در روزهای اخیر شاهدی بر این موضوع است. 

تصمیمی که بازار را قرمزپوش کرد

تصمیمات سازمان بورس در خصوص عرضه اولیه ها در هفته‌های گذشته، بازار سرمایه را با فشار فروش مواجه کرده است. اینکه سازمان بورس در یک هفته و به صورت متوالی در چند هفته، تعدادی شرکت را به صورت عرضه اولیه به بازار سرمایه وارد می‌کند، نشانه وجود نوعی تصمیم‌گیری اشتباه در این زمینه است.
با دعوت همگانی که برای ورود به بازار سرمایه در سال گذشته رخ داد، بسیاری از افرادی که در حال حاضر در بورس حضور دارند، افراد مبتدی هستند که به دلیل ضرری که در سال گذشته متحمل شده اند، تنها به دنبال خرید عرضه های اولیه بوده و زمانی که چند عرضه اولیه که مبلغ آنها تا ۳ میلیون تومان نقدینگی نیاز دارد، شروع به فروش دارایی خود در بورس کرده و همین مساله باعث کشیده شدن رنج منفی در بورس طی هفته های گذشته شده است.
به نظر می‌رسد سازمان بورس باید در این زمینه تغییر در تصمیم گیری‌های خود ایجاد کند تا فشار فروش کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

پیشروهای منفی شدن بازار را بشناسید

در این بین انتشار شایعاتی در خصوص قیمت گذاری دستوری و آزاد شدن واردات خودرو نیز بر منفی شدن سهم لیدر بازار و به تبع آن منفی شدن کل بازار، نوعی بی اعتمادی در بازار سرمایه را ایجاد کرده است.
در شرایط فعلی که بسیاری تصور می کنند با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودرو کاهش پیدا می کند، به این مساله فکر نمی کنند که این موضوع در صورتی که اتفاق بیافتد، تنها در بازار خودرو رخ خواهد داد و هیچ تاثیری بر خودروسازان کشور ندارد.
به عبارت دیگر، در روزهای گذشته که این شایعات میان سهامداران شکل جدی به خود گرفته است، به دلیل کاهش قیمت این شرکت ها که به زعم سهامداران لیدر بازار هستند، کل بازار دستخوش کاهش قیمت و نزول شده است.
در صورتی که سهامداران به تحلیل روند فعلی بازار سرمایه اقدام کنند، متوجه خواهند شد قیمت شرکت‌های خودرویی در شاخص ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی همان قیمت این نمادها در شاخص ۱ میلیون واحدی است. یعنی فروش این نمادها در این وضعیت هم برای انها و هم برای کلیت بازار یک وضعیت منفی را ایجاد کند.
بازار سرمایه همچنان هیچ ترسی ندارد؛ صرفا در وضعیت فعلی یک روند نزولی به صورت شوک، به دلیل شایعات قیمت‌گذاری دستوری و کاهش قیمت خودرو، عرضه‌های اولیه بی رویه و همچنین تسویه‌های اعتباری شهریور ماه به بازار وارد شده است که به نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار مجددا به تعادل برخواهد گشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied