شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کاربردهای گاز نئون در صنایع مختلف

نئون یک گاز بی‌بو و بدون رنگ است که در علم شیمی به عنوان یک عنصر تک اتمی شناخته می‌شود. این گاز بعد از هلیوم در ردیف گازهای خنثی قرار می‌گیرد که هیچ واکنشی نسبت به فلز یا غیرفلز نشان نمی‌دهد. دلیل آن پیکربندی الکترونیکی ثابت این گاز است.

کاربردهای گاز نئون در صنایع مختلف

گاز نئون در سال 1898 و با جداسازی گاز بی‌اثر از سایر گازها بدست آمد. نئون را باید یکی از گازهای سازگار با محیط زیست به شمار آوریم. زیرا هیچ واکنش منفی نسبت به عناصر محیط نشان نمی‌دهد.

همین ویژگی‌ها باعث کاربردهای متعدد صنعتی و تجاری گاز نئون شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کاربردهای این گاز خنثی آشنا کنیم.

 

موارد مصرف گاز نئون در صنایع مختلف

از جمله کاربردهایی که این گاز بدون رنگ دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده برای لامپ خلاء

لامپ‌های خلاء نوعی لامپ برای تولید تلویزیون، رادیو و کامپیوتر است. یکی از کاربردهای گاز نئون برای تولید این محصول است. زیرا به ایجاد محیط بی‌اثر در لامپ خلأ کمک زیادی می‌کند و مانع از اکسیدشدن اجزای داخلی لامپ می‌شود. در واقع دلیل استفاده از این گاز برای لامپ خلأ، افزایش طول عمر این محصول است. هر چقدر که میزان گاز نئون مورد استفاده در این لامپ‌ها بیشتر باشد، نور تولیدشده بیشتری هم تولید می‌کند. همچنین رنگی شدن لامپ‌ها نیز در اثر استفاده از رنگ نئون است.

استفاده برای علائم تبلیغاتی

یک کاربرد دیگر گاز نئون برای علائم تبلیغاتی است. تا به حال به لامپ‌های تبلیغاتی که بر سر در فروشگاه‌ها یا بانک‌ها و ... نصب می‌شود، دقت کرده‌اید؟ این لامپ‌ها با استفاده از گاز نئون درست می‌شوند. به این صورت که گاز نئون در لامپ تبلیغاتی که روی آن متن تبلیغاتی نوشته شده باشد، پمپ می‌شود.

زمانی که این لامپ‌ها روشن می‌شوند، گاز نئون می‌درخشد و کلمات روی لامپ‌ها به زیبایی خود را نشان می‌دهند. کاربرد گاز نئون برای تابلوهای تبلیغاتی باعث جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش می‌شود.

استفاده برای لوله‌های تلویزیون و پلاسما

در تلویزیون‌های قدیمی از گاز نئون برای تولید نور استفاده می‌شود. در این محصولات، نئون با فسفر داخل صفحه با هم ترکیب می‌شود و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. سپس رنگ‌های مختلفی را نمایش می‌دهد. در واقع گاز نئون با کمک جریان برق قادر است نور را با رنگ‌های متنوعی تولید کند.

از سوی دیگر به دلیل اینکه نئون قادر است در لوله محیط خنثی را ایجاد کند، از آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر هم برای ساخت صفحه نمایش‌های تخت که فیلم و تصاویر را نمایش می‌دهند، همچنان کاربرد دارد.

در مخلوط های گازی و نور لیزر

47558403-6c89-4982-8406-ff9a81655852

یکی دیگر از کاربردهای گاز نئون در صنعت، تولید مخلوط های گازی است. از نئون و هیدروژن در مخلوط های گازی برای ایجاد نور لیزری در دستگاه‌های لیزری گاز نئون و هلیوم استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید نور لیزر کاربردهای زیادی دارد که یکی از آن‌ها استفاده برای جراحی و انجام آزمایشات است. اطلاعات بیشتر درباره نقش گازهای هلیوم، نئون و هیدروژن در مخلوط های گازی، در سایت پارس هوای البرز ارائه شده است.

استفاده برای نشانگرهای فشار قوی

چراغ هشدار در نشانگرهای فشار قوی هستند که برای ساخت آن‌ها از گاز نئون استفاده می‌شود. زمانی که ولتاژ این نشانگرها از حد تنظیم شده بالاتر می‌رود، چراغ‌های روی آن روشن می‌شود. در همین زمان گاز نئون داخل چراغ هشدار می‌درخشد و شروع به تولید نور در چراغ هشدار می‌کند. کاربرد اصلی نشانگرهای ولتاژ بالا، جلوگیری از خطرات ناشی از بالا رفتن ولتاژ و کنترل تلفات است.

استفاده برای گازهای برودتی

یکی دیگر از کاربردهای گاز نئون استفاده برای گازهای خنک‌کننده است. زیرا یکی از خاصیت‌های این گاز، عدم واکنش نسبت به گرماست. در واقع هیچ واکنشی نسبت به فلز و غیرفلز ندارد و در آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف هم به عنوان یک عنصر خنک‌کننده استفاده می‌کند. نئون مایع را هم با خنک کردن گاز نئون بدست می‌آورند. این گاز نقطه جوش پایینی دارد و به همین دلیل مناسب‌ترین عنصر برای تبدیل به گاز خنک‌کننده است.

کاربرد نئون برای صنعت هوافضا

همانطور که گفتیم این گاز خاصیت خنک‌کنندگی دارد. به همین دلیل از آن برای تصویربرداری مادون قرمز با حساسیت بالا استفاده می‌کنند. از سوی دیگر برای نگهداری تجهیزات مهم هواپیما هم کاربرد زیادی دارد. چراغ‌هایی که روی هواپیما نصب می‌شود تا در تاریکی آسمان به آن روشنایی دهند، با استفاده از گاز نئون درست شده‌اند.

استفاده برای تولید تجهیزات غواصی

6bd24ed2-f69d-4313-80ab-42f0b6edeafd

یکی دیگر از کاربردهای گاز نئون، تولید تجهیزات غواصی است. کپسول‌های اکسیژن ترکیبی از همین دو عنصر هستند. سپس غواصان برای تنفس از همین دو گاز استفاده می‌کنند. از آنجایی که ممکن است گاز نئون برای سلامت بدن مضر باشد و هزینه ترکیب آن با اکسیژن بالا می‌رود، در بسیاری از مواقع نئون و هلیوم را با هم ترکیب می‌کنند. زیرا هلیوم به اندازه نئون برای سلامت بدن مضر نیست.

کاربرد نئون برای لوله‌های موج سنج

لوله‌های موج سنج قادرند فاصله بین دو جبه موج متوالی را اندازه‌گیری کنند. وقتی گاز نئون در داخل این لوله‌ها استفاده شود، نور تولید می‌کند. این نور هم شکل موج خاص را نمایش می‌دهد. البته برای عملکرد بهتر باید دستگاه موج سنج به منبع گرما متصل شود تا گاز نئون بدرخشد و نور تولید کند.

تشخیص نشت فرکینگ در صنعت نفت

فرکینگ به معنای تزریق آب، ماسه و مواد شیمیایی با فشار زیاد در داخل زمین است. این کار برای ایجاد شکاف در لایه‌های زمین صورت می‌گیرد تا نفت و گاز از زیر زمین آزاد شود. برای اینکه مسیر نشت نفت و گاز تشخیص داده شود، از گاز نئون استفاده می‌کنند. زیرا با سایر عناصر واکنش نشان نمی‌دهد و به خوبی جهت حرکت نفت و گاز را ردیابی می‌کند.

استفاده برای ساخت بالن هوا

آیا تا به حال به بالن‌های بزرگی که در هوا حرکت می‌کنند، دقت کرده‌اید؟ هیچ فکر کرده‌اید برای باد کردن کردن بالن از چه ماده‌ای استفاده می‌شود؟ نقش گازهای هلیوم در این باره قابل انکار نیست، اما گاز نئون هم می‌تواند جایگزین خوبی برای این کار باشد. زیرا تک اتمی و از هوا سبک‌تر است. به همین دلیل به راحتی در هوا حرکت می‌کند.

البته گفته می‌شود استفاده از هلیوم نسبت به نئون برای بالن هوا مناسب‌تر است. اگر بالون در ارتفاعاتی برود که اکسیژن در دسترس نباشد، نئون خطر خفگی را به دنبال دارد.

تولید صاعقه‌گیر با استفاده از نئون

38547d97-c175-47c1-81e2-4582120c39e1

از دیگر کاربردهای گاز نئون در صنایع مختلف، می‌توان به تولید صاعقه‌گیر اشاره کنیم. وقتی صاعقه به صورت مستقیم با صاعقه‌گیر برخورد می‌کند، جریان ولتاژ بالای آن به دلیل خنثی بودن گاز نئون، فقط آن را قوس داده و به سمت زمین هدایت می‌کند. از این طریق نئون قادر است از ساختمان، انسان و سایر تجهیزات محافظت کند.

استفاده برای لوکوموتیوها

برای لوکوموتیوها از چراغ‌هایی استفاده می‌شود که روشنایی زیادی داشته باشند. از آنجایی که لامپ‌های نئون روشن بالایی نسبت به سایر لامپ‌ها دارند، برای این تجهیزات نیز استفاده می‌شوند. از سوی دیگر به دلیل اینکه نور چراغ‌های نئون در مه و تاریکی نفوذ می‌کند، مناسب‌ترین نوع لامپ‌ها برای لوکوموتیو به شمار می‌روند.

موارد استفاده از گاز نئون

گاز نئون به دلیل خنثی بودن و نشان ندادن واکنش نسبت به عناصر محیط، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که به آن اشاره کردیم. همچنین از این گاز برای تولید لامپ مه‌شکن در خودروها، ساخت میزر، لوله‌های متر و حتی برای نگهداری اجساد در سردخانه‌ها هم استفاده می‌شود.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied