شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سیمی: کدام باعث پوسیدگی دندان می شود؟

در حالت طبیعی، بزاق تا حدی دهان و دندان را تمیز کرده و با از بین بردن باکتری و باقی مانده غذا از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. اما استفاده از مسواک و نخ دندان برای حفظ سلامت دندان ها ضروری است.

ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سیمی: کدام باعث پوسیدگی دندان می شود؟

کسانی که دندان های شلوغ و روی هم قرار گرفته ای دارند، برای تمیز کردن دندان های خود با مشکل مواجه می شوند. در این افراد، ارتودنسی بهترین روش صاف و مرتب کردن دندان ها و جلوگیری از خرابی آنهاست. ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سیمی معمولی دو مورد از معروف ترین دستگاه های این درمان هستند. اما آیا این روش ها هم منجر به پوسیدگی دندان می شوند؟ کدام یک روش ایمن تری است و آسیب کمتری به دندان ها می زند؟

 

ارتودنسی نامرئی و پوسیدگی دندان

زمانی که متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد شما می توانید از پلاک های شفاف برای صاف کردن دندان های خود استفاده کنید، یکی از نگرانی های فرد پوسیده شدن دندان ها زیر پلاک ارتودنسی است. بر اساس تصور بعضی افراد، الاینرها از چرخش بزاق در میان دندان ها جلوگیری می کنند و همین موضوع باعث بی دفاع شدن دندان ها در برابر باکتری ها می شود. اما حقیقت چیز دیگری است.

اگر شخص در مراقبت از الاینرها و رعایت بهداشت دهان و دندان کوتاهی کند، پوسیدگی دندان را تجربه خواهد کرد. به بیان دیگر، ارتودنسی نامرئی به خودی خود منجر به پوسیدگی و خرابی دندان نمی شود. در واقع، ارتودنسی نامریی در میان همه روش های ارتودنسی کمتر منجر به پوسیدگی دندان می شود. فراموش نکنید که این الاینرها متحرک بوده و در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید آنها را از روی دندان ها بردارید.

اگر بعد از خوردن غذا، مسواک نزده الاینرها را در جای خود قرار دهید، بزاق نمی تواند کمکی به کنده شدن باقی مانده غذا از بین دندان ها کند. و این تکه ها در همانجا محبوس شده و مواد معدنی دندان ها را از بین می برند.

1966606a-5026-4272-baee-c5112dc72b53

جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان با ارتودنسی نامرئی

تحقیقات نشان داده اند که استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن تنها راه جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان با ارتودنسی نامرئی است. بعد از هر وعده غذایی و نوشیدن مایعات مراحل زیر را انجام دهید.

  • کمی بعد از اتمام غذا صبر کنید و سپس مسواک بزنید. با این کار به دهان فرصت می دهید تا با بزاق کمی خودش را تمیز کند.
  • بعد از خوردن غذا به مدت چند دقیقه آدامس بدون شکر بجوید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید و آن را در اطراف دهان بچرخانید تا از شر تکه های غذا خلاص شوید.
  • با دقت نخ دندان بکشید و به خوبی بشویید.
  • به آرامی مسواک بزنید و در آخر، مسواک را روی زبان بکشید.
  • الاینرها را قبل از قرار دادن در دهان به خوبی بشویید.

ارتودنسی سیمی و پوسیدگی دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان زمانی که بریس و ارتودنسی فلزی روی دندان ها دارید، اهمیت دو چندان دارد. حذف حتی یک وعده از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می تواند شما را در معرض خطر پلاک یا از بین رفتن مواد معدنی دندان قرار دهد. این مسئله باعث ایجاد لکه های سفید بعد از برداشتن ارتودنسی می شود. ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به طور مرتب توسط دندانپزشک و دکتر ارتودنسی ویزیت شوید. معاینات منظم به تشخیص زودهنگام مشکلات کمک می کند.

5803eaca-042f-4e88-b8dc-c915843038e9

چگونه دندان های ارتودنسی شده را مسواک بزنیم؟

شما نباید فقط صبح ها و قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید. بعد از هر وعده غذایی باید این کار را انجام دهید تا قبل از آسیب به دندان ها، از شر باکتری ها خلاص شوید. شما به مسواک خاصی نیاز ندارید. یک مسواک نرم و استاندارد به خوبی کار خواهد کرد. دندان های خود را از بالا به پایین و سپس، از پایین به بالا مسواک بزنید تا مواد غذایی که احتمالا گیر کرده اند را از بین ببرید.

چگونه با وجود ارتودنسی ثابت نخ دندان بکشیم؟

هیچ کس نخ دندان کشیدن را دوست ندارد، اما کلید یک لبخند سالم و زیبا همین است. نخ دندان کشیدن با ارتودنسی ثابت کمی مشکل است و به چند ابزار تمیز کننده خاص نیاز دارد. باید زیر سیم و بین هر دندان را به دقت نخ بکشید؛ بنابراین کمی زمان بیشتری می برد، اما مهمترین قدم در جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

اگر استفاده از نخ های معمولی برایتان دشوار است، می توانید از نخ دندان آبی کمک بگیرید. این وسیله مخصوص دندان های ارتودنسی شده بوده و اگرچه کمی گران ‌تر است، اما باعث بیرون راندن مواد غذایی باقیمانده با استفاده از جریان آب می شود.

اگر دندانی با ارتودنسی ثابت دچار پوسیدگی شود، چه باید کرد؟

علیرغم تمام تلاش‌های شما، گاهی اوقات پوسیدگی ایجاد می ‌شود (به خصوص اگر دندان‌ های نرم یا حساسیت دندانی دارید). اگر دندانپزشک حفره کوچکی را کشف نماید، باید بتواند آن را بدون تداخل با بریس ها پر کند. بهتر است که در طول درمان با ارتودنسی ثابت، پوسیدگی ها را در مراحل اولیه ترمیم کنید. رها کردن دندان های خراب تا زمانی که بریس ها از دهان خارج شوند، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی جدی تری شود.

اگر حفره‌ای در اطراف براکت ‌ها یا سیم ‌های شما وجود دارد، شاید لازم باشد یک سیم برداشته شود تا دندانپزشک بتواند حفره را پر کند. سپس سیم تعویض خواهد شد. اگرچه این کار ناخوشایند است، اما برای طولانی تر نشدن پروسه درمان ارتودنسی باید آن را انجام داد.

همانطور که حتما تا کنون متوجه شده اید، هیچ یک از روش های ارتودنسی نامریی و معمولی باعث پوسیدگی دندان نمی شود. اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان با ارتودنسی ثابت کمی سخت تر است ولی مسواک و نخ دندان منظم و معاینه های دندانپزشکی پی در پی، از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی جلوگیری می کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied